Nieuweling

Duik erin en laat regelmatig van je horen. Voor je het weet ben je level3

Welkom hier.

welkom

Van harte welkom!

Welkom :cocktail:

“youngtimer” noem ik dat :slightly_smiling_face: Welkom bij de club

Welkom, Jeroen en nog veel plezier op ons mooie forum.

Welkom op het forum , mooie omega heb je

Welkom op dit prachtige forum vol informatie en inspiratie.

Een mooie tijd hier toegewenst!

Welkom op HF Jeroen. Veel plezier met de hobby

Van harte welkom op het mooiste forum van het land! Ik ben wel benieuwd naar je vintage zenith, misschien nog even een foto plaatsen? In ieder geval veel plezier gewenst hier, ik denk alleen dat je vrouw nu nog wat minder aandacht gaat krijgen…:wink:

Welkom :hugs:!

Waarschuwing voor je vrouw. Als ze zeurt laat je dit zien

5 likes

Welkom, kom erbij

Haha mooi!

2 likes

Als je maar wel wat geduld hebt :grin: ik ben na ruim een half jaar dagelijks actief zijn nog steeds TL-1 :open_mouth:

Al eens een (vintage) Omikron geprobeerd? :stuck_out_tongue_winking_eye:

In elk geval: welkom op het leukste horlogeforum dat er is.

1 like

Dat is geen verkeerd idee. Even gegoogled, er zitten mooie exemplaren tussen.

2 likes

Ha, Leuke reactie, @Jeroens.
Had ik niet op gerekend, het was eigenlijk een grapje… je begrijpt: besmetting…Omicron… :roll_eyes:

Maar het zijn wel degelijk leuke horloges. Ik heb er zelf 2. Deze:

Maar ze zijn niet geheel zonder haken en ogen.
De goede eigenschappen zijn: Zwitsers fabrikaat, met vaak mooie Wehrmachtswerk uurwerkjes er in. Mijn Omikrons hebben allebei een Unitas 6325 Wehrmachtswerk aan boord.
Ze werden zo eind jaren '60 begin '70 vooral voor de Oost-Europese markt gemaakt en als ze aangeboden worden, vooral op eBay, zijn de verkopers ook vaak uit landen als Servië, Hongarije, Bulgarije, etc.
De makke zit 'm vooral in de kastjes. Vanwege die Oost-Europese markt werden er ook goedkopere exemplaren gemaakt, wat inhield dat de kastjes soms (niet altijd) van verchroomd of verguld potmetaal of ‘ZAMAK’ werden gemaakt. Een soort zink legering, die vooral bekend is geworden bij het gebruik van die-cast modelautootjes, zoals Dinky Toy en Matchbox.

De betere exemplaren van de Omikrons zijn soms ook wèl van messing. Een RVS exemplaar ben ik nog niet tegengekomen.

Bij mijn twee exemplaren heeft de linker een (verguld) ZAMAK kastje, de rechter een verchroomd messing kastje.
Het vervelende van Zamak is dat het nogal bros is en dat het dus makkelijker dan bijv messing afbreekt. Het is ook vrij zacht en slijt dus nogal snel aan. De doorgesleten plekken worden dof grijs. Een aangesleten messing kast ziet er na polijsten met wat geel messing op de slijtplekjes nog wel aardig uit, een versleten Zamak kastje is niet echt geweldig om te zien en is slecht voor je huid.

Maar… ‘verzameltechnisch’ gezien zijn het interessante horloges, met vaak een mooie maat; zo’n 35 à 36 mm, wat groot is voor een vintage en goed draagbaar. Ook de mil. spec. ‘Wehrmachtswerk’ uurwerkjes die er vaak inzitten zijn vaak de moeite waard, soms zelfs alleen als donor, gezien de relatief lage prijzen waarvoor je deze horloges vaak wel kunt vinden. Een exemplaar met een nog gave wijzerplaat, een niet al te versleten verchroomde messing kast en nog goed lopend uurwerk is dus zeker niet te versmaden.

Goede jacht!

3 likes