Nieuwe hobby - banden maken: 'Trapped Leatherworks'

Goed bezig Mimoza, ook die portefeuille ziet er strak en compact uit!
Wat ik ook wel aardig vind is dat je bij zo’n custom made band de “gaatjes” precies op de juiste afstand kan zetten en de band zelf natuurlijk qua lengte aanpassen. Grappig dat je ook kunt kiezen voor maar 1 gaatje, maakt dat de band er heel strak uit ziet.

Mimoza, wellicht een open deur, maar op youtube staan veel filmpjes over leerbewerking en ook over bandjes maken.

Mijn beste,

Zo, zo!! Mijn complimenten voor dit vakmanschap!!
Stuk voor stuk vind ik het prachtige horlogebanden / ontwerpen.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dank je allemaal voor de complimenten.

@Ko: ik denk dat ik het gehele internet/youtube/itunes U al heb bekeken. Ik heb daar erg veel van geleerd (ge-LEER-d ;))
Mijn complimenten ook voor die mooie zwarte band die je opde seiko hebt gemaakt!
Als je nog wat zou zoeken van leder, laat het gerust even horen, de lederhandel hier in de buurt is onuitputbaar qua kleur, structuur,…

@Lowlander: custom made is inderdaad een pak strakker doordat je maar één of twee gaatjes nodig hebt, in het slechtste geval drie…
Vandaar dat de banden die ik nog heb gemaakt, nog geen gaatjes hebben, die kunnen dan op maat van de koper gemaakt worden…

Staan op de winkellijst voor volgende week:
Schalmmes en voorgewaxte draad

Mooi… met een beetje mazzel heb ik dus keuze uit 2 Toeleveranciers voor Handgemaakte Lederen banden voor mijn horloges?..(tu)

@Mimoza. Nog een tip. Boekbinderslijm is zeer geschikt voor leer. Stinkt niet, droogt snel en je hebt nog even tijd voor correcties. Ik gebruikte eerst neopreenlijm maar dat stinkt enorm.
Je mag me gerust een pm sturen als je nog vragen hebt. Help je graag als ik kan.
Kun je ook krokodilleer kopen? daar ben ik nog naar op zoek. Echt kroko, geen krokoprint dus.

@Lowlander; Ik streef ook altijd naar 1 gaatje. Maar soms zit hij toch net niet goed. Dan doe ik gelijk een paar meer want twee gaatjes vind ik weer niet staan.

Ik zie ook wel Lederen bandjes met vouwsluitingen… helemaal geen gaatjes, en ook geen Passantjes… vind ik ook mooi…

Die dingen dus… Kunnen jullie daar wat mee?..

Ko Schreef:

@Mimoza. Nog een tip. Boekbinderslijm is zeer
geschikt voor leer. Stinkt niet, droogt snel en je
hebt nog even tijd voor correcties. Ik gebruikte
eerst neopreenlijm maar dat stinkt enorm.
Je mag me gerust een pm sturen als je nog vragen
hebt. Help je graag als ik kan.
Kun je ook krokodilleer kopen? daar ben ik nog
naar op zoek. Echt kroko, geen krokoprint dus.

@Lowlander; Ik streef ook altijd naar 1 gaatje.
Maar soms zit hij toch net niet goed. Dan doe ik
gelijk een paar meer want twee gaatjes vind ik
weer niet staan.

Daarbij zitten mijn horloges 's winters altijd wat losser dan zomers, dus 2 gaatjes lijkt me wel het minimum.

@Arie Kabaalstra: Zie mijn Seiko SKX009 topic over een sluiting zonder passantjes en gaatjes.
De sluiting die je hier laat zien heeft wel gaten en passantjes nodig trouwens.
Er zijn weinig sluitingen die dat niet hebben. Ook de mooie Omega vouwsluiting heeft wel minstens 1 gaatje nodig maar geen passantjes omdat het deel met de gaatjes onder de sluiting zit.
Zie foto:

Hier nog een sluiting zonder gaten en passantjes maar met beperkte verstelmogelijkheden.



Om antwoord te geven op je vraag: Ja, daar kan ik wel wat mee. Ik hou zelf ook van dit soort dingen.

Ook deze banden zelfgemaakt.

Ko

Ik heb inderdaad laatst ook zo een sluiting gebruikt omdat die op mijnvriendins horloge zat.
Doordat er geen verstelmogelijkheden waren heb ik één deel tot twee keer toe moeten maken. De eeerste keer was het wat te spannend…

Sluitingen als dit

Zijn er ookte vinden om met twee delen. Te werken zoals Ko hierboven laat zien.
Daar zijn dikwijls wat meer verstelmogelijkheden bij. (Zoals bij een metalen band…)

@Ko: krokodillenleder is gewoon echt slecht te vinden…
In de lederhandel hebben ze wel croco hornback, maa geen croco belly of dergelijke…
Dat doen ze niet meer omdat het gewoon moeilijk te krijgen is en er duur…

Via ebay is hetwel te krijgen van Roje Leather maar uit USA, en duur, en welke kosten komen er dan Nog bij?
Ik twijfel nog even…

http://www.benl.ebay.be/itm/American-Alligator-Belly-Brown-Millenium-finish-skin-14-5-x-64-1-35-mm-thick-/331001805700?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4d113ebb84

Ko Schreef:

@Arie Kabaalstra: Zie mijn Seiko SKX009 topic over
een sluiting zonder passantjes en gaatjes.
De sluiting die je hier laat zien heeft wel gaten
en passantjes nodig trouwens.
Er zijn weinig sluitingen die dat niet hebben. Ook
de mooie Omega vouwsluiting heeft wel minstens 1
gaatje nodig maar geen passantjes omdat het deel
met de gaatjes onder de sluiting zit.
Zie foto:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26269918/2013a
pr27_13066.jpg

Hier nog een sluiting zonder gaten en passantjes
maar met beperkte verstelmogelijkheden.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/26269918/2013s
ep22_13595.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26269918/2013s
ep22_13596.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/26269918/2013s
ep22_13597.jpg

Om antwoord te geven op je vraag: Ja, daar kan ik
wel wat mee. Ik hou zelf ook van dit soort
dingen.

Ook deze banden zelfgemaakt.

Ko

systeem v oa tag heuer en breitling van traploze veretelling vind ik er lg mooi gedaan. alleen moet t wel erg dun leer zijn.

knap gedaan (tu)
via lederversand Berlin op ebay Duitsland kun je ook mooi leer kopen…

Bedankt voor de leer tips. Inderdaad erg duur dat kroko. Even laten bezinken.

Ko

Hier is een creatie.

Zulu style lederen band, traploos instelbaar door sluiting met twee gespjes die in elkaar klemmen.
Er comfortabel!

Mimoza Schreef:

Hier is een creatie.

Zulu style lederen band, traploos instelbaar door
sluiting met twee gespjes die in elkaar klemmen.
Er comfortabel!

http://imageshack.us/a/img713/1258/wxpt.jpg

(tu) lekker bezig!

Ah… een Double-D strap… Kinbanden van helmen hebben ook deze sluiting… een betere is niet denkbaar…

Nog nooit eerder gezien op een Horlogeband… Gaaf idee… (tu)

Arie Kabaalstra Schreef:

Ah… een Double-D strap… Kinbanden van helmen
hebben ook deze sluiting… een betere is niet
denkbaar…

Nog nooit eerder gezien op een Horlogeband… Gaaf
idee… (tu)

Thanks!

Superzacht leder (ik had de afgelopen periode steeds meer Nato om de pols)
Totdat mijn schoonbroer opmerkte dat het niet echt reclame was om mijn eigen horlogebanden…

Nu weet ik dankzij jou ook in één keer hoe die sluiting heet.

Thanks a million!

Blijft iets moois, leder bewerken. Afgelopen zomer weer in Italië talloze leder shops bezocht en mooie dingen/gadgets gezien. Zelf heb ik ook weleens overwogen om een band te maken, maar door tijdgebrek komt dat er gewoon niet van.

Werkje voor een vriendin van me:



Buitenkant band met vintage bruin leer (tweedehands handtas)
Binnenkant gevoerd met superzacht naturel varkensleder

Snakeskin cognac/dark brown Leather Zulu strap 20mm voormijn eigen squale
Gevoerd met varkensleder (superzacht en comfy!)
Eerste experiment met slangenleer, missie geslaagd voor me.