voor mij is dit de mooiste Panerai. Veel plezier met dit icoon!
een goede behandeling verdien je natuurlijk ook wel als je zoiets aanschaft,
dan mogen ze wel een heel lekker kopje cappuccino serveren:)
groet Arno.
voor mij is dit de mooiste Panerai. Veel plezier met dit icoon!
een goede behandeling verdien je natuurlijk ook wel als je zoiets aanschaft,
dan mogen ze wel een heel lekker kopje cappuccino serveren:)
groet Arno.
Gefelciteerd met de aanwinst.
Op de foto’s is de geponste wijzerplaat met daaronder het lichtgevende materiaal goed te zien. Dit vind ik een van de prachtige kenmerken van deze Panerai.
Goede keus, veel plezier met het dragen en tijd kijken.
Michel
Beste liefhebbers,
Vorige week heb ik de vraag aan jullie gesteld wat black seal betekent bij een radiomir, een van jullie verwees me naar google, maar sorry ook daar niet veel duidelijkheid, is het waar dat black seal betekent dat de wijzerplaat met die onderliggende uuraanduiders van keramiek is.
Of Vince wist jij dat al.
misschien dat we zondag weer wat wijzer worden op de rikketik.
groeten.
guus
Nee, die betekenis van Black Seal is me niet bekend nee. Seal slaat waarschijnlijk op Navy Seals, de commando’s van de Marine waar het horloge destijds voor ontworpen is…
Mogelijk staat Black Seal voor de combat divers in hun zwarte duikerspakken.
Kan een zwart duikhorloge ook niet gewoon genoemd worden naar een zwart zeedier, dat ook duikt en weer bovenkomt om te ademen: de zeehond (seal)?
Natuurlijk kan dat. Maar is dat logischer dan het te vernoemen naar de mannen waarvoor het ontworpen is?
Het horloge is oorspronkelijk ontworpen voor italiaanse duikers ten tijde van Mussolini. Ik zou hun geen Navy Seals noemen. Ik zou er trouwens geeneen horloge naar noemen.
Maar misschien Panerai wel.
Beste,
Het is toch raar dat niemand van jullie (kenners) hier een pasklaar antwoord op heeft wat panerai hiermee bedoelt,want bij Vince staat het niet en bij mij wel op de wijzerplaat terwijl de klok er precies hetzelfde uitziet.
rara wie weet het
guus
Mooie klok, voor mij de MOOISTE PAM die in hun collectie zit.
Mooie foto’s in zijn kwaliteit, dit zie je gelijk n NIKON. 
Welk nummer is dit, meestal hebben ze toch n model nummer ?
Black Seal staat alleen vermeld op de modellen met kleine seconde op 9, en niet op de Base uitvoering zoals deze van Vince.
Black Seal heeft niets te maken met de sandwich-dial. Er is nergens duidelijkheid over te vinden, maar logischerwijs verwijst het naar de in het zwart geklede duikers van de Italiaanse marine, voor wie de Radiomir horloges destijds ontworpen zijn. Zij opereerde vaak op kleine tweemans onderzeeërs. Een afbeelding daarvan is te zien op de wijzerplaat van de PAM 292.
Ruud
Welk nummer is dit, meestal hebben ze toch n model
nummer ?
Dit is een PAM210, Tony. 
ben geen kenner, maar ik dacht dat oorspronkelijk deze horloges gebruikt werden door duikers op zo’n zwarte Duitse waterscooter, en heette die niet Seehund (Seal)??
Ze hadden 'm ook naar de Italiaanse versie kunnen noemen, maar dan zou íe Black Pig (Maiale) geheten hebben…
Plaatje van zo’n vaartuig in deze post:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,32671,32853#msg-32853
Groet,
Paul
Mooi horloge, veel draagplezier! (tu)
Groet,
Paul
Bedankt voor de reactie’s allen! Er is een bruine ammo-strap in de maak, gemaakt van legertassenleer uit 1940. O yeah!
Grappig. Hij heet Radiomir, maar heeft het model van de Luminor…
Hoi Vince,
Wat een prachtige foto’s van een prachtig horloge (tu).
Vroeger was ik niet zo weg van de forse jongens van OP, maar sinds een half jaar ofzo ben ik ze enorm gaan waarderen. M.i. is dit de mooiste kast, met de mooiste plaat.
De verpakking liegt er trouwens ook niet om. Sjiek hoor.
Veel draagplezier,
Martin
Mooi horloge. Gefeliciteerd en veel draagplezier!