Oliegevers

image

Ik heb een (paar) standaard setje(s) Bergeon oliegevers. Die kleine plastic prullen in rood/groen/blauw. Ook al vaak gedacht van iets beters te zoeken maar uiteindelijk werken die gewoon prima (al moet je dan idd het antichoc systeem oliën alvorens terug samen te zetten, wat altijd een gepruts is).

Ook overwogen om een tweedehands automatische oiler te kopen maar beetje schrik dat er dan iets aan mankeert - klein en fragiel tenslotte.

3 likes

Tja. Mijn doel is wel uiteindelijk professioneel. Dus vandaar deze keuze. Volg de opleiding en in de toekomst is een cursus bij omega het doel.

3 likes

Bergeon 7013 is ideaal, mooi fijn puntje en ook nog redelijk sterk in vergelijking met een standaard oliegever, puntje kan iets buigen en breekt niet meteen af en kun je weer terug buigen.
Voordeel van deze oliegever dat je mooi precies olie kunt geven en de verdraaiing zorgt ervoor dat de olie opname beperkt is en je niet teveel olie geeft.
Wel prijzig maar deze gaan ook veel langer mee met voorzichtig gebruik, er zijn eventueel ook losse inzetjes voor te krijgen dat scheelt weer iets.

5 likes

Haha ja. Dit heb ik woensdag ervaren. Dacht even met mijn vingernagel het dopje eraf te poppen, daar ik het seconderad met mijn andere hand vast had.

Slecht plan, gelukkig had de docent nog een extra inzet stuk.

De rede van mijn vraag, met name de automatische oliegever, is dat het smeren van dekstenen een kriem is. Niet dat dit niet te doen is, maar het kost me veel tijd. Dacht dat een automatische oliegever hier uitkomst in bood, of zeggen jullie; kwestie van vaak doen en dan gaat het “vanzelf”?.

Zoals André zegt is het een kwestie van mee leren werken maar persoonlijk gebruik ik geen automatische oliegever, gewoon een 7013 werkt perfect voor alles

3 likes

Is gewoon een kwestie van wat handigheid in krijgen en vaak doen, je moet het shocksysteem toch uit elkaar halen voor schoonmaak en daarna dekstenen eigenlijk behandelen met epilaam als je het professioneel wilt aanpakken.
Zie het ook wel eens gebeuren dat ze het shocksysteem laten zitten bij schoonmaak en daarna alleen even snel wat olie bijgeven met de automatische oliegever, dat is niet de manier want dan gaat het nooit goed schoon worden.

2 likes

Moet indd zeggen dat met epilaam, het een stuk fijner werkt. De olie vloeit niet uit en dit maakt het een stuk gemakkelijker imo.
Oefening baart kunst zullen we dan maar zeggen. Het lukt momenteel volgens omega toleranties en met meestal in 1x goed resultaat, echter moet die snelheid er nog inkomen.

Laat maar weer eens zien dat er in dit vak geen “shortcuts” zijn. Of gewoon goed en dan maar precies en langzaam of beter niets.

3 likes

Precies maar snelheid komt vanzelf over de jaren beter de focus leggen op het in 1x goed doen dat scheelt ook weer tijd dat het niet opnieuw hoeft

4 likes

Je kunt een balanslager ook wel met een handoliegever achteraf oliën. Je doet een drupje olie in de zenking en daarna “prik je hem door”. Hiervoor heb je iets heel duns nodig, een trucje wat ik ooit hoorde was “trek een haartje van de rug van je hand”; dus dat doe ik sindsdien als ik een keer achteraf wil oliën. Wel met de punt van het haartje, niet de kant die in je hand gezeten heeft :grin:

Shocksystemen olie ik overigens over het algemeen van tevoren, achteraf oliën doe ik bij oude zakhorloges en trench watches. Die hebben over het algemeen geen bolle kant aan de binnenste lagersteen van het balanslager dus gaat bij vooraf oliën de olie gewoon ergens in een hoek hangen in plaats van in het midden.

2 likes

Ik las over het gebruik van een snorhaar van een kat en er bestaan ook incabloc oliegevers met een fragiel fijn puntje.

1 like

Tja, wat kan ik hierop zeggen.
Je kan zelf heel simpel een oliegever maken, met een punt zo fijn als je zelf wil.
Kijk eens op het volgende topic wat ik een keer heb geschreven.
Overigens zijn de naalden die ik in het topic heb gebruikt dunner dan de dunste oliegever, kortom, zelf maken is ook veel goedkoper, daarmee laat je zien dat je meer kan dan alleen aan uurwerken rommelen.
dixi

2 likes

Weer wat geleerd Floris … dacht dat dit alleen geschikt was voor anker & ankerrad. Eens proberen hoe dat werkt. Enkel de deksteen in de epilaam dopen dus?

Yup alleen de deksteen epilamiseren niet het chaton, blijft de olie beter zitten.
Wel altijd even goed checken of juiste hoeveelheid olie erin zit na plaatsen van het chaton want met epilaam heb je sneller dat je teveel olie geeft en dan loopt de olie weg bij een tik of stoot als de olie te dicht langs de rand van het chaton zit, de 50/80 regel maar dat zal Eric je wel verteld hebben

3 likes

Uiteraard :innocent:

3 likes

Ik heb een bergen automatische, maar vind eigenlijk dat hij vaak net een beetje te veel geeft…

Er zit aan de zijkant een schroef die excentrisch geplaatst is en als aanslag functioneert.

Let wel dat het doorzichtige deel goed is aangeschoven op het zwarte boven deel

1 like

Yep. Daar hamert Eric ontzettend op. Gaat na een tijdje vanzelf merk ik. Controleer nog voor de zekerheid maar altijd goed.

Help even ajb: 50/80 regel?

Dwz: als je olie geeft op je deksteen en je checkt het na het monteren. Dan moet je zorgen dat je tussen de 50/80% olie vulling ziet.

1 like

Top, dank :+1: