Ook eens een zakhorloge vraag (centrale secondewijzer?)

Deze viste ik tijdens het rommelen weer eens uit de la. Loopt ook nog, met een mooie wijzerplaat en een hendeltje om de centrale secondewijzer stil te zetten. De configuratie van de cijfers is “andersom” dus de zes aan de kant waar de ketting moet en de twaalf dus “op de bodem”. Net als een verpleegsters horloge.

De vraag is of jullie weten wat de schaalverdeling inhoudt en misschien iets over het bouwjaar. Gezien het cylinder uurwerk dacht ik zelf aan rond 1900.

Mooie wijzerplaat met verzonken midden. Het hendeltje om het uurwerk stil te zetten is ook zichtbaar aan de zijkant. (bij de acht)

Het uurwerk, sleutel opwinding en wijzerverstelling.

Diameter:

Het horloge is nu messingkleurig, maar moet verzilverd zijn geweest als ik de binnenkant van de deksels bekijk.

Ingekrast nummer. Aan de binnenkant van het deksel staat hetzelfde serienummer als in het buitendeksel, verder niets dan nog de verzilverde laag.

En zo ziet de binnenkant van het buitendeksel er uit.

Lijkt mij een dokters horloge. De secondenverdeling erg duidelijk op de wijzerplaat aanwezig. Goed voor het tellen van de hartslag van de patiënten.

Dat dacht ik ook, alleen de 0-300 aanduiding vind ik raadselachtig. (een hartslag van 300 is ook niet zo logisch :wink: ) En de schaalverdeling is dan anders, begint hoog, gaat steeds lager.

Bijna alle zakhorloges voor de Engels markt zijn op de buitenste schaal zo gemarkeerd. Het uurwerk levert 18000 tikken per uur = 300 per minuut = 5 per seconde.

mvg Melvin

Vintage1982 Schreef:

Bijna alle zakhorloges voor de Engels markt zijn op de buitenste schaal zo gemarkeerd. Het uurwerk levert 18000 tikken per uur = 300 per minuut = 5 per seconde.

OK. Maar het nut om dat dan op de wijzerplaat te zetten ontgaat mij volstrekt.
Heeft iemand daar een zinnige verklaring voor?

Ja, gewoon een extra nauwkeurigheid. In plaats van af te ronden op hele seconden, kon je aflezen tot 2 tienden van een seconde.

Okee dan.
En omdat de Britten in veel dingen een beetje vreemd deden en doen (links rijden, thee met melk, halfpences, ounces en bier zonder schuim) kan zo’n wijzerplaat daar ook. :slight_smile:

Ja haha. Maar er zijn wel weer rare schalen op die chronografen van toen hoor. Een tachymeter om te kunnen bepalen hoe hard je gaat of een schaal om de afstand van het onweer te kunnen bepalen bijvoorbeeld. Nu hebben we GPS of apps ofzo, maar toen waren het best handige gadgets :smiley:

Deze centre seconds chronograph’s kom je heel veel tegen op de Engelse ebay, maar eentje met de wijzerplaat op de kop is me nog nooit opgevallen…
Wel gewone zakhorloges met zo’n wijzerplaat, die werden gebruikt als autoklok in een speciale houder en ook in uitvouwbare reisklokjes.

Mja, ik geloof dat ik het snap. Een primitieve chronograaf dus.

(misschien zit de wijzerplaat op de kop hoor, maar ik heb het ding destijds zo gekocht :slight_smile:

Grappig ding!
vragen over dit soort chrono’s komen vaker voorbij op diverse fora, vooral omdat er nogal wat van deze uurwerjes gemaakt- en bewaard gebleven zijn.
Als ik het goed heb, werden ze (voornamelijk in Engeland) gebruikt voor het afstellen en controleren (met een nauwkeurigheid van 1/5s) van “moederklokken” die bv in postkantoren geplaatst waren.

Zoektermen voor dit onderwerp in google zijn GPO master clock; ik vond deze website:

http://gpoclocksystems.byethost22.com/pages/docindex.html

De verschillende chrono’s staan in dit document op pagina 40:
http://gpoclocksystems.byethost22.com/pages/PDF/TI%20XI.pdf

Groet,
Paul

Bedankt voor de PDF, ik zie inderdaad dezelfde schaal als op mijn horloge terug.