One-Dip = Lubeta V105 ??

Proefondervindelijk geen idee. Het probleem met wasbenzine is dat er vaak een niet-verwaarloosbaar percentage “andere” stoffen in zitten - “wasbenzine” is geen eenduidige chemische stof - en ik meen er al meerdere gezien te hebben waar er paraffine in zit. Wil je echt niet voor onderdelen. Dus dat is elke keer het label naspeuren, als je N-Hexaan 99.5% koopt dan is er geen discussie. Maar als je goeie wasbenzine vindt zal dat ook wel ruim okee zijn.

2 likes

Mijn schoonmaakmachine heeft een ultrasoon in het 1e bad en nog nooit een pallet eruit gehad!

Met IPA na spoelen is ook geen probleem bij moderne horloges. Bij JLC gebruikten ze 20 jaar geleden al baden op waterbasis voor naspoelen en IPA als laatste bad

2 likes

Dat denk ik wel want hexaan en heptaan zijn zuivere alkanen. Met een keten van 6 respectievelijk 7 koolstof atomen.
Wasbenzine is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. Met daarin ook meer toxische componenten. En vaak verontreiniging van lange ketens die richting paraffine gaan en vlekken kunnen achterlaten.

1 like

Kan je heptaan/hexaan ook in de Elma met afdichtingen van kurk langer bewaren? Of vervliegt het sneller dan mn wasbenzine?

Ik gebruikte eerst zippo vloeistof. Toen wasbenzine, maar dat duurde mij te lang qua drogen. De vluchtigheid van hexaan vind ik juist fijn. En zoveel horloges in de week doe ik niet dat ik er continu boven hang.

1 like

Ik heb er geen ervaring mee, gebruik alleen de Elma vloeistoffen. Maar ik zou verwachten dat ze sneller verdampen dan wasbenzine omdat het simpelweg vluchtigere stoffen zijn.

1 like

Het is niet (!) aan te raden om hexaan te gebruiken in een onderdelenwasser zoals een Elma. Het is te gebruiken als een one-dip ontvetter voor oa balansveertjes. Ik gebruik een klein glazen potje met wat hexaan. Balans erin, potje even een minuutje in de ultrasoon voor wat extra agitatie, dan balans eruit en (geventileerd) een paar tellen laten drogen.

Ik zou zeker geen hexaan in de Elma gebruiken alleen al omdat dat veel vluchtiger is dan wasbenzine en je toch met een electro motor er boven zit en een vonkje genoeg is om je dag te verzieken. Wasbenzine werkt prima in de Elma.
Dat verdampt gewoon veel minder.
Ik doe al jaren beide vervoeren met een tankwagen en weet wel dat hexaan veel schoner opdroogt dan wasbenzine dus in een potje met fragiele onderdelen gaat wel prima

1 like

Dank je wel. Dan ga ik op zoek naar een kleine hoeveelheid. Voor anker en spiraal…

1 like