NA: Invicta 9401 dual time

Na enig aarzelen deze Explorer II hommage gekocht via HF. Waarom aarzelen?
Het is mij tot dusver niet gelukt om een betaalbaar “true” GMT horloge te vinden, en ik kon me niet voorstellen dat deze het dan zou zijn. Maar, volgens deze review:
https://www.geekhideout.com/invicta-gmt.shtml
zou het dan toch raak moeten wezen.
Echter…
Wat is eigenlijk een “true” GMT horloge?
Voor de HF’ers waarvoor dit geen gesneden koek is: in feite een speciale versie van een dual time (of, zo men wil, een triple time) horloge. Het volgende verhaal op WUS tracht daar enige klaarheid in te brengen.


Dus, de 24-uurs wijzer in combinatie met de minuten- en secondenwijzers is de hoofdtijdaanduiding (bedoeld om te worden ingesteld op GMT, de referentietijd voor de rest). Onafhankelijk daarvan instelbaar is er een 12-uurs wijzer die lokale tijd aangeeft. Met behulp van een roterende 24-uurs bezel (indien aanwezig) kan dan nog een derde tijdzone worden ingesteld.
Op deze manier hoef je bij wisselen van tijdzone (of ZT-WT en vice-versa) maar één wijzer te verzetten.
(Er zijn fabrikanten die het probleem op een andere manier hebben opgelost, bijvoorbeeld bij de Glycine Airman “Purist”.)
OK, tot zover alles koek en ei, zou je zeggen, ware het niet dat er fabrikanten zijn die de zaak omdraaien: de 12-uurs wijzer hoort dan bij de hoofdtijdaanduiding en de 24-uurs wijzer is onafhankelijk daarvan instelbaar.
So what? Het betekent wel dat je bij wisselen van tijdzone twee uurwijzers moet verzetten - of je moet accepteren dat de referentietijd wordt weergegeven op een 12-uurs dial.
Ook deze horloges worden GMT-horloges genoemd.

Helaas zitten de “true” GMT’s (voor zover mij bekend) allemaal in de dure categorie. De betaalbare zijn (nogmaals, voor zover mij bekend) allemaal niet-“true”. WUS geeft daar een mogelijke verklaring voor, zie de link hierboven (bij een van de reacties).

OT: deze Invicta.
Volgens het review op geekhideout zou dit dus een “true” GMT moeten zijn. Groot was dan ook mijn verbazing toen ik het even probeerde: toch een not-“true” GMT, oftewel een gewoon dual time horloge. Het lijkt er op dat het review over een ander horloge gaat (of zijn er van dit model versies met verschillende uurwerken in omloop?). Aanvankelijk vond ik dat teleurstellend, maar het gekke is dat ik het eigenlijk stiekem toch wel een leuk ding vind. Het horloge is goed afleesbaar, lijkt (moet vannacht nog blijken) een stevige lume te hebben en de plaat heeft een subtiele sunburst. Die sunburst heb ik trouwens niet fotografisch kunnen vastleggen dus die moet ik schuldig blijven. Het draagcomfort is prima.
Voorlopig mag hij dus blijven - totdat er genoeg fondsen zijn voor een echte (don’t hold your breath :wink:
Mocht er trouwens iemand zijn met een suggestie voor een betaalbare niet al te massieve “true” GMT, laat het weten!

Nog een paar plaatjes.

Bedankt voor het lezen en kijken!

6 likes

Leuke informatie; ik begrijp nu het principe van false GMT en true GMT. Echter, mijn kijk op het leven verandert er niet door.
Succes en plezier met je aanwinst en nogmaals: bedankt. Weer wat wijzer.

1 like

Leuke r̶o̶l̶e̶x̶ Invicta! Geniet van je aankoop!

1 like

Veel plezier met deze mooie dubbele tijdsgever!

Ik heb het review die je noemt niet gelezen, maar iemand was aan het slapen toen hij/zij dit een “true” noemde, denk ik.

Wat is “betaalbaar” voor jou? Als je Quartz geen probleem vind is het het goedkoopst. Mechanisch zijn de goedkoopste denk ik sub 2000 voor een iets oudere Omega? Nieuw zit je al snel wat hoger. Tudor GMT is een van de goedkopere “true” en eigen uurwerk GMTs. Ik vind overigens de Amerikaanse term “local jumping hour” wat duidelijker en correcter, maar dat is een ander verhaal :slight_smile:

“True” GMTs hebben wel een waarde als je veel van tijdzone wisselt, en zijn technisch interessant, maar met “niet-True” GMTs zit je vaak net zo goed, en een stuk goedkoper :joy:

1 like

Gefeliciteerd met je aankoop! :star_struck::smiley:

1 like

Precies dat. Geen probleem dus. Mechanisch vind ik mooier, maar als je zo omgaat met horloges als ik dan staan ze elke twee weken ruim een week stil en dan wordt het reactiveren wel wat meer heisa dan een simpel datumhorloge. Om dezelfde reden heb ik een quartz moonphase.
Wat betreft die hang naar “true” GMT: een typische tic van een autistische techniekfetisjist zoals ik :wink: :rofl:

Dan moet je kijken naar Seiko, Alpina, Longines en vast nog wel meer :slight_smile:

1 like