Lieve mensen,
Zoals enkele leden mij de laatste tijd al regelmatig voor mijn voeten gooide, ik ben wat minder zichtbaar geweest op het forum. Niet dat ik niet regelmatig nog mee lees! De hobby Brunmontagne neemt gelukkig steeds meer tijd in beslag, dus ik was lekker druk! Horlogeforum blijft voor mij een fijne plaats om terug te komen, niet in de eerste plaats omdat jullie mij ook ontzettend hebben geholpen in de begindagen van Brunmontagne. De eerste stappen van de Representor, de HFLE21, De Representor for a week… waar ik nog steeds regelmatig van hoor dat iemand daar aan heeft meegedaan… Jullie hebben me door de jaren heen van veel prachtige inzichten en leuke reacties voorzien. In de tussentijd heb ik, eigenlijk dankzij de HFLE21, ook nog een super gaaf project mogen doen voor WatchUSeek met als resultaat de Lapis Lazuli en de Tijgeroog!
Nu, ruim 5,5 jaar later kijk ik er dan ook ontzettend naar uit om weer iets nieuws met jullie te delen! Waar Brunmontagne begon vanuit een gek idee, een spontane actie, liep ik al lang rond met een idee voor een nieuw horloge! 1 januari dit jaar bestond Brunmontagne alweer 5 jaar, dus het was tijd voor iets nieuws! Door de jaren heen zijn mijn vaardigheden qua tekenen wel iets verbeterd t.o.v. “good old Paint”, maar om nou te zeggen dat ik het alleen even kon… Nee :’) Gelukkig is door de jaren heen het netwerk flink uitgebreid en heb ik, via via, een partij in Nederland gevonden die mij kon helpen! En zo geschiedde! Ik stuurde mijn eerste schetsen en ideeën:
En na een aantal maanden designen kwamen we tot het volgende concept. Het idee van dit horloge is altijd geweest om een tegenhanger van de Representor te creëren. De Representor is hier vaak al omschreven als robuust, “stealthy”, strakke lijnen. Het nieuwe horloge had ik juist bedacht vanuit het idee glooiende lijnen, eleganter, maar wel weer iets met een eigen smoel. Het idee is eigenlijk dat er 2 lijnen zijn die het horloge, van lug naar lug, met elkaar verbinden. Niet alleen zichtbaar vanaf de voorkant, maar eigenlijk vanuit elke hoek zichtbaar! Zie hier onder hoe dit design er na enkele maanden uit zag!
Bij de materiaalkeuze waren de opties RVS of Titanium. Aangezien ik Titanium altijd wel een gaaf en bijzonder materiaal heb gevonden, en de geplande afwerking er juist met titanium prachtig uit komt, was de keuze snel gemaakt. Qua formaat had ik al bedacht dat ik rond de 38 of 40mm uit wou komen, dit bleek immers ook een sweetspot bij de Representor. De dial heb ik tot nu toe uitgeprobeerd in 3 varianten. Sunburst blauw, Lapis Lazuli en, op die moment, de grijze gestraalde plaat. Ik denk er over na om mensen de optie te bieden tussen deze 3 platen voor de eerste stuks.
Uiteindelijk heb ik nog op de planning dat er een matchende titanium band bij het horloge gaat komen, voor nu heb ik eerst gekozen voor een, al zeg ik het zelf, prachtig matchende lederen band. Deze is tevens in Nederland gemaakt door een goede bekende van me! Ik haal op korte termijn de matchende blauwe lederen band nog op om deze uit te proberen met een Lapis en sunburst blauwe dial.
Hieronder treffen jullie enkele foto’s van het nieuwe horloge! De uiteindelijke versie moet nog door een professionele fotograaf worden vastgelegd. Goed genoeg gekletst, foto’s!
Lapis
Grijze dial
Los van mijn enthousiasme over het horloge, en het feit dat ik er al zo veel positieve berichten op heb ontvangen, ben ik ook nog steeds druk met de ontwikkeling van het horloge. Dit is ook de reden dat ik het hier graag met jullie deel! Over smaak valt altijd te twisten, en ik heb het vermoeden dat dit horloge uitgesprokener is dan de Representor. Maar ik ben vooral ook gewoon zoekende met waar ik het horloge in de markt zal plaatsen, en vooral ook met bijvoorbeeld welk uurwerk! Op dit moment heb ik gekozen voor een werkende variant met bekende NH35 van Seiko, maar toch wil ik deze (ook) graag uit gaan brengen met een Zwitsers uurwerk. Ik neig naar Sellita op dit moment. Uiteraard betekent dit dat het horloge, met laatstgenoemde, ook anders in de markt komt te staan. Ik ben hoopvol dit horloge in Q1 van komend jaar uit te kunnen brengen. Maar dit zal eerst in kleine oplage zijn van, zoals het nu lijkt, 20 stuks.
Eerlijk gezegd vind ik het ook wel weer spannend om dit met jullie te delen. Wel op een leuke manier overigens! Ik ken ondertussen veel leden van het forum al persoonlijk, waarbij enkelen het horloge ook al hebben gezien. Toch is er nog steeds een stukje gezonde spanning merk ik om het ook, voor het eerst, publiekelijk te tonen!
Toch doe ik het gewoon lekker. Ik hoop dan ook dat ik, zoals altijd, kan rekenen op goede vragen en feedback vanuit iedereen hier! Prijzen zijn uiteindelijk nog niet bepaald, de uiteindelijke vormgeving en afwerking is voor mij wel grotendeels duidelijk, en een concrete geplande leverdatum is er nog niet. Wat ik bijvoorbeeld ook nog een heel lastige vind… Wat ga ik als “label” meegeven aan dit horloge. Ik ben niet van het groter maken dan iets is, zoals jullie hoop ik tot op heden al hebben meegekregen met hoe ik Brunmontagne neerzet. Is het een Nederlands horloge? Is het een Nederlandse kast en band, met Swiss Movement? Is het, doordat het uurwerk Swiss is juist een “soort” Swiss Made? Ik vind het allemaal maar lastig haha. De dials zullen van mijn fabrikant uit Azië komen, de wijzers ook… Die zijn zo goed, ik zou gek zijn om dat om te gooien.
Ik zie dit persoonlijk ook als een grote nieuwe stap voor Brunmontagne. Los van alle mijlpalen van de afgelopen 5,5(!) jaar. Maar ik heb er toch wel erg lang naar uitgekeken om dit met jullie te kunnen delen! Uiteraard heb ik nog de wereld aan plannen. De Malachiet, de gestraalde grijze Representor waar beide erg veel vraag naar is, alle nieuwe ideeën qua bezels voor de 40mm… Uitbreiding qua verkooppunten om nog maar iets te noemen.
Hieronder nog een overzicht met de huidige geplande specificaties, ik ben verder heel benieuwd wat jullie er van vinden!
TYPE UURWERK
Seiko NH35/Sellita SW200 met Brunmontagne gravering. Mogelijk ook eigen unieke rotor.
MATERIAAL KAST
Grade 5 titanium. De kast is gestraald, met gepolijste facetten.
MATERIAAL HORLOGEBAND
Lederen band met taper van 20-16mm, Titanium band gepland met dezelfde taper.
DIAMETER HORLOGEKAST
38mm
DIKTE HORLOGEKAST
12,8mm
Lug2Lug
41,8mm
WATERDICHTHEID
10 ATM (Zwemmen- & snorkelen)
MATERIAAL GLAS
Saffier met AR coating voorkant, mineraal achterkant
WIJZERPLAAT
Lapis Lazuli, grijs gestraald of sunburst blauw. Andere opties of ideeën nog mogelijk.
INDEXEN
Gepolijst, wit, met superluminova lume
WIJZERS
Gepolijste wijzers met lume
CASEBACK
Caseback met zichtbodem.
Net als in het verleden zijn alle tips en ideeën welkom! Alvast bedankt!