Onderhoud newbie

Goedemorgen,

Ik heb eind november/december hulp gevraagd met een Zoektocht naar een nieuw horloge. Dat is uiteindelijk gelukt, een Tissot prx. Ik ben nieuw wat betreft horloges. Ik heb mijn oude Breil altijd “gewoon” naar de juwelier gebracht voor batterij vervangingen en in 2019 naar de edelsmid in het dorp omdat ie niet goed meer liep. Is dat ook afdoende voor de Tissot of raden jullie iets anders aan?

Ik heb ook niet zo de behoefte om helemaal terug te rijden naar de winkel waar ik 'm vandaan heb (is toch 35 minuten) voor batterij vervanging en onderhoud :sweat_smile:.

En hoe maak je een horloge degelijk schoon? Zeker een die dagelijks gedragen word en ook onder de douche beland. Dingen als bodylotion of haarstyling producten komen er misschien toch op. Bij de Breil deed ik dat met water en een oude tandenborstel​:sweat_smile::see_no_evil:.

Ik ben er nog steeds erg blij mee dus wil het horloge ook lang mee laten gaan. Zoals je ziet was ik op de Breil iets minder zuinig maar toen was ik ook jonger.

10 likes

Dat is niet eens zo’n slecht idee. Echter, ik gebruik hier een oude penseel voor, met dierenhaar. Omdat het nylon van tandenborstels toch minuscule krasjes kan achterlaten. En gebruik milde zeep, geen afwasmiddel met agressieve ontvetters. Goed naspoelen met stromend water. Een nieuwe PRX heeft pas service nodig na zo’n 7 jaar. tenzij er eerder problemen optreden. Moderne smeermiddelen voor uurwerken gaat tegenwoordig zo’n 10 jaar mee voordat het gaat indrogen. Dit merk je meestal doordat het horloge dan iets achter gaat lopen door de verhoogde mechanische frictie in het uurwerk.

2 likes

Welke zeep raadt je aan?

1 like

Gewone handzeep, van DOVE of zo. En koop bij de Hema of knutselwinkel een paar blokpenselen :+1: Gebruik voor het afdrogen een katoenen theedoek. Geen papieren keukendoekjes want daar is hout in verwerkt en dat krast ook.

1 like

en maakt het qua vervangen van het uurwerk nog uit waar ik hem naar toe breng? Ik ben tot dusver tevreden over onze juwelier hier. Die heeft ook de Breil weer gefikst.

Bovenstaande PRX is quartz.

Zou me niet druk maken over service. In geval je je horloge schoonmaakt met water zou ik m om 't jaar oid even op waterdichtheid laten testen en de rubbers laten vervangen als die fubar zijn.

Batterij zou zo’n 2 jaar mee moeten kunnen.

2 likes

Aha! Dan gaat het hele serviceverhaal niet op. Ik had al zo’n vermoeden :grin:

Dat is wel een goed punt, vooral als je veel met water in aanraking komt. Anders is het hele horloge fubar :smile: Maar zo’n test kan lang niet bij iedere willekeurige juwelier die geen vacuüm tester heeft.

Mijn Breil begon er precies na 9 jaar kuren te krijgen :sweat_smile: dus denk dat ik deze misschien rond die tijd eens preventief door laat lopen. Kan nooit kwaad.

Ik zou de rubbers voor waterdichtheid dus jaarlijks laten testen, of wanneer je van plan bent ermee gaat zwemmen.

Je wilt niet per ongeluk water in je klok als je m schoonmaakt.

Dat is hoogstwaarschijnlijk elke 2 a 3 jaar, dan zou ik persoonlijk gewoon even langs de winkel rijden waar je 'm gekocht hebt voor een batterij en waterdichtheid test als je er mee wilt zwemmen. Zwemmen in zee zou ik afraden tenzij je m meteen op het strand met zoet water kunt afspoelen.

Ik heb een Tissot T60 quartz uit 2004. Heeft nog nooit service gehad, enkel een paar nieuwe batterijen de afgelopen 20 jaar. Loopt nog steeds als een zonnetje.

Ik dacht eerder een druk tester…

Ik kan me niet voorstellen dat er geen dealer in Utrecht zelf zit. Ben toen naar die winkel gereden omdat ze alles hadden wat ik wilde passen. Mijn Breil was ik altijd paar dagen kwijt als de batterij vervangen moest worden.

Ik heb ook de Breil nooit laten testen op waterdichtheid en die is nog steeds waterdicht? Is dat iets wat veel misgaat dan? Ik zwem namelijk nauwelijks, douche er wel mee. Het is meer zodat als ik eens ergens in spring ik niet meteen mijn horloge verpest omdatie niet tegen water kan. En als ik zwem is recht niet meer dan wat baantjes en gedobber :sweat_smile:.

Mijn digitale Casio liep na 15 jaar ineens vol water zonder service…blub. Moeilijk te zeggen.

Ik ben huiverig geworden voor juweliers met horloges.

Ik zou hier even zoeken:

2 likes

Op die lijst staat mijn eigen juwelier ook :sweat_smile:. ik weet dat hij recentelijk is overgestapt van volledig juwelier naar eigenlijk uitsluitend edelsmid met eigen ontwerp. Hij is degene die de Breil weer aan de praat kreeg.

1 like

Daar is het wel voor maar ze in sommige gevallen vacuüm, Ook wordt er wel druk gebruikt in een drukkamer met een zeer gevoelige naald-voeler op het glas. Als de druk dan binnen de kast van het horloge mee stijgt, zal de naald geen verschil voelen en is het horloge dus lek. Deukt het glas door de druk een minuscule hoeveelheid in (wat die naald kan voelen) dan is het horloge niet lek.

1 like

Kan.

Soms. Zeker bij oude/vintage horloges is water echt een probleem. Waterdichtheid komt door rubbers en die zijn na zoveel jaar gewoon uitgedroogd/kapot/gaar en dan komt er een keer water in.