Onderzoek over horloges

Ferdinand Schreef:

Ben ook wel benieuwd naar de achterliggende
hypotheses en methoden. Het zijn grotendeels
Likert-schalen, dus wellicht iets met
regressieanalyse?

Waarschijnlijk iets in de trant van of en hoe de persoonskenmerken (tweede deel) correleren met interesse in een goedkoper/duurder uurwerk (eerste deel).

Ik heb m ook ingevuld, maar heb ook weinig op met het merk. Schijnt in België best bekend te zijn.

ticothijs82 Schreef:

Ingevuld, succes!

Mijn beste,

Idem dito…

Orologio Signaturis Temporis.B)-

hamiltonfan Schreef:

Ik heb m ook ingevuld, maar heb ook weinig op met
het merk. Schijnt in België best bekend te zijn.

In ons land ook wel hoor…:wink:

ook even ingevuld.

Done, succes! Ik kreeg vragen over Swatch, volgens mij is er verschil in horlogemerken in de enquete

Graag gedaan. Bij mij gingen ook alle vragen over Swatch. Niet echt een merk waar ik wat mee heb…

Vergeet trouwens niet dat je hier met een aantal relatief “fanatieke” horlogeliefhebbers te maken hebt. Zou zeker ook je data elders vandaan halen. Zelfs als je onderzoeksgroep juist gericht is op horlogefanaten, zou het nuttig kunnen zijn om een controle groep te hebben.

+1

Succes met je thesis. Ga je deze ook publiceren?
Ben wel benieuwd naar je resultaten.

Groet, JW

Ik houd jullie zeker op de hoogte van mijn resultaten! :slight_smile:

Bedankt voor de tip!
Ik heb ondertussen 361 respondenten en hoop tot 400 te kunnen gaan. Ik ben blij dat jullie mijn enquête invullen want er zijn niet zoveel mensen die mijn vraag “ik volg de mode van uurwerken” positief beantwoorden.

Ingevuld:)

Met vriendelijke groet,

Herman

done!

Ook ingevuld!!

Succes…

Grt, Rene

Idem dito

ingevuld succes met je studie

Ingevuld. Ben benieuwd naar de resultaten.

Lies Schreef:

Bedankt voor de tip!
Ik heb ondertussen 361 respondenten en hoop tot
400 te kunnen gaan. Ik ben blij dat jullie mijn
enquête invullen want er zijn niet zoveel mensen
die mijn vraag "ik volg de mode van uurwerken"
positief beantwoorden.

Misschien kan dat oa komen doordat de stelling enige mate van ambiguiteit heeft/op meerdere manieren geinterpreteerd kan worden. Bedoel je de ontwikkelingen (kwa techniek, afwerking of populariteit van soort/type) van de uurwerken die binnen het horloge zitten en het geheel aandrijft? Of bedoel je de verschillende mode/stijlen van het uiterlijk van horloges, welke soms gekoppeld gaat met de mode van kleding? En wat bedoel je precies met de mode “volgen”. Puur het bijhouden wat er allemaal aan ontwikkelingen plaatsvinden of ook het volgen in wat je draagt/koopt.

De antwoorden kunnen verder erg afhangen van wie en waar je 't vraagt. Op een horlogeforum in Nederland kan dat weer heel anders zijn dan een Amerikaans horlogeforum, of Japans, etc. En ook op een forum met meer jonger publiek kan dat ook weer erg anders zijn. Op dit forum bijvoorbeeld zitten ook een hoop vintage liefhebbers en die kijken weer anders naar de hedendaagse klokjes dan gemiddeld.
Verder kunnen er ook verschillen zijn door etniciteit, opleiding, etc.

Hoop dat je dit alles niet als kritiek ziet, maar als opbouwende feedback.

Eigenlijk wou ik met de vraag in verband met ‘het opvolgen van de mode’ peilen naar hoe vertrouwd de respondent is met de productcategorie, zijn productkennis. Bijvoorbeeld als hij even stilstaat bij een reclame over uurwerken in een tijdschrift of gewoon dadelijk doorbladert. Over het algemeen zou je polsen naar productkennis door een vraag: ‘hoeveel keer heb je het bepaald product gekocht in de laatste tijd’ maar voor uurwerken is dat zo verschillend van persoon tot persoon dat bij de vraag ‘Hoeveel uurwerken heeft u in de laatste 10 jaar gekocht?’ respondenten te ver in het verleden terug moeten gaan om de vraag te kunnen beantwoorden. Dit zou niet ideaal zijn. Dus heb ik in samenspraak met mijn promotor op die manier de vraag gesteld.
Nu u dit vermeldt, zie ik dat u volledig gelijk hebt, deze vraag is zeer ambigu.
Ik zal hierover zeker overleggen met mijn promotor.
Ik dank u voor uw opbouwende kritiek!

marnix.moed Schreef:

Lies Schreef:

Bedankt voor de tip!
Ik heb ondertussen 361 respondenten en hoop tot
400 te kunnen gaan. Ik ben blij dat jullie mijn
enquête invullen want er zijn niet zoveel
mensen
die mijn vraag "ik volg de mode van uurwerken"
positief beantwoorden.

Misschien kan dat oa komen doordat de stelling
enige mate van ambiguiteit heeft/op meerdere
manieren geinterpreteerd kan worden. Bedoel je de
ontwikkelingen (kwa techniek, afwerking of
populariteit van soort/type) van de uurwerken die
binnen het horloge zitten en het geheel aandrijft?
Of bedoel je de verschillende mode/stijlen van het
Hoop dat je dit alles niet als kritiek ziet, maar
als opbouwende feedback.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik afgehaakt ben bij de eerste vraag “Veronderstel nu dat Swatch een nieuw uurwerk op de markt zou brengen dat in een lagere prijsklasse thuishoort”.

Wordt hier Swatch bedoeld als merk of de Swatch Group? Wat wordt bedoeld met uurwerk, het loopwerk of het horloge?

Ik denk dat je de ambiguïteit in de enquête goed verwoord hebt. Ik denk dat de samensteller hier iets aan zal hebben.