Van al mijn horloges heeft de AT met 8900 wel de slechtste crown action. Bij het opwinden is het net of je door een laag dikke teer gaat, totaal niet smooth, je leest er wel meer over. De 8800 schijnt dan weer boterzacht te draaien?
Opwinden? Ik heb 8900 en 8800 maar wist niet dat ik die manueel kon opwinden.
Hoe krijg je hem dan aan de gang als het horloge is stilgevallen?
Ik probeer dat bij een automaat altijd zo min mogelijk te doen. Als een horloge dood is, doe ik 'm bij het opstaan gewoon om, doe de ochtendroutine en stel de tijd in voor ik de deur uit ga
Zeker wel!
Goed om te horen dat meer mensen hier last van hebben en dat het gewoon een rotkroon is. Ik meen me wel te hebben gelezen dat als het 8900 uurwerk bij service wordt vervangen voor de 8800. Ik vind de datum aanpassen ook echt een drama met die 8900, omdat je alleen per uur kunt draaien dan…
Dit is de reden dat ik hem eigenlijk dus altijd draag om te zorgen dat die niet stilstaat, wat niet per se een straf is.
Lijkt mij een sterk verhaal, ik koop het horloge met een 8900 uurwerk en dan wil ik ook een 8900 terugkrijgen met de bijbehorende 60hr reserve, double barrel en time zone function.
Volgens mij hebben een aantal mensen het wel teruggestuurd voor een service en kregen een soepele manual wind terug. Maar dat gaat voor mij weer te ver. Mischien wat vaker opwinden, dat dat het wat soepeler maakt.
Hmmm kan ook dat ik verhalen door elkaar haal… Anyway ik ben inderdaad sinds kort wat vaker de kroon gaan open en dicht draaien, misschien dat het gaat helpen
dat doe ik bij alle horloges met schroefkroon,gaat het toch veel makkelijker
Volgens adviseert Omega in het boekje juist om ca. 40 slagen aan de kroon te draaien om te zorgen dat de PR voldoende aangevuld is, de accuraatheid is ook beter. Met normale activiteit zal je waarschijnlijk niet de PR helemaal optoppen.
En je voorkomt ook nog eens cross threading.
Klopt, bij een volle PR loopt de torsie-curve de 1e 24 uur vlak, daarna zwakt het af. Ik weet niet hoe het met de 8900 zit, maar met mijn andere horlolges die wel een indicator hebben, is de PR wel altijd afgetopt na een volle dag dragen.
Betreft de screw-in: zelf duw ik altijd de kroon in, tegen de klok indraaien tot ik de plop hoor en dan inschroeven. Nul kans op strippen van het schroefdraad.
Ff dragen en dan begint hij te lopen. Ik dacht serieus dat met schroefkroon niet handmatig gedaan kon worden…
Serieus, in welke stand draai je em op dan? Heb nu de 8800 om en ben niet thuis om de 8900 ook te proberen.
Kroon losdraaien en na de “plop” met de klok meedraaien Pieter. Benieuwd of jouw 8800 ook soepel gaat en de 8900 met een hoop weerstand.
Dat valt best goed mee vind ik… wat zwaar maar heel comfortabel. Als je vergelijkt met je Speedy band natuurlijk, daar kan hij niet tegenop!
Ik zal er wel eens een tropic op gooien en zien wat het geeft
De beste combi!