Nieuw op Hf

Gewoon een lopend18 size zakhorloge kopen voor een tientje of drie à vijf (ik heb er nog wel een paar over, maar anderen op het HF vast ook wel :grin:) en beginnen, o.a met behulp van YouTube en eventueel een goed boek, zoals b.v. ‘Handleiding voor de Uurwerkhersteller’ van Hans Jendritzki. In het Engels zijn er veel meer goede boeken beschikbaar, maar Jendritzki is hier echt een begrip. Via het HF kan je de pdf denk ik wel downloaden of @brunod kan je ook verder helpen daarmee :relaxed:

2 likes

Bij gelegenheid ga ik aan het zoeken naar e.e.a. en aan het downloaden, dank je!

(Inmiddels deel 1 en 2 gedownload van “Jendritzki”!)

2 likes

Komisch : ik heb juist dezelde Festina van mijn vader naast mijn pc om de batterij te vervangen :slight_smile:
Maar de kleine sub dial zijn witte.

1 like

Proficiaat en welkom.
Ik weet niet wat je weet over horloge, maar ik denk dat je moet een beetje lezen en leren de verschillende gangen (escapement) die bestaan in de horloge. Als anker, cylinder, penanker (roskopff) en spillegang je niets zeggen kan je niets doen zonder gevaarlijk voor de horloge te zijn.
Anker en penanker zijn in Jendritzki beschreven bzd. 93 en 100.
Maar als je een oude zakhorloge hebt kan het meestal een cylinder gang zijn :wink:
En als gereedschap, moet je natuurlijk schroevendraaiers hebben, maar ook ten eerste verschillende kast opener voor de verschillende systeem die bestaan, en vooral voor de schroeven kast.
Als je boeken of referentie zoekt kan ik misschien helpen, maar de meeste boeken die ik heb zijn in F en GB. Ik heb alleen maar enkele in NL en D.
Er is ook een gedeelte op deze forum waar een lijst van veele boeken, en onder ander gratis pdf, beschikbaar zijn. Ik laat je zoeken :slight_smile:
Veel plezier !
BD

3 likes

Kan je een foto laten zien ? Zo kunnen we raad geven voor wat nog echt nodig is (of niet :wink: )
Men kan ook zelfs gereedschaap maken om de kost laag te houden en de duurdere die nodig zijn te kopen :slight_smile:

Deze zijn drie werktuigen die ik heb zelf gemaakt. Sorry voor de namen maar ik ken die in het nederlands niet. De tweezers gemaakt met brass (Cu + Sn). Ze zijn steviger en er is nooit magneet probleem. De twee pallet om de wijzers af te nemen werden met een draad “laiton” (Cu + Zn) door een hamer gemaakt en onder, doorzichtig is het een dial beschermer in een plastiek blad geknipt.

2 likes

Het gereedschapsetje is de blauwe doos links en in de doos rechts zitten o.a.

een aantal onderdeeltjes die ik heb verzameld. De overige spulletjes op de foto zijn voor modelspoor (ben ik ook een beetje mee bezig)

1 like

De nodige geredschap hangt van wat je ermee wilt doen.
Voor quartz te behandelen heb je bvb een plastiek tweezer nodig om de baterij te behandelen (geen vingers en geen metaal)… Maar ik doe (bijna) nooit quartz.
Je kan zeker een lijstje gereedschap hier op de forum vinden.
Maar echte loep is nodig. Ik gebruik “pet loep” boven mijn gewonnen lees glassen.
Echte goede schroevendraaiers (horotec), rodico (in plaats van vroegere pithwood) om schoon te poetsen en ook om dingetjes zoals wijzers te houden.
Dan hout toothpick of barbecue picks om te kratsen, rubis schoon maken…
Dan olie (moebius !, duur maar nodig) en olie pick gevers.
Een silicon mat (om in de oven te bakken) of een bergeon mat om op de tafel te werken zonder dat de delen weg lopen.
Dan een stuk messing draad om werktuigen te maken : tweede schroefdraaiers in messing kunnen ijzer kop schroeven niet beschadigen, pallet om wijzers afnemen, kleine punt en hackjes om de wielen te bewegen en in plaats te zetten…
Een fotoapparaat om alles “in geheugen” te houden om te kunnen terug in elkaar zitten zonder model…
En veel boeken :wink:
Veel plezier !

2 likes

Dank je wel voor he uitvoerige antwoord, ik merk wel dat ik nog maar heel primair bezig ben. Maar ik vind het allemaal heel boeiend. Ik ga je raad opvolgen!
Groet Hans

1 like

Blijkbaar gewild bij een aantal mensen, maar niet bij de mensen op dit marktgedeelte :disappointed:

Dat weet ik : die was van mij (weet ik niet meer hoe ik het heb gekregen) en heb het als vader’s dag geschenk gegeven.