Ah dat wist ik niet maar laat ons eerlijk zijn, daarmee denk je niet aan een duiker. Volgens de standaard zijn mijn astron, presage en citizen attesa dan duikhorloges .
De astron mwah maar de andere twee zeker niet hoor.
Als ik horloges bekijk valt mij op dat de deftigere merken een 10bar geven en de meer gecompliceerde horloges of dressy horloges een 5bar.
Bij duikers zie ik altijd minstens 20bar en hier in het duikhorloge topic zie ik er geen of weinig onder de 20bar.
Altijd 20bar en hoger.
Ik vind dat het eruit ziet als een duiker maar ik vind 10bar raar dan persoonlijk.
En ja ik heb je al eens weten uitleggen dat meer dan 10 en zeker meer dan 20bar gewoon stoer doen is.
Ik krijg er gewoon duikervibes bij en dan vind ik 10bar raar. Want er zijn veel horloges die totaal geen duikers zijn maar wel 10bar hebben.
De diepte waarop de gemiddelde duik plaats vind, inclusief professionele. Die gaat namelijk bijna nooit onder de 70 meter, tenzij je in duikklokken (waar de duiker in zit), speciale gas-mixen, en hele specifieke apparatuur terecht wilt komen.
Als je die twee dingen combineert zou het moeten beginnen te dagen waarom de ISO standaard maar 100 meter voor hoeft te schrijven.
Het idee dat een willekeurig privépersoon een horloge van 200-1000m waterresistentie nodig heeft om de plaatselijke ALDI op een druilerige zaterdachochtend onveilig te maken is natuurlijk kolder pur sang.
Nee, wat geen mechanisme om te timen hoe lang je onder water geweest bent. De ISO standaard voor duikhorloges heeft het namelijk ook over:
Lume op uur en minuutwijzers, en alle indices
Bezel / tijdsmeting om de-compressietijden te kunnen berekenen, in het donker zichtbaar door middel van lume
Een secondewijzer of andere indicator dat het horloge loopt, ook met lume
4800 A/m anti-magnetisme, minstens
Condensbestendigheid
Schokbestendigheid
Temperatuursongevoeligheid
Kortom: Het reduceren van een duikhorloge tot een bepaalde diepte rating suggereert dat je de ISO standaard niet goed kent.
Dat is, gegeven de ISO standaard voor duikhorloges, gewoon erg raar.
Dat is correct. En de ISO standaard voor duikhorloges kan een mooie verklaring bieden waarom dat zo is.
Ik heb zelfs jaren lang Citizen Promaster Sky horloges, Alpinisten, en een Nomos Ahoi gehad met 200m waterdichtheid die allemaal geen duikhorloge mochten heten.
Niet in die bewoording, ik probeer het woord “stoer” waar mogelijk te vermijden. Ik moet wel bekennen dat ik die waterdichheidsfetisj vroeger ook had, en dat ik 'm na veel nadenken pas los heb gelaten. Twee dingen:
Er zijn allemaal tabelletjes in omloop die suggereren dat een 50m waterdicht horloge niet te vertrouwen is, dus veel mensen spelen paniekvoetbal. Ik heb dat los moeten laten.
Waar ik ooit dresswatches als ouwelijk beschouwde, ben ik nu van mening dat de eeuwige hang naar faux sportief infantiel is.
Terug naar die GMT:
Dat is geen duikhorloge omdat de driehoek op de bezel op 12 uur waarschijnlijk geen lume heeft, en er in de aangepaste ISO standaard ook een lume-pip op 3 moet zitten, waar nu de datum zit. Verder voldoet hij waarschijnlijk aan elke eis in de standaard.
Zeer zeker, totaal niet eigenlijk.
Ik dacht alleen aan de W.R. maar blijkbaar komt er nog veel meer bij kijken.
Dank voor de uitgebreide uitleg, weer wat bijgeleerd .
Toch vind ik het nog steeds grappig dat een simpele dresswatch even waterdicht is dan een duiker volgens de iso.
Maar natuurlijk als je zegt dat je met 10bar al het maximum bereikt van diepte waar een duiker zich in kan bevinden dan snap ik waarom je het als merk niet zou doen.
Dan snap ik persoonlijk ook wel waarom vele merken daar boven willen gaan als ze een duiker maken.
Zodat ze zich toch onderscheiden denk ik dan, los van de andere iso punten.
Klopt ik doelde meer op je boodschap die je toen had.
Ja hebt al eens eerder ergens aangehaald dat qua duiken boven de 10bar eigenlijk zever is.
In ieder geval bedankt voor de heldere uitleg, weer wat slimmer .
Dan toch de laatste al zou ik hem niet kopen .
Ik moet wel zeggen dat ze voor de gewone mens soms lelijke horloges maken maar als je een game of manga fan bent maken ze coole horloges .