NA: Pontiac van mijn opa uit erfenis - Tips voor schoonmaken

Dag allemaal,

Onlangs heb ik het oude horloge van mijn opa gekregen uit een erfenis. Het betreft een Pontiac die - na 20 jaar in een lade te hebben gelegen - nog steeds tikt en prima op tijd loopt.

Nu ben ik zelf vooral Omega fan en weet ik weinig van Pontiac af, behalve dat ze doorgaans niet veel waard zijn. Voor mij heeft dit horloge uiteraard veel emotionele waarde. Ik wil 'm dan ook graag ‘opknappen’ en van een ander bandje voorzien. Ik wil allereerst beginnen met het oppoetsen van het horloge, wat nogal nodig is (zie foto’s). Enige tips wat voor materiaal ik hiervoor kan gebruiken?

Alvast bedankt!





7 likes

Als het horloge 20 jaar stil heeft gelegen dan is het toe aan een service beurt. Dit zou ik dan ook eerst laten doen bij een uurwerkmaker voordat ik deze zou gaan dragen.

Als je de band breedte hebt (ik verwacht 16mm of 18mm) dan kun je gewoon een fraai bandje bestellen om de huidige mee te vervangen.

2 likes

Dat zou ook mijn advies zijn. @vouwfietser kan je vast helpen.

2 likes

Ik zou hem ook laten nakijken en ze zijn goed te dragen met een nieuw bandje. Zie die van mij gisteren (en vandaag). Doet het weer prima na een grondige beurt. Mijn opa was er alleen wat minder zuinig op :wink:

4 likes

Misschien is de groene aanslag met azijn te verwijderen zoals in dit topic:

Ik ben geen expert op dit gebied!

2 likes

Moet TS wel het uurwerk eruit halen! Ik zou echt gewoon voor een servicebeurt gaan waarbij de kast apart wordt gereinigd.

2 likes

Azijn (een zuur) en een vergulde kast is een suboptimale combinatie.

Inderdaad.
Naar een goede horlogemaker en niet naar een juwelier gaan en in orde laten maken.
De originele kroon eraan laten ook al zeurt de horlogemaker dat hij dan de waterdichtheid niet kan garanderen.
Deze oude horloges worden toch nooit meer waterdicht. Maar een originele kroon blijft een originele kroon en die vind je anders nooit meer.

Veel plezier met dit mooie horloge.

4 likes

Dank allen voor de reacties!

Weet iemand een goede horlogemaker in omgeving Amsterdam? Ik ben ook al een tijdje van plan om mijn Omega Seamaster uit 1962 te laten servicen. Is het aan te raden om dit bij een horlogemaker te doen of juist bij een erkende Omega dealer (zoals Wesselink Vreeker)?

Dag mijn zoon :wink:

1 like

Hij is prachtig! Ik zou hem zo origineel houden inclusief de kleine krasjes enzo

1 like

Heel nuttig! Thanks.

Er zit een omega service center (Puttman) in Diemen waar ik mijn oude seamaster uit 52 heb laten servicen. Prima werk. Alleen de communicatie was minder prettig. Maar mijn gevoel bij Wesselink en vreeker waar ik een constellation van heb was toch wel echt de moeite waard.

1 like

Ik kan @vouwfietser (al eerder genoemd in dit topic) ook echt aanraden.

2 likes