Omega Speedmaster Professional OF Fortis Official Cosmonauts Chronograph ?

Beide passen.
En dan kies je de Speedy.
Simpel.

Wat voor horloges heb je nu nog?
Omega Speedmaster is onwijs gaaf natuurlijk en voor velen een grail, maar ik vind Fortis ook een erg interessant merk met een rijke historie!

1 like

100% omega…

Omega . No brainer.

Beide zijn mooi, en staan altijd op mijn wens lijst.
Echter met de speedy moet je een klik hebben, ik krijg hem vooralsnog niet.
Ik heb een fortis B42GMT op staal, super blij mee.
Dik? ja dat wel, maar ik hou van grotere klokkies.
Verder super kwaliteit en goede service.
De mijne had last van verkleuring van de wijzerplaat, is terug gestuurd naar Fortis, en kreeg een heel nieuw exemplaar terug met weer twee jaar garantie.
Super toch?
Hier heb je nog met een merk van doen waar de prijs niet is opgepushed voor merk imago en om het marketing leger van de firma te financieren.
Het is misschien leuk om eens te zoeken naar een mint exemplaar van de cosmonout die ABCSteed laat zien en dan een compleet set, die zijn super, stalen band, leder, tools en nato in een mooi etui.
Horloge is super niet te groot, 40mm, wel dik, geschroefde kroon, geschroefde pushers, en als chrono, chrono gmt, en chrono alarm te krijgen.

Is toch wel een uderdog die vaak voorbij wordt gelopen.
Maar als gezegd de speedy is ook een mooie klok, minder robuust, prijzig geen idee waar de meerwaarde in zit, vergeleken met een Fortis.
Misschien dat er leden zijn die dit kunnen benoemen, maar ik niet.

Succes verder.
Grtn Leen.

1 like

Weerom bedankt voor jullie input :+1:

Dit wordt voor mij mijn eerste aankoop in het +2k segment … dus sowieso spannend.
Momenteel enkel een TH Link en MM300 als ‘duurdere’ klokken.
En sinds 01/01/2016 een Garmin Fenix 3 als daily … maar dat heeft meer te maken met mijn sportieve doelstellingen :wink:

Sowieso zal de Omega of Fortis geen daily worden, maar eerder een klokje voor ‘special occasions’ en om later eventueel door te geven aan de zoon.

Waarom ik primair aangetrokken ben tot deze klokken, naast het ontwerp dat ik gewoon mooi vind, is de link naar de ruimtevaart. Dit is, naast horloges, immers iets dat me oneindig kan boeien en met deze klokjes combineer ik dus 2 passies.

Mss het begin van een thema-verzameling ? ;-);-):wink:

3 likes

Voor mij de speedmaster, maar de Fortis is ook wel tof.
Het feit dat er minder servicepunten zijn voor de Fortis zou ik me niet aantrekken, dit is volgens mij een gewone valjoux en die kan elke goede horlogemaker wel servicen.

1 like

Only space! :crescent_moon:

Hoe draag je de TAG en Seiko? Beide horloges op staal of ook nog eentje op leer? Je bent overigens erg specifiek qua model 638.10.11.M, sta je nog open voor andere modellen?

Zonder te veel af te dwalen, zat ik ook nog te denken aan een Zenith El Primero Rainbow…heeft alleen geen relatie met ruimtevaart.

1 like

De Zenith is behoorlijk prijzig en om over onderhoud maar te zwijgen.
Wel mooi merk.

Het is inderdaad wel ‘effe’ een stukje duurder dan een Speedmaster Professional, maar ik zie ze op Chrono24 al voorbij komen voor €3500,-…
Onderhoud van de El Primero heb ik geen ervaring mee, maar kan me voorstellen dat die wat hoger ligt.

Die Zenith kende ik nog niet.
Persoonlijk echter niet direct volledig mijn ding … smaken en kleuren … je weet wel hé :wink:

Qua deze 2 klokjes ben ik idd heel specifiek … qua Omega moet het echt de 311.30.42.30.01.005 zijn en qua Fortis echt de 638.10.11.M.

Draag eigenlijk liever leer / rubber (voor mijn daily’s) … maar deze klokjes wil ik primair op staal en koop dan wel de OEM (leren) strap erbij.

Alternatieven die me ook kunnen bekoren zijn andere underdogs zoals een Damasko DC66 of Sinn 103 … maar first things first … eerst de Omega of Fortis :wink:

Er staat dacht ik nu een scherp geprijsde d66 in t verkoopgedeelte

In dat geval zou ik nog een aantal zaken in acht nemen. Draag je bij dergelijke gelegenheden een spijkerbroek met een casual colbertje, of zit je in pak met stropdas. In het eerste geval kunnen de Fortis en omega, in t 2e geval zou ik eerder de omega nemen.

Betreft nalatenschap. Ik denk dat een omega vele jaren later meer tot de verbeelding zal spreken dan een Fortis. Vooral met het toegenomen smartwatch geweld.

1 like

Goede toevoeging fat het echt om deze referentienummers gaat.
Ik heb beiden in bezit gehad. Hoewel ik de Fortis voorloper heb gehad, wad het wel dezelfde kast. Ik vond deze aan de grote kant en had problemen met mijn manchetten. Het is een kwestie van smaak of jij dat vervelend vindt. Persoonlijk vind ik het draagcomfort van de Speedmaster onovertroffen. Zelfs prettiger dan mijn Rolex.

Niet voor niets ga ik vrijdag een nieuwe bij William Wien ophalen.

Dus samenvattend.
De Fortis is echt een stuk meer fysiek aamwezig op je pols. Daar moet je van houden.
De Speedmaster is meer fysiek ingetogen, maar heeft meer uitstraling/impact op mij.

2 likes

Klopt … maar de verkoper wil blijkbaar eerst een eventuele ruil afwachten.

Dat denk ik ook wel ja … dus dat is nog eentje in het voordeel van de Speedy :wink:

:+1:

Ideaal een Fortis voor tijdens de week en een Omega voor tijdens het WE :wink:
Jammer genoeg is het spaarvarken nog niet vet genoeg voor beide …

Als je op korte termijn/voor de geruchten over prijsstijgingen het nog lukt, zou ik eerst de speedy halen. Ik denk dat die ook harder in prijs stijgt dan de kosmonaut.

Vrees ik ook wel.
En dus ook iets om mee te nemen in de keuze.
Bedankt !

Wel de kogel is door de kerk …
En … dewelke is het dan geworden ??? ??? ???

Wel, gezien ik na vele slapeloze nachten nog steeds niet kon kiezen, heb ik maar beslist om te gaan voor de korte pijn en … ze direct allebei aan te schaffen :wink:

De Fortis is ondertussen besteld en zou binnen 2 weken moeten binnenkomen.
De Speedy ga ik bij William ophalen één van de komende weken als mijn agenda het (eindelijk) toelaat.

Brengt ons voorlopig op een mooie 3 piece collection samen met de MM300 (de enige Seiko die ik uiteindelijk zal overhouden).

Wel al vernomen dat de MM300 graag het gezelschap wil van een Meistertaucher.
Zou een (voorlopig) mooi evenwicht geven : 2 ‘space’ chrono’s en 2 divers ;-);-):wink:

Daarna zien we dan wel weer … besef dat ik mij op een slippery slope begeef :ghost:

6 likes

En het horlogevirus heeft weer zwaar toegeslagen… Veel beterschap en voorpret.

1 like