Ik heb wat foto’s met een meetlint erbij gemaakt.
Uurwerk is ongeveer 22mm, horloge is zo’n 33mm breed. Eigenlijk qua grootte een vrij normaal herenhorloge.
Rolex 5035 kwarts. Net de lege “grundig” alkaline er uit gehaald en een nieuwe Maxell zilveroxide batterij er in gedaan. Hij liep zelfs nog op de 1,1 volt van de uitgeputte batterij. (Alleen niet meer nauwkeurig)
Die ziet er aardig fris uit zeg!
Is dat dan zo bijzonder? Als ik mijn oude Seiko Quartz bekijk, komen daar wel legere batterijen uit voordat ze ermee stoppen…
Och, ik vond het wel vermeldenswaardig voor zo’n primitieve kwarts.
Nou, ik vind de vroege Quartz uurwerkjes allesbehalve primitief, dat waren juist ingenieuze uurwerkjes. Primitief noem ik de latere jaren '80 massa geproduceerde Quartz uurwerkjes, waar de kwaliteit bagger was. Gelukkig zie tegenwoordig weer mooiere en kwalitatieve uurwerkjes verschijnen.
Het uurwerkje zelf heeft ook nog een afgeschuinde rand die voor een groter formaat zorgt.
Ik vermoed dat het basis-uurwerk nóg kleiner was.
De positie van de secondewijzer op de wijzerplaat wijst daar ook op: heel vaak overlapt deze met het cijfer 6 (tenzij het een jumbo-uitvoering is).
Heel voorzichtig durf ik te vermoeden dat het (een variant van) de AS 970 (familie) zou kunnen zijn; de essentiële punten (stenen, lagers, schroefjes) passen perfect, eigenlijk wijkt m.i. alleen de vorm van de brug af. En het formaat, natuurlijk.
Misschien zijn er echte experts die zo’n werkje al eens onder handen hebben gehad en mijn vermoeden kunnen bevestigen of ontkrachten.
Maar mooi en intrigerend blijft het.
AS 970 van het web (Ranfft DB):
Staat geen naam uurwerk bij zie foto van het uurwerk die lijkt er wel heel veel op
Van internet gehaald op foto klikken…
@singlehoesjes
Dit is een PRIM uurwerk uit Tsjechoslowakije
Heb het gereguleerd en het loopt strak op tijd.
Een PRIM is een goed uurwerk.
Ik heb nogmaals gezocht, ik heb een uurwerkje gevonden wat er zeker familie van is, zo lijkt het althans, ik denk dat het iets moderner is het heeft twee steentjes meer, maar als je naar de twee uurwerken kijkt, zie je duidelijk overeenkomsten.
Wel jammer dat er geen kaliber wordt vermeld, maar Alphons heeft nu wel een idee denk ik.
Dit is het uurwerk wat ik heb gevonden.
Op het eerste gezicht lijkt het er inderdaad op, maar dit is echt een ander uurwerk. Kijk bijvoorbeeld naar de ankerkloof, die is totaal anders. Ook de positie van de raderen is anders, bij die van @singlehoesjes liggen ankerrad, seconderad en derde rad nagenoeg op een lijn, bij die Allaine duidelijk niet.
Ik zeg niet dat het hetzelfde kaliber is, maar ik denk wel dat het uit die familie komt, er zijn veel overeenkomsten, het geeft Alphons misschien een beter idee uit welke familie dit uurwerk komt, en dan kunnen we daar gaan zoeken.
Ehm, ik geloof dat ik wel voor een probleem heb gezorgd met dat uurwerk, sorry.
Juist niet, problemen zijn er niet, het is heel leuk om mensen te helpen en het zoeken op het web is ook erg leuk om te doen, hoort allemaal bij de horlogehobby.
Dat denk ik eigenlijk niet; de posities van de raderen zijn anders, en dat is denk ik wel het laatste wat ze gaan veranderen binnen een familie van uurwerken.
Daar ben ik het dan weer wel mee eens