Mooi hoor.
Geniet van dit sieraad om de pols.
Hij is coolā¦
Is eigenlijk geen quartz, formeel gezien, maar wel een mooie keuze voor in de toekomst.
Heeft ook nog steeds een tikkende kleine seconde, toch? Het chronograaf deel is vloeiender, als ik het me goed herinner?
Ja, daar zijn we het over eens⦠Ik ben geen fan van de manier waarop Bulova gerund wordt op dit moment. Zo zijn er ook diverse automaten gelanceerd waar een 262kHz quartz in had moeten zitten. Ik hoop dat ze zich herpakken, want Bulova is leuk.
Prachtig, dit kon wel eens het leukste geĆÆntegreerde bracelet van het moment zijn. Super cool.
Gefeliciteerd!
Meten is weten, al is dit over een korte periode:
Schitterende 70ās horloge!
Dat is maar de vraag. Ook in een Springdrive bepaalt een kwarts kristal de snelheid waarmee het horloge loopt.
Bulova doet het erg goed naar mijn mening in deze prijsklasse. De 262 kHz frequentie geeft een meer uniforme distributie van trillingen dan 32 kHz, dat is puur statistiek. Daarom lopen ze nauwkeuriger.
Seiko (9F) en Citizen (0100) doen daar nog wat scheppen bovenop zoals veel handmatige controles bij de productie maar vooral temperatuurcompensatie.
Dat is echt mooi om te zien. Overigens is het aantal stappen dat de secondewijzer per seconde maakt niet afhankelijk van de frequentie van het kwartskristal maar van de stappenmotor.
Kijk, dat is nog eens informatie. Ik was al aan het rekenen geslagen met de frequentie en ik kwam inderdaad niet uit op 16 per seconde.
Jawel, het kristal trilt op 262144 Hz en dat delen ze door 16384 (2^14) wat exact 16 stapjes per seconde geeft.
Maar mijn Lunar Pilot doet 2 stapjes per seconde voor de tijd subdial, 8 stapjes per seconde bij de chronograaf en versneld 8 stapjes per seconde bij de chronograaf reset. En dat allemaal met hetzelfde kwarts kristal. Enkel het deeltal verschilt. Dat is puur elektronica.
Mooi ding!
Gaaf en origineel quartz horloge met historie, mooie aankoop!
Het echappement bestaat een kwartskristal en een elektro-magnetische rem die bij een volledig ontspannen veerton ook niet onder spanning staan. Er komt pas stroom in het circuit wanneer de veerton op (mechanische) spanning wordt gebracht.
Bij normale quartz heb je een energiebron in de vorm van batterij of oplaadbare capacitor die stroom levert aan zowel een stappenmotor als ook een circuitje met kristal, waarbij de timing van de stappenmotor (en niet het aantal stappen, zoals je terecht opmerkte) door het aantal trillingen van het kristal wordt bepaald⦠Het circuit pakt vibraties van het kristal op, en bij een gegeven resultaat laat het de stappenmotor zān ding doen.
In het geval van Spring Drive is er een veerton die de krachtbron is en dus wijzers en raderen rond laat gaan, en is het kristal puur aanwezig om de kracht van de elektro-magnetische rem te reguleren zodat de tijd correct gemeten wordt. Dat is remmend, niet voortbewegend.
Beetje esotherisch verschil⦠In alle gevallen zou je zowel een kwartskristal als een stemvork als ook een balansveer als āoscillatorā aan kunnen duiden.
Eigenlijk zijn alle uurwerken met fysieke wijzers en raderen dus mechanisch, waarbij alleen de oscillator en krachtbron verschillen. Als je gaat filosoferen over wat nu echt wat is verliest het woord āmechanischā in populaire zin zān betekenis.
En waarom delen door 2^14 ?
Omdat computers nu eenmaal ontworpen zijn om in base 2 te werken, dat vertaalt lekker naar binair. Vandaar ook de fascinatie met getallen als 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256 en 512 als het op geheugengrootte, storage eenheden, en allerlei andere fenomenen aankomt.
Mooi horloge, met een verhaal.
Ik kijk er ook al maanden naar, maar heb nu andere aankoop- en verkoopplannen.
Top .
Dat is een leuke Bulova zeg!
Gefeliciteerd!
GeĆÆntrigeerd door jouw enthousiaste verhaal wilde ik zelf ook even kijken naar dit horloge. De webmaster van Bulova heeft wel een steekje laten vallen Het is direct duidelijk dat Bulova een onderdeel van Citizen is.
Ai, dit is wel heel slordig! En dan ook nog in het Duits. Ich bin ein Funkuhr!
Ach, het had slechter gekund. Bij Citizen kunnen ze ook wel wat op horlogegebied.
Het was ook geen sneer naar Citizen; ik ben gek van Japanners. Ik zou graag een āthe Citizenā om de pols willen hangen.
Dank voor de artikelen, ik ga ze eens doorlezen. Erg interresant!
Een nauwkeurigheid van ongeveer 1 seconde per maand in jouw ervaring, daar teken ik voor!
11 Precisionisten is inderdaad een aardige Rabbit Hole
Hoewel ik ook moet zeggen dat de Jet Star er goed uit ziet met die rode plaat!
Het fijne aan de Precisionist is naar mijn mening dat je uitstekende prestaties krijgt voor een relatief lage prijs als je de concurrentie bekijkt. Toch mooi dat ze geen premium op deze horloges zetten.
Weet ik niet zeker, ik dacht wel meerdere keren per seconde.
Het lijkt er wel op dat ze wat meer naar hun eigen heritage beginnen te kijken en dat maakt me wel weer blij want:
Ik ben het met je eens maar ook bevooroordeeld natuurlijk. Wat niemand kan ontkennen is dat je ze nu nog een stuk minder tegen komt dan bijvoorbeeld een PRX
Dank!