Bij dezen is het record voor langste topictitel gevestigd.
Muziekje:
We kennen het allemaal, hier op het forum lezen over allerlei prachtige horloges, en soms kom je iets tegen dat je interesse wekt. Ik had dat een hele tijd geleden met de Universal Genève Ferrovie Dello Strato. Een horloge ontworpen en gemaakt door het Zwitserse Universal Genève voor medewerkers van de Italiaanse staatsspoorwegen. De eenvoud van de dial, small seconds, de emaillen dial die glanst in het licht…
Prachtig horloge, gaaf verhaal, buiten (voor mij verantwoord) budget. Zo gaat dat vaker alhier.
Zo’n horloge blijft dan wel hangen in het hoofd, op een shortlist voor ooit…
Ik was er niet eens naar op zoek, maar struikelde over een post hier in het blauw van een Universal Genève met extreem lange Italiaanse naam. “Oja, dat zijn die gave spoorweghorloges, even spieken, zal wel buiten budget zijn.”
Niet dus.
Meteen in de pen gekropen en een afspraak gemaakt dezelfde dag met @Pjotr , om het horloge van dichterbij te bekijken. De afstand was prima te doen, en nauwelijks een paar uur later had ik het horloge in handen.
Nog volkomen origineel, met originele kroon en glaasje. Een paar minuscule spotjes op de emaillen plaat, maar ik zie er als ik 54 ben ook niet meer puntgaaf uit. Het geeft nog meer karakter aan een Zoals eerder gezegd, de emaillen plaat en opgelegde cijfers spelen prachtig met het licht. De cijfers hebben een mooi, haast art deco lettertype, let vooral op de open gekrulde 9 en vierkante 4!
Het geheel wordt aangedreven door een handopgewonden Caliber 64, ontworpen door Universal Genève zelf. Loopt perfect, met een heerlijk zacht getik.
De Type II, waar dit horloge toe behoort, is het meest geproduceerd, en mijn exemplaar hoort bij de vroegere exemplaren uit (waarschijnlijk) begin jaren '70.
Ga hier van genieten, topaankoop.
Nogmaals bedankt aan @Pjotr voor de gastvrijheid en de fijne deal. Ook nog een paar heel mooie horloges mogen passen, en daar zat wat bij dat opeens ook op een shortlist is gezet. Een mooi volgend doel hoop ik.
Kon ik met een ander vervoersmiddel?