Huh? Heb je dit jaar al 5 NA’s gehad? Euh nee… laat het me even uitleggen.
Wellicht weten jullie nog wel, in juli 2023 had ik op 1 horloge na alles verkocht om die ene grail Watch aan te schaffen. De Omega Speedmaster. Vanaf toen bestond de collectie uit twee horloges… nou ja, dat kun je eigenlijk geen collectie meer noemen. Vanaf dat moment moest er weer langzaam uitgebreid worden. Er kwam een Nomos en een citizen bij. Later een lekkere gooi-en-smijt G-Shock. De Citizen en de Nomos verlieten de collectie weer om een Legend Diver te bekostigen en toen was het horlogepotje weer op.
Maar ja… toen kwam Seiko ineens met een nieuw horloge uit… een Seiko 5. Die zijn altijd wel leuk, maar deze moest en zou ik hebben. Het was namelijk een re-edition van het horloge wat Gene Kranz droeg… en wie mag dat dan wel wezen??? Wel, hij was Nasa’s Chief Flight Director van o.a. de Apollo missies. En ja… je weet wel, Apollo 11… eerste horloge op de maan… Omega Speedmaster… die missie was mogelijk gemaakt door o.a. meneer Kranz. Jullie begrijpen het al, dit horloge moest komen om dat hele maanlanding verhaal compleet te maken: Een Seiko 5, inmiddels de vijfde in de collectie dus
Zoals ik in mijn NA van 1,5 week terug al vertelde, ik doe er meestal heel lang over voordat ik over ga op aanschaf. Bij dit horloge wist ik dat ik niet moest wachten en gelijk koppen met spijkers moest slaan (inmiddels is de witte (bijna) overal weer uitverkocht). Dus toen dit horloge vrijdag vrij onverwachts ineens in de verkoop kwam, sloeg ik gelijk toe.
Om 21:15 stond de bezorger op de stoep en toen kon het uitpakken beginnen. Leuk is dat ik weer eens het horloge uit de stickers mocht halen en toen mocht het gepriegel van op maat maken beginnen.
Genoeg geneuzel… mag ik jullie voorstellen aan de Seiko Gene Kranz… oftewel de Seiko SRPL91K1.
Even een snelle beoordeling/indruk: Voor het geld is het horloge eigenlijk heel goed gebouwd. Geborstelde afwerking aan de bovenkant en gepolijst aan de zijkant. De indexen, venster om de dagdatum, logo en het oude Seiko 5 shield zijn opgelegd. De indexen stralen in het donker als een gek en de wijzerplaat heeft een mooie lichte zilveren sunburst. De stalen band is geborsteld met gepolijste zijkanten. hij rammelt een klein beetje maar de links en end-links zijn in ieder geval solide… en female, dus de band valt erg mooi op de pols. De sluiting is… tja… goedkoop. Ze hebben ergens op moeten bezuinigen. Ik vind het niet zo’n groot probleem. De sluiting heeft maar twee verstelmogelijkheden, dus dat is niet veel, maar de links zijn gelukkig klein genoeg. Dus ik denk dat iedereen het horloge wel mooi en comfortabel passend kan maken.
Ook leuk is dat de dagschijf voorzien is van de dagen in Engels en in Kanji. Dan wordt die bij uiteraard ingesteld in Kanji
Oh ja, de bezel is niet een 60 of 120 clicks bezel, maar kan je gewoon beide kanten op draaien. Wel handig, want de bezels bij Seiko wilde wel eens niet goed uitlijnen. Daar heb je bij dit horloge geen last van
Het glaasje is mooi bol, zodat het echt een vintage uitstraling krijgt. Het is wel Seiko’s Hardlex, dus geen saffier.
Al met al… een snelle maar erg leuke NA!