Chinese horloges… Daar krijg je hier op het forum de handen moeilijk voor op elkaar. Deels begrijpelijk, daar het gros van de replica’s en naar replica neigende “hommages” er vandaan komen, maar in mijn ogen ook zonde. Er zijn in China ook zat horloges te vinden die ook een eigen smoel hebben en een prima prijs-kwaliteit verhouding hebben.
Een van deze horloges is wat mij betreft de Sea-Gull Tank Commander. Een Militair horloge zoals je dat verwacht. Zwaar, degelijk, duidelijk afleesbaar en wat ook fijn is: een prettig design.
Foto van het internet:
Wat mij echter altijd tegen stond aan dit horloge is het feit dat het te boek staat als “Chinese number 1, military watch since 1964”, maar dat de tekst op het horloge in het Engels staat geschreven ipv in het Chinese. Dit doet in mijn ogen afbreuk aan de beleving.
Toen ik echter op het internet een versie tegenkwam waarbij de tekst op de wijzerplaat wel in het Chinees stond, en het sea-gull logo was vervangen door een rode ster was ik direct verliefd. Die moest er komen! En zo geschiedde.
We hebben het hier over een flink horloge, 44mm diameter zonder kroon, lug-to-lug 50mm. Op mijn kolenschoppen staat het niet te groot mijn inziens (oordeel gerust zelf), maar niet iedereen komt er mee weg. Movement is uiteraard een in-house Sea-Gull ST2553 automatic. Horloge komt met een 24mm Zulu/Nato (te zien op de foto’s) en daarnaast een Canvast strap. Absoluut favoriete onderdeel van het horloge zijn de opgelegde cijfers, geven een magnifiek 3d effect.
Enfin, foto’s!