Welkom, BB58 is een topper
Welkom hier. Je snijdt direct een discussie aan die mij na aan het hart ligt omdat âmanufactureâ uurwerken in mijn optiek gehyped marketing gelul zijn.
Vroegah was het zo dat er kastenboeren waren, en wijzerboeren, en uurwerkboeren. De hele industrie leende van elkaar dat het een lieve lust was. Ook Rolex, wat zich nu als manufactuur presenteert, is manufactuur geworden door middel van acquisitie der onderleveranciers.
Maar omdat iedereen zich als uniek moet vermarkten roept god jan en alleman dat ze met âmanufactuurâ uurwerken bezig zijn. Vaak worden daar beelden bij opgeroepen van innovatie en handwerk tegelijkertijd. Iets met beelden van hip-ogende mensen die heel erg met een CAD CAM tekening bezig zijn, gevolgd door beelden van iemand die over een horlogemakersbureau gebogen zit in een schone ruimte. Daar zitten twee dingen aan die me storen:
-
Een Seiko 5je van 75 ballen heeft een manufactuur uurwerk. Net als een Orient of Citizen voor weinig, en een Patek van 36.000 ballân. Kortom: Verticale integratie van het bedrijf zegt eigenlijk niets over de kwaliteit of schoonheid van het uurwerk en heeft ook niets met exclusiviteit of uniekheid te maken.
-
De letterlijke definitie van een manufactuur is een werkhuis of fabriekshuis waar dingen worden gebouwd. Aangezien alle uurwerken op de wereld uit zoân fabriekshuis rollen is het idee dat dat een distinctie geeft vrij absurd.
Terug naar je vraag over IWC. Ja, die gebruiken vaak zwaar gemodificeerde ETA uurwerken. En waarom ook niet? ETA, zoals het vandaag de dag bestaat, was ooit de technische tak van Eterna die verkocht is aan de Swatch Groep. Eterna is sindsdien een lullige holle Chinese marketing schil geworden. En dat is jammer.
Maar met ETA uurwerken is echt niets mis. De hele Swatch groep drijft er op, en er zit coole technologie bij.
Sterker nog, Sellita is een uurwerkboer die machines van ETA kocht, en toen hoogwaardige ETA klonen is gaan bouwen. EĂ©n van de geinigste uurwerken in mân verzamelingetje is een gemodificeerde Sellita SW-260. Aangezien het een GlashĂŒtter model is, hebben ze er een driekwarts-plaat, geblauwde schroeven en een spechthalsregulering op gezet:
Maar vind ik 'm mooier dan de volledig standaard gehouden ETA/Peseux 7001 in mân Junghans? Neuh:
En zijn die twee dan ondergeschikt aan de Nomos met zân âmanufactuurâ DUW3001?
Nee. Dat vind ik niet. Tuurlijk is de Nomos mooi plat met 3,2mm, en vind ik de balansbrug prachtig. Maar op het eind van de rit is de kroon-actie van zowel de MĂŒhle als de Junghans boterzacht, en vraag ik me af welke van deze drie het het langst goed gaat volhouden. Ze zijn alledrie keurig afgeregeld, dus qua nauwkeurigheid maakt het geen bal uit.
Oh, en dan hebben al mân goedkope Seikootjes natuurlijk ook een Manufactuur-uurwerk.
Die lopen minder strak dan de Peseux in de Junghans en de SW260 in de MĂŒhle, al denk ik dat je ze met wat liefde best OK af kunt regelen. Maar het punt is dat âin houseâ niet beter hoeft te zijn dan een OEM uurwerk.
Kortom: Koop gewoon het horloge wat je mooi vindt, en laat je niet afleiden door allerlei gelul over verticale integratie. Je pols wordt er niet geiler van.
Wat de horloges betreft die jij opnoemt:
De JLC is natuurlijk een Art Deco klassieker die zân weerga niet kent. Ik pruim ze alleen in de klassieke versie die naar de stalen achterkant omklapt, omdat dat de oorspronkelijke ontwerp-filosofie vertegenwoordigt.
De BB58 is mooi, maar blijft een overpriced duiker die het in mijn optiek aflegt tegen een Oris Sixty five. Dat is met geen mogelijkheid met een JLC reverso te vergelijken.
En als de JLC en Tudor appels en peren zijn is de IWC een Mango. Een RAF-model pilotenhorloge in sunburst blauw (hopelijk wel de 36mm versie) is natuurlijk een totaal andere propositie.
Ik denk dat ik van die drie toch de IWC zou kiezen, maar dan de 36mm iw324008 omdat ie gewoon het coolst is. In levenden lijve is het echt, echt een tof ding.
Mijn god wat een kennis over uurwerken. Complimenten.
Wow want een warm welkom. En @Fate_Amenable_To_Change dank voor de uitgebreide uitleg.
Ik heb voor nu nog even een vraag. JLC verso. Heeeuul veel modellen. Wat zou jullie voorkeur hebben mocht ik daar voor willen gaan. Met of zonder kleine seconde wijzer? En tot hoe groot kan ik gaan? Zou bijv medium passen met mijn kippenpootjes polsen van ca 16 cm? Wie heeft hier eigenlijk een reverso (gehad)
En hoe zien jullie een reverso? Sport? Dress? Combi? Dacht dat die oorspronkelijk voor polo spelers was?
Van harte welkom hier en ik zou voor de Jaeger-LeCoultre gaan!