Omega consternatie- 4 jaar verder

Wat een ploert! Zonde!

1 like

Ik ben geschokt.

Pek en veren voor deze idioot.

1 like

We schrijven intussen bijna 4 jaar verder.
De omega is bijna 4 jaar ouder, ik ook, en mij vertrouwen in mijn kunde wat betreft sleutelen aan horloges heeft de afgelopen 4 jaar kunnen groeien.

De bovenstaande omega is intussen ontdaan van lijm, de bezel weer recht erop gezet en twee nieuwe klemmetjes zijn gevonden.
De kroon, hoe onooglijk ook, nog niet vervangen.

En toen kreeg ik hem weer terug een paar weken geleden; “ik heb hem in de badkamer laten vallen en ze doet het niet meer. Ook kan ik de kroon met stift er gewoon uittrekken.”

Dus wederom aan de sleutel. Intussen was het chroom dat op de cheap-ass kroon zat ook eraf, geen geen gezicht.

Bij openen zien we een ETA 255.411 waarbij bij een eerdere beurt een onderdeel is vervangen door een longines L 156.2 plaat. Het gepruts van de vorige gaat dus verder dan alleen de buitenkant. Dit werkt, dus ik laat het maar zitten.

Ik doe de aanname dat het horloge ook daadwerkelijk op de kroon is gevallen aangezien bij openen en weghalen van het elektronica deel, goed te zien is dat de tirette het palletje mist dat in de stift valt, die is dus afgebroken.

De baai is diep, donker, eng en vol met tirettes voor dit ETA uurwerk, met name op Cyprus, erg bijzonder.
Dus koopknop, wachten, wachten, wachten, post, open maken en yes, dat is de goede.

Oude tirette eruit nieuwe erin, hele verzet werk erop. Al sleutelend kom je erachter dat deze een stopsysteem heeft die de secondewijzer stilzet bij wijzerverzetten.

Dat deed het eerst ook niet meer. Zucht, nu weer wel, stift erin en…past niet. Ik krijg de stift er niet helemaal in.

Past niet? Dit is werkelijk de eerste keer dat Climholland een staafje vindt dat er niet in wil, ongehoord.
Na wel 6 keer de hele boel uit en in elkaar kwam ik erachter dat je een horloge niet moet repareren gebasseerd op aannames.

Ik had de aanname gedaan dat het afgebroken stukje van de tirette, eruit was gevallen met de andere troep toen ik de achterkant van de kast opende, maar nee.
De kleine teringlijer had zich verstopt in het wijzerverzetwiel waardoor de stift er niet helemaal in wilde.

Nadat ik dat gevonden had even testen of alles het doet en de kast dichtpersen. Misschien dat het saffierglas al een kleine barst had door de val, maar ik wijt het maar aan mijn onkunde want:

@%^#^_^#&@,^%@&#^#*@&&<@&#&

Ik zag ook dat de val 100% op de kroon moet zijn geweest, aangezien ook de stift krom was.

Dus, nieuw glas, nieuwe stift, nieuwe kroon en tadaaah.
Mijn schoonvader krijgt morgen op zijn verjaardag zijn horloge terug.

Wat betreft dat blauwe armbandje, als je dochter op vakantie een armbandje voor je maakt, dan draag ik die.

En die wijzerplaat, tsja, voor hem is het een verhaal, het zijn herinneringen aan zijn overleden vrouw.

Daarmee is de cirkel rond en het horloge des te waardevoller dus dat lagen we zo.
Alleen die omegakroon die moet ik ooit nog eens vinden.

Dank voor het meelezen van dit verhaal met, na bijna 4 jaar, toch nog een goede afloop.

60 likes

:+1: Zal hij een mooi verjaardagscadeau vinden!

1 like

Hij was er diep door ontroerd.
Erg bijzonder.

18 likes

Netjes gedaan Clim. Zulke klussen zijn het mooist, ongeacht het merk of waarde van het horloge. De emotionele waarde maakt het een memorabele reparatie.

3 likes

Wauw, tof verhaal! Ook de voorgeschiedenis even gelezen. Vermakelijk.

Laat je ons weten hoe hij op zijn cadeau reageert?

1 like

Heeft ie al gedaan. :wink:

2 likes

Aah thanx! Overheen gelezen. Goedemorgen

2 likes

:joy:

Daar gaat het om. Mooie klus met super resultaat :+1:

2 likes

Mooi werk. Al lezende zat ik te denken aan het stukje tirette wat in eerste instantie eruit gevallen zou zijn. Mijn gedachte: die moet er nog ergens inzitten :joy:
Goed dat je het eruit hebt kunnen vissen. Mooi werk :+1:t2:
Kroon is toch wel te bestellen (cousins?)?

1 like

Geweldig verhaal, dat je het werk van een prutser zo hebt kunnen corrigeren. Petje af.
En iemand blij gemaakt :+1:

1 like

I don’t think so Tim.

:blush: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Clim’s schoonpa die gaf zijn Omega
Aan iemand met wie’k niet in zee ga
Gevallen, gesloopt,
Waardoor het slecht loopt
De schade die is hier echt mega!

Clim heeft nu wat meer ervaring
En opent hem als was het een haring
Tirette erin,
Niet iets wat ik verzin
Dit was Clim’s eigen verklaring

Ook nog een kroonstift vervangen
Want die had de klap opgevangen
En die was dus krom
Die kerel was dom
Kunnen we hem niet ophangen?

8 likes

Dank je wel Harry

1 like

Niet zo makkelijk als gedacht, ik heb flink gezocht maar men moet het er ook voor willen betalen en daar waarde aan hechten.
Wellicht in de toekomst, als ze van mij was, direct doen…

Dank je wel.

Hahahahaha, ken je klassiekers :+1:

En Ik had hier inderdaad Clim “the toolman” tailor van moeten maken.

2 likes

Oh wauw, 3 Climericks.

Nu mag ik even gaan broeden op een Climerick terug.

1 like

Mooi en ontroerend verhaal, met plezier gelezen. Dat jouw schoonvader nog maar lang mag genieten van die zo bijzonder geworden Omega Constellation!

2 likes

Prachtig. Ik ben blij.

1 like

Een onderhoud die de boel echt verkrachte,
Waardoor de omega geen vreugde meer brachte
Herinnering aan iemand, voor het leven gezwicht,
Gelukkig is het geheel weer in evenwicht
En elke kras is weer een mooie gedachte

7 likes