NA + hulpvraag: SKX031in need of TLC

Goedemiddag allemaal,

Mijn horloge interesse is gestart met een Certina, een quartz model, ik had daarvoor wel horloges, maar dat waren vooral kledingmerken die ook horloges op de markt brachten.
Toen ik me ging inlezen ging mijn interesse steeds meer uit naar automaten.

Zoals zovelen kom je dan bij het instappen uit bij Seiko.
Een van de eerste automaten die ik kocht was een SNZF17K1 (koosnaam Sea Urchin).


De Urchin heeft een zwaar leven gehad (dit is een oude foto :wink: ) Mijn oorspronkelijk plan was om hem op te laten knappen
Wat moet er gebeuren:

  • Het gekraste hardlex laten vervangen door saffier
  • Bezel insert laten vervangen door een keramisch exemplaar (en de bezel meteen na laten kijken, want die loopt erg stroef).

Maar de prijzen liepen meteen wel op! (voor een 5’je)

Dus toch nog maar eens gezocht naar een SKX031.
Na een paar gemiste Ebay bids (veel in de Filipijnen) zag ik er 1 op marktplaats voorbij komen. Ik kwam niet onder de 200 euro bij de verkoper, en gezien de staat is dat waarschijnlijk iets teveel geweest.


Dit horloge heeft nog meer TLC nodig dan de vorige, maar ik dènk dat het meer de moeite kan zijn.
Wat moet er gebeuren:

  • Het (nog meer) gekraste hardlex laten vervangen door saffier
  • Bezel insert laten vervangen door een keramisch sloped exemplaar (en de bezel na laten kijken want die loopt nu 2 kanten op en veel te vrij)
  • Nieuwe strap, speling :point_down:t3: en klikt niet meer dicht

Ik heb Rob van Monsterwatches benaderd, ik had geen haast, maar na 4 maanden lijkt het me wel tijd om eens verder te kijken wie me kan helpen.

Dus nu de hulpvraag:
Weten jullie een, of zijn er modders op het forum die hier een leuke uitdaging in zien?

Alvast bedankt!

Ik weet niet of er mensen zijn die dit willen gaan doen voor een ander, vast wel! Zou er overigens wel rekening mee houden dat het uurwerk misschien ook wel wat liefde nodig heeft, dan komen er wel weer extra kosten bij.

Inderdaad, vergeten te melden.
Gezien de staat van het horloge verwacht ik dat het uurwerk zéker ook aandacht nodig heeft.

Een seiko modder of iemand die dit doet à la Rob van Monsterwatches, als t maar iemand met verstand van zaken is :slight_smile:

Is waarschijnlijk niet de moeite waard om het uurwerk te servicen. Nieuw uurwerk is goedkoper🙃

Geinig, één van mijn eerste posts ging ook over de restauratie van zo’nzelfde skx.

Maar goed, dat terzijde.

Voor het uurwerk kan je makkelijk een NH36 gebruiken, gelijk hacking & winding erbij. In principe plug-and-play, alleen de dagschijf (in meeste gevallen) even vervangen met die van het 7S26 uurwerk.

Wat betreft de bezel, deze is bi-directioneel, dus dat klopt. Zitten 2 ‘balletjes’ in om de bezel te laten klikken, bij demontage is de kans ongeveer 80% dat je deze kwijt raakt. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zullen we maar zeggen.

Tsja, wat betreft de insert, Namoki? DLW? Monsterwatches? Ebay? Zullen er vast wel zijn lijkt me.

Origineel bandje van deze heb ik nog liggen, wel verpauperd maar lang niet zoveel speling als deze. Ik heb mijne voorzien van Jubilee, was wel ff zoeken, maar een betere keuze naar mijn mening.

In ieder geval een prettig horloge en het restaureren meer dan waard, ik draag mijne nog geregeld! Succes :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 likes