Onderhoud / service Zenith

Ik heb in 2010 een Zenith Espada (ja die vreemde eend met El Primero uurwerk maar geen chronograaf) gekocht, nieuw in de winkel. Nu heb ik er 15 jaar opzitten en geniet nog iedere dag van mijn mooie Zenith.

Echter, ik heb nooit onderhoud of service laten uitvoeren en recent merk ik dat a) datum niet meer om 24.00 uur overspringt maar ergens in de middag voorbij glijdt en b) per etmaal een halve tot hele minuut begint achter te lopen.

Ik heb gezocht naar waar ik terecht kan maar wordt overal afgewezen tot nu toe omdat men geen Zenith doet (vaak enkel de grote merken). Enkel bij Schaap/Citroen wilde men helpen maar zou het horloge naar Zwitserland opgestuurd worden en was ik het voor minimaal een half jaar kwijt. Daar ga ik niet aan beginnen aan die onzin.

Weten jullie ergens in Nederland (of Belgie) toevallig een horlogemaker die wel Zenith doet onderhouden?

Na 15 jaar is een mechanisch horloge zeker een keer aan onderhoud toe :sweat_smile: Zenith is vanwege verkrijgbaarheid van onderdelen moeilijk voor onafhankelijke horlogemakers.
Ik heb mijn Zenith Chronomaster Sport onlangs bij S&C afgegeven voor onderhoud. De duur van minstens een half jaar lijkt me wat overdreven, bij mij gingen ze van ca. 2 maanden uit.

1 like

Ace heeft mij destijds prima geholpen met mijn el primero chronomaster. Was toen binnen de 2 maanden terug.

Je wilt geen beun aan je klok…

datum niet meer om 24.00 uur overspringt maar ergens in de middag

Dit lijkt me dat je m 12u door moet draaien.

Het achterlopen is service werk.

3 likes

Ja, die mag wel even nagekeken worden.
Afhankelijk waar je woont zou ik Nico Rijsman (Culemborg) of Veldeszenith (Purmerend) aanraden.
Beiden te vinden op

2 likes

Nee Ruud, de datum veer is gebroken. Gebeurde vaak en daarom heeft Zenith hiervoor een nieuwere verbeterde veer ontwikkeld.

Er is wel een officieel service atelier voor Zenith in Nederland, zal die horlogemaker vragen of ik zijn gegevens hier mag delen.

1 like

Hij gaat toch nog steeds over? Alleen in de middag?

Oh, voorbij glijden klinkt idd defect

1 like

@Antilochos Zenith geautoriseerd is Rob Zwart, omgeving Breda.
Te bereiken op werkdagen: 076-5310449 Firma Watch World.

5 likes

Dank je voor deze vlugge reactie maar ook precies wat ik nodig heb. Geldt voor iedereen hier op het forum, altijd een fijne sfeer.
Ik ga Rob Zwart bellen. Dank je.

1 like