NA: full set JLC Memovox uit december 1968

Dank je. Ja, zit goed recht.
Bolling van het glaasje zorgt voor vertekening denk ik.

1 like

Waanzinnig horloge! Heel veel plezier gewenst :grin::+1:

1 like

Heel gaaf, vooral ook dat het nog zo’n complete set is.

1 like

Schitterend! Gefeliciteerd en veel draagplezier.

1 like

In 1 woord: Fantastisch!

1 like

Mijn beste,

Schoonheid “pur sang”!!
Wat een grandioze verworvenheid!!
Een lust voor het oog en een genot voor de pols. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooi horloge, top!

Wat hoort er in het lege vakje te zitten, een tag?

1 like

WoW!

Heel erg fraai! Gefeliciteerd. :slight_smile:

1 like

Waanzinnig mooi. Heel veel plezier er mee!

1 like

Mooi, mooi, veel draagplezier, :+1:

1 like

Wat daar hoort te zitten weet ik niet.
Leuke quizvraag!

Een zeer fraai echt vintage horloge.
Proficiat, zoals ik het zie een Cal. 825 uurwerk, en in staal, die zie je inderdaad minder dan de Gold filled uitvoering. Deze is zeker met heel veel plezier te dragen. Mijn advies, nooit meer wegdoen.
Ik heb echter wel een kleine opmerking.
Dat betreft de doos, die is volgens mij niet uit die periode en vermoedelijk ook niet oorspronkelijk bestemd geweest voor dit type horloge.
Zie de rechthoekige inkeping links van het horloge in de bekleding, dat heeft niets te maken met het horloge.
In die periode werden deze horloges in een ander soort doos verkocht.
Veelal bekleed met een soort kunststof maar ook heel veel in houten doosjes, dan werd die doos ook nog eens in een kartonnen overdoos verpakt.

Maar in ieder geval enorm leuk om op dit horloge forum te ervaren dat er meer liefhebbers zijn die de JLC horloges uit die jaren apricicieren en verzamelen.

Hierbij wat foto’s van een stukje uit mijn eigen collectie aan dozen uit die periode.

11 likes

Wauw, wat een ding! Geniet ervan!

1 like

Dank je!
Volgens JLC zelf en volgens de verkoper is het trouwens een Calibre E855 (geen 825).

De papieren passen precies in het vakje van het doosje. Het doosje lijkt mij dus bijpassend. Maar ik ga eens zoeken op het web!

Schitterende set! En de Memovox zelf is uiteraard een subliem vintage horloge. Proficiat met deze aanwinst. Zoals gezegd, nooit meer wegdoen. En wat de doos betreft, hebben jullie niet allebei gelijk? LeCoultre was immers uit een ander tijdperk …

1 like

n.b. die Futurematics vind ik ook heel tof.

Geweldig. Horloge alleen al is een pure schoonheid. Dan ook nog helemaal compleet en in zo’n staat. Top.

1 like

Nee, het tijdperk had er niets mee te maken.
Het merk le Coultre was in Amerika een zeer gekend merk.
Toen de fabrikant de naam Jaeger erbij wilde zetten, dus Jaeger le Coultre, kwam de amerikaanse belastingdienst om de hoek kijken en wilde meer belasting gaan heffen op alle horloges met die naam.
Dus besloot de fabrikant om het zo te laten in Amerika en bleef het bij het oude, met name le Coultre.

2 likes

Tja, wat zal ik zeggen. Ik wil de verkoper niet voor zijn hoofd stoten, maar hij heeft het niet bij het rechte eind.
Dit horloge is een model E855, (reference number) wat wil zeggen dat dit een referentie is voor de kast.
Oorspronkelijk gemaakt voor duik horloges en het was een antwoord op de Vulcain nautical.
Er zijn er overigens maar weinig van gemaakt nog geen duizend.
Het uurwerk wat in het horloge zit is een hamer automatic met kaliber 825, een afgeleide uit de 815 serie.
Even voor de informatie, ik restaureer al jaren bijna alle kalibers van vintage le coultre horloges uit die jaren.
Deze informatie is trouwens ook te vinden in het boek Jaeger le coultre van de schrijver Zaf Basha.

5 likes

Je hebt vast gelijk. Ik was in de war met het modelnummer (wel E855).
Leuke achtergrond informatie in elk geval, dank!