Nouveau Chronometre

Dit zakhorloge is van mijn overgrootvader geweest. Hij was voor de tweede wereldoorlog directeur van een basisschool en stond er elke ochtend mee op het schoolplein om de kinderen naar binnen te roepen.

Ik help mijn oma om wat meer info over dit horloge te krijgen. Op de dial staat “chronometre” en daaronder “Nouveau”. Ik heb inmiddels kunnen vinden dat dit soort horloges relatief veel verkocht werd in de jaren 1910-1930 ofzo, wat lijkt overeen te komen met het verhaal van mijn oma.

Is er iemand hier die me kan helpen om te ontdekken wat de historie is van dit merk en dit uurwerk?

Ik durf het horloge niet verder open te maken.

4 likes

Veel kan ik je er niet mee helpen, maar het is in elk geval wel een 14k gouden kast :stuck_out_tongue:

1 like

Je zal toch de kast verder open moeten maken om meer informatie te krijgen. Het is een mooi zakhorloge iig :ok_hand:

Als je het durft: een scherp mes hanteren om het klepje naar het uurwerk open te maken. Scharnierpunt zit op dezelfde locatie als het achterdeksel. Anders even vragen aan een uurwerk maker.

2 likes

Thanks! Het is me gelukt om de kast open te maken. Ik ben geen enorme kenner, maar kan het zijn dat de mainspring niet meer goed is?

Aan de binnenkant van het klepje staat 2997 en Métal.

Iemand ook tips voor goede horlogemakers die hier iets mee kunnen?

1 like

Kaart horlogemakers.

Dank! Ik had m gezien inderdaad. Er zijn er alleen een hoop die niet aan zo’n oud horloge willen werken, vandaar de vraag.

Ik denk dat er genoeg in elk geval naar willen kijken.
Loopt het?

Hoi Epic,

Mooi zakhorloge. Ik durf het wel aan om er naar te kijken. Stuur je een PB.

3 likes

Als je het leuk vind om in bredere zin wat over oude uurwerken te lezen, dan is dit een mooie site:
https://www.vintagewatchstraps.com/movements.php

Ik kan zo niet zien of er naast het goudteken, ook nog iets van een hamer met nummer staat. Maar als je op dezelfde website onder About watches - case marks kijkt, kun je wellicht nog de maker van de kast vinden.

1 like