Nooit te oud om te leren

Heb je ook vragen v dingen die je voor lief hebt genomen?

Zo gebruik ik de duikersring om oa n eitje te koken enzo. Maar ik vraag me nu af waarom de duikersring indeling nu vaak is met streepjes tot en met 15min en pas vanaf 20min met cijfers telt.

Weet iemand t antwoord hierop? Ik meen dat t eerder ter sprake is geweest, maar kan t niet meer terugvinden of herinneren wat de achterliggende gedachte ervan is.

Door deze post v n duikers- en gmtring hybrid kwam ik op mijn vraag. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3016122,3019932

Handig topic :wink:
Ik weet nog steeds niet echt hoe ik een tachymeter zou kunnen gebruiken?

Tachymeter kun je dmv paaltjes naast de weg de snelheid meten van het voertuig waar je in zit.

Die paaltje staan 100m uit elkaar als het goed is. Start de chrono bij een paaltje en stop deze bij de volgende.

Als dit bv 60 seconden is, dan staat er ook 60 (km/h) op je tachyring. Je rijdt dan 100 meter p/minuut, dus 100m x 60min = 60 km/h. 30 seconden = 120 km/h etc.

Misschien om duidelijk te zien hoeveel minuten lucht je nog hebt.
Ben zelf nog nooit dieper gedoken als een bord soep maar kan me zo voor stellen dat als de resterende duiktijd/perslucht onder 15 min. komt je graag wat preciezere info wilt als aan het begin van de duik.

Om 60 km/h te rijden moet je 1km per minuut rijden en niet 100m per minuut. Als je al weet dat Usain Bolt slechts 9.58 sec over 100m doet :wink:

Of :http://nl.wikipedia.org/wiki/Tachymeter

Tja, de meningen zijn er over verdeeld, ik kwam dit topic tegen, http://forums.watchuseek.com/f428/gebruik-van-duikring-t_i-948768.html

vwb de gmt van CW, die doen maar wat, een combi van duikring en gmt verdeling maakt dat het voor beide doeleinden lastig te gebruiken is.
Bij mijn Breitling gmt colt is de 24uurs verdeling voor gmt functie op de wijzerplaat gedrukt en zit er een “gewone” duikring op alhoewel de afleesbaarheid daarvan ook te wensen overlaat, maar goed daar heb ik dan weer mijn Magrette all black voor:-)

marnix.moed Schreef:

Zo gebruik ik de duikersring om oa n eitje te
koken enzo. Maar ik vraag me nu af waarom de
duikersring indeling nu vaak is met streepjes tot
en met 15min en pas vanaf 20min met cijfers telt.

Weet iemand t antwoord hierop? Ik meen dat t
eerder ter sprake is geweest, maar kan t niet meer
terugvinden of herinneren wat de achterliggende
gedachte ervan is.

Door deze post v n duikers- en gmtring hybrid kwam
ik op mijn vraag.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,3016122,3019
932

peaceloveandpitbulls Schreef:

Misschien om duidelijk te zien hoeveel minuten
lucht je nog hebt.

Een duiker heeft geen idee of hij nog voor 25 of 35 minuten lucht heeft, dat hangt af van diepte, inspanning, conditie en ervaring. Een volle tank kan een uur meegaan op 10 meter of in een paar minuten leeg zijn op 50 meter. Met de drukmeter kun je zien hoeveel lucht je verbruikt.

Een duikring wordt dan ook gebruikt om te zien hoe lang je al onder water zit en niet als countdown timer. Aan de hand van hoe lang en diep je duikt, kun je decompressie tabellen gebruiken. Dit alles doet een duikcomputer natuurlijk veel beter.

Over de tachymeter: daarom moet je een km of een mijl afleggen. Dan pauzeren die chrono, en aflezen wat er staat.

Daarnaast is er ook de telemeter. Misschien nog nuttelozer, aangezien je er denk ik alleen de afstand tot een artillerieschot meten. Of die van de bliksem.

Flits is starten van de chrono, knal/boem is uitzetten. Dan kun je aflezen hoe ver de bliksem is. Spannend.

No offence verder. Een van mijn lievelingshorloges heeft er een (Sturmanskie) :slight_smile:

Meet in Stat.MILE is 1609,3 meter.

Grt.

De 15 minuten marker is waarschijnlijk
bestemd voor zeilwedstrijden waarbij je een soort van vliegende start moet maken,
je begint ergens op zee met positie kiezen
en mag ondertussen dan nog niet over de startlijn varen.
de truuk is dus dat je continue vooraf aan het startschot bij de startlijn blijft maar dan wel met de boeg van het schip in de juiste richting vaart zodra het schot valt.

ik heb zelf een horloge waarbij de eerste 15 minuten zijn verdeeld in stukjes van 3
dus 3 / 6 / 9 / 12 / 15. alleen volkomen onleesbaar zonder er met je neus vlak boven te hangen dus feitelijk ook onbruikbaar.

Ik was in de veronderstelling dat die eerste 15/20 minuten van de duikring bedoeld waren voor decompressietijd… dat op het moment dat je naar boven gaat, je de ring weer op 0 zet, en zo je decompressietijd kan aflezen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik was in de veronderstelling dat die eerste 15/20
minuten van de duikring bedoeld waren voor
decompressietijd… dat op het moment dat je naar
boven gaat, je de ring weer op 0 zet, en zo je
decompressietijd kan aflezen…

klopt, en dus overbodig voor recreatieduikers, hoogstens voor de safety stop die PADI in de jaren 80 heeft geïntroduceerd, maar de 15 minute bezel bestaat al sinds de jaren 50

Ooit wel eens in het veld verrast door snel opkomend onweer? Ach je kan makkelijk met tellen 1001-1002 etc., één tel = 334 meter dus 3 tellen 1002 meter, afstand bepalen maar als je onbeschut buiten bent en het het komt over je heen rollen kan het spelen met zo’n ding even de aandacht wat verleggen, ben je misschien even iets minder “onzeker” of angstig. :smiley:

Monaco Schreef:

Arie Kabaalstra Schreef:


Ik was in de veronderstelling dat die eerste
15/20
minuten van de duikring bedoeld waren voor
decompressietijd… dat op het moment dat je
naar
boven gaat, je de ring weer op 0 zet, en zo je
decompressietijd kan aflezen…

klopt, en dus overbodig voor recreatieduikers,
hoogstens voor de safety stop die PADI in de jaren
80 heeft geïntroduceerd, maar de 15 minute bezel
bestaat al sinds de jaren 50

Thx beiden :)-D

Hier, duidelijk artikel over precies jouw vraag:

Monaco Schreef:

Hier, duidelijk artikel over precies jouw vraag:

http://www.watchtime.com/blog/dive-watch-wednesday
-the-basics-of-the-rotating-divers-watch-bezel/

Thx :)-D