De speurtocht naar en aanschaf van mijn ultieme Wrist Wrench, ofwel tool watch.
Omdat ik in hetzelfde schuitje als jullie zit, weet ik hoe het brein van een horloge-fan werkt. Daarom zal ik eerst foto's en korte uitleg geven en daarna pas de rest van het epistel.
NA: Omega Railmaster 2009 39mm - full set
Het eerste mainshot. Net binnengekomen en nog niet schoongemaakt.
Zijaanzicht. Het horloge mag van mij gebruikt zijn, ik ga hem ook als toolwatch gebruiken. Zolang de polijstmachine zijn schade maar niet achtergelaten had. Geen profielverlies, alles nog mooi scherp.
Low-Light shot. De lume komt nog goed. Ook de bollingen van de lume op de markers staat nog mooi. (raar-crop-shot, jammer)
Expres een moeilijke lichtinval gepakt. De hoogglans handen springen er altijd uit.
Heerlijk zicht zo in het ochtendzonnetje. Dit gaat een blijvertje worden.
// Deze zomer zal ik een uitgebreidere introductie, Wie Ben Ik en SOTC maken
. //
Niet-TLDR-versie:
Mijn collectie was bijna op het punt dat ik tevreden was. Van alle typen en voor alle activiteiten voorzien. Een mooie zeldzame dresser, sportieve duiker, paar klassieke chronografen, microbrandje hier, wat plasticwerk daar. Er miste alleen nog een goede toolwatch, eentje die mij echt kan bekoren.
Ik dacht dat ik mijn gram ging halen uit een Hamilton Khaki Murph 38. Classic look, fauxtina, kathedraal-handjes, 38 mm. Alles volgens het boekje. Gekocht, band gewisseld, maand gedragen en langzaam er weer vanaf gestapt. Absoluut een mooi horloge, maar misschien toch iets te bleu. Of miste ik iets anders?
De zoektocht kan beginnen, wat wil ik eigenlijk?
Snel had ik al mijn wensen op een rijtje:
- ≤ 40 mm
- Geen duikring of bezel
- Opgelegde indices of uurmarkeringen
- Stalen band
- Geschroefde kroon i.v.m. een ‘hogere’ waterdichtheid
Om geen evangelie te gaan verkondigen zal ik beknopter schrijven. De redenen voor mijn wensen zijn simpel. Mijn polsen zijn 16,5 cm. Ik heb al een duiker. Opgelegde markeringen hebben een luxueuzere uitstraling. Ik heb al een collectie op leer zitten, mijn werkpaardje mag op staal.
Van longlist naar shortlist
-
Rolex Explorer 36 - Op zitten verlekkeren, maar dit horloge past mij als persoon niet. O.a. op mijn werk (verschillende locaties in vooral oost Europa) zien ze me aankomen. Iets meer lowkey is nodig.
-
Waterdichtheid - Toolwatches gaan ‘in het algemeen’ tot 100m waterdichtheid. Bij hogere dichtheden krijg je wel de geschroefde kroon, maar ook vaak een bezel of duikring cadeau.
-
Afmeting - Ik zie op internet veel fotos van dunne polsjes met te grote, overstekende toolwatches. Zou de wijzerplaat het beeld vertekenen? Importeren vanuit Japan is een risico. Ik moet eerst de BTW afdragen en daarna blijkt het horloge echt te groot te zijn. Het moet een 'love-at-first-sight-horloge worden.
-
Tudor Black Bay 36 - Deze voldeed ‘bijna’ aan mijn wensen. Echter had er een monochrome versie met het nieuwe uurwerk en zonder die uitstekende kroon moeten zijn. Die brengen ze misschien ooit uit. Maar op ‘ooit en misschien’ kan een horlogefan moeilijk wachten.
-
Smiths Everest PRS - Prachtig horloge. Meerdere keren aan gedacht en een paar keer geprobeerd tijdens een koopwindow. Toch de knoop niet doorgehakt omdat ik bang was snel op het stuk uitgekeken te zijn, zoals bij de Murph 38.
-
Railmaster 2020 modellen - Wederom mooie stukken. Zag een leuke aanbieding in Haarlem nog niet zo lang geleden, maar dit was op een lederen strap. Veel naar de zwarte en grijze gekeken. Nogmaals, mooie horloges, maar ik miste de wow-factor. Ik wil net iets, maar niet teveel, meer punch. En iets kleiner indien mogelijk.
Railmaster 2003-2012 era
Wow. Strak zwarte wijzerplaat met mintgroene, niet vlakke maar een beetje bolle lume. Scherpe handen met dito lume kleur. Co-Axiale chronometer. 150 meter en een geschroefde kroon. Een kastprofiel wat ik ook mooi vind aan mijn Speedmasters. Geborstelde delen, gepolijste randen. Stalen band.
Een horloge vroeger gemaakt voor spoorwegbouwers, wetenschappers en iedereen die in de buurt van elektrische velden werkte. Laat ik nu net in een van die categoriën vallen.
Discontinued (kom er maar in: “met een reden”) dus je ziet ze niet superveel.
En een tikkeltje ondergewaardeerd. Misschien ben ik wel die juiste persoon voor de waardering?
Het antwoord zie je op de foto’s bovenaan. .
Fijne dag HF. Geniet ervan.
‘Time+&’
// De Railmaster is in full-set aangekocht van een Duitse handelaar via Chrono24. Het horloge heeft sporen van gebruik, maar ziet er verbazingwekkend goed uit. Gebruikt, niet misbruikt. De gangreserve is goed, loopt gemiddeld -1 s/d met een lage beat error. //