Opleiding horlogemaker.

Beste GBW,

Ik las bovenstaand bericht en vroeg me af hoe oud je was toen je deze carriereswitch maakte.
Ik ben zelf nu 43 en overweeg ook een carriereswitch als horlogemaker te gaan maken.
Ik heb her en der geïnformeerd hiernaar en het gros geeft aan dat dit te oud is. Omdat je er nog ca. 4-6 jaar bij op moet tellen qua opleiding/ervaring en met een laag start salaris begint.

Alvast bedankt.

1 like

Ik denk dat je ook met een laag salaris eindigt als je dit beroep in loondienst wilt gaan uitoefenen.

Lijkt me nou echt iets wat je voor je zelf begint…

Laat ik met één ding beginnen, je bent nooit te oud om te leren. Ik ken legio mensen die op latere leeftijd horlogemaker zijn geworden. Je zou het eens aan Kalle Slaap kunnen vragen, hij was ICT’er en heeft bewust die carriére switch gemaakt. Ik doe het vooral hobbymatig en dat bevalt me prima. Ik ken je situatie niet maar veel is afhankelijk van hoeveel tijd je hebt om het te willen leren, het willen investeren in een goede werkplaats (kosten) en als totaal gewoon de ambitie om er ook echt goed in te worden.

En laat ik dan ook met één ding eindigen:
Je kunt altijd beter spijt hebben van dingen die je hebt gedaan dan spijt hebben van dingen die je eigenlijk had willen doen…

4 likes

Met een vak als horlogemaker zul je niet snel rijk worden, maar een klassiek ambacht uitoefenen is echt iets speciaals. Werken met je handen, iets maken, geeft voor mij veel voldoening. Dit beroep is perfect als fijn, schoon en accuraat werk je voorkeur heeft :slight_smile:

Ik ben in september begonnen met de branche erkende opleiding uurwerkhersteller @ Schoonhoven en dit bevalt me uitermate goed! Deze opleiding is op maandag van 13:30 tot 22:00, daarnaast genoeg tijd om nog een parttime baan te hebben. De opleiding is heel praktijk gericht, op dag 1 begin je al klassikaal aan een groot kaliber uit een zakhorloge te werken. We krijgen les van 2 doorgewinterde docenten die elk tientallen jaren praktijkervaring hebben.

Mocht je nog specifieke vragen hebben dan ben ik altijd bereid om deze te beantwoorden.

4 likes

Bedankt voor de reacties.
Ik zelf had/heb ook het idee dat je nooit te oud bent om te leren.
Het belangrijkst vind ik dat je iets doet wat je leuk vindt en waar je passie ligt. Inkomen komt dan op de tweede plaats.

@HorloG Bedankt voor de tip, Ik zal Kalle Slaap eens en e-mail sturen.

@Lieuwedv Hoe oud was jij toen je de opleiding in Schoonhoven bent begonnen?
Ik zat zelf ook aan deze opleiding te denken. Deze duurt in totaal 4 jaar? Ik had ze al een e-mail gestuurd, maar nog geen reactie ogen ontvangen.

Ik wil hier ook wel even iets over zeggen.
Zelf heb ik heb de opleiding gevolgd bij Machiel Kalf, docent aan de horlogemakers opleiding in Amsterdam. Dit was indertijd onderdeel van de opleiding in Schoonhoven. De jongste in mijn groep was geloof ik al ruim boven de 40. Maar er waren 2 studenten die al ruim over de 50 waren. Deze twee kregen na de opleiding direct een vaste baan als horlogemaker aangeboden.
Een daarvan werkt nu in Amsterdam bij Cartier en heeft het volledig naar zijn zin.
Aardig om te weten is dat de student die eveneens dezelfde opleiding heeft gehad in Amsterdam momenteel voor Frederique Constant werkt en de opengewerkte wijzerplaat waar de balans is te zien heeft ontworpen.
Wel, met deze informatie kan je er zeker van zijn dat er in het horloge vak voldoende werk is.
Er is een groot tekort aan goede horlogemakers, ook in Zwitserland zijn er voldoende vacatures.
Het is echter wel zo dat inderdaad het WOSTEP papiertje meer openingen geeft.
De fabrikanten zijn allang bezig om hun markt te beschermen door de kwaliteit van het servicewerk middels deze WOSTEP. Veel merken hebben tegenwoordig hun eigen reparatie atelier. Kijk maar naar Swatch, er is geen onderdeel meer te krijgen van een merk dat onder Swatch valt. Alle reparaties moeten naar Brussel. Via betrouwbare kanalen heb ik al gehoord dat Seiko ook bezig is om dezelfde procedure te gaan volgen. Straks zijn er geen onderdelen meer te krijgen en moet je alle Seiko uurwerken laten services door hun eigen werkplaats.
Ik denk zelfs dat je als horlogemaker voor jezelf zou kunnen werken en opdrachten aannemen.
Er zijn nog maar weinig horlogemakers die een cylinder uurwerken kan repareren, vintage horloges die ouder zijn dan 50 jaar, omdat er geen onderdelen meer voorradig zijn dus deze zelf maken. Wat te denken van het repareren van snek zakhorloges, ik ben nog niemand tegen gekomen die een snek ketting kan repareren.
Dus een serieuze horlogemaker die niet onder een baas wil werken maar wel dit vak wil uitoefenen heeft zeker bestaansrechten als hij voor zichzelf gaat beginnen.
In ieder geval is het leuk om te constateren dat er forumleden zijn die serieus overwegen om horlogemaker te worden.

6 likes

33 wat ik nog steeds ben :slight_smile: Leeftijd varieert van mensen in de 20 tot gepensioneerden. Ik weet dat de vraag veel groter is dan het aanbod, per jaar zijn er 8 à 9 plekken beschikbaar. Ik had afgelopen jaar geluk dat er een plek beschikbaar was gekomen, anders had ik in ieder geval nog een jaar moeten wachten.

Volgens mij beginnen ze nu ook met intake gesprekken om de meer serieuze mensen ertussen uit te plukken, voorheen was het wie het eerst komt wie het eerst maalt. Als je goed gemotiveerd bent en al iets van techniek in je achtergrond hebt, dan maak je vast een goede kans.

1 like

Dat ligt er helemaal aan waar je werkt. Als er een mogelijkheid is om extra cursussen te volgen (bv Rolexcursus), aangenomen wordt bij een mooi bedrijf, en in Zwitserland te gaan wonen, dan kun je lekker verdienen hoor.

De kans dat je dat op je 43e nog voor elkaar krijgt lijkt me minimaal.

De kans dat je dat op je 23e voor elkaar krijgt ook al…

2 likes

Daar heb je wel gelijk in

1 like

Ik vond het wel goed klinken. Een strak plan! :ok_hand::laughing:

Gewoon beeldvorming.
Wat verdiend een beginnend en ervaren horlogemaker dan zoal?
Gewoon gemiddelde,

Leuk om m’n eigen bericht van 5 jaar geleden terug te lezen… en te constateren dat een dubbeltje altijd anders rolt dan je vooraf had ingeschat :slight_smile:

Toen ik mijn bericht postte was ik 44. Enkele maanden later ben ik definitief uit de IT gestapt. Naast de opleiding horlogemaker stond ook onze emigratie naar Zweden en al wat daarbij komt kijken hoog op de prioriteitenlijst. Helaas is één en ander wat anders gelopen dan gepland omdat mijn vriendin slachtoffer werd van een zeer ernstig verkeersongeluk (ei zo na RIP), met een lange en zware revalidatie als gevolg. Gelukkig komt het langzaam maar zeker weer goed.

In de lente van 2015 heb ik met succes mijn theorie-examen van het British Horology Institute afgelegd. Een jaartje later was mijn vriendin voldoende hersteld zodat we konden emigreren naar het Zuid-Oostzweedse platteland waar we een boerderijtje mét te verhuren vakantiestuga hebben gekocht. (Dat loopt overigens zeer goed, Zweden is hip bij Nederlanders). Omdat de studie Zweeds, de opleiding tot imker, het werk in en om het huis en bovendien een wat ik zal noemen persoonlijk transitietraject veel tijd en energie hebben gekost, heeft mijn horlogemakersopleiding tot nu stil gelegen.

Nu ben ik zover dat ik weer zachtjesaan kan denken aan het verder zetten van de BHI opleiding. Mijn ateliertje is bijna ingericht en ik hoop ergens dit jaar met de praktijk te starten.

Qua leeftijd: zolang ik met leesbril en/of loupes voldoende zie en ik niet de bibber krijg voel ik me niet te oud. Het is wel niet meer mijn bedoeling om uit het horlogemaken een voltijds salaris te halen. De combinatie van onze toeristische activiteiten (die we willen uitbreiden), het imkeren en een actief beheerde beleggingsportefeuille levert reeds een inkomen op waar we hier (!!!) fatsoenlijk van kunnen leven. Het horlogemaken zal hopelijk voor wat extra krenten in de pap zorgen.

12 likes

Mooi en heftig verhaal.
Fijn om te horen dat het allemaal goed is gekomen met je vriendin gelukkig.

Bij een juwelier in loondienst? Zo’n 1700/1800 bruto. Bij - bijvoorbeeld - Breitling NL in Lijnden? Pakweg 2200/2300 bruto.

Dat bruto lees je elke keer goed. Spreek uit ervaring. Enigszins geindexeerd t.o.v. de tijd dat ik professioneel werkzaam was. Zijn startsalarissen, maar heel veel rek zit er niet op. Modaal haal je niet gauw.

Ze nemen in Zwitserland niet zo makkelijk meer buitenlanders aan. Er zijn al zat ontslagen gevallen bij diverse fabrikanten.

1 like

Wauw zeg. Geweldig afgelopen allemaal dus. Ik wens jullie alle geluk en succes toe, het moet daar prachtig zijn :sunglasses::sunglasses:

Ah oke, dat wordt dan lastig😊
Mijn broer werkt daarl wel al poos als horlogemaker, vandaar mijn voorbeeld.

OK. Jeetje.
Dat verdien/kan je verdienen met een ongeschoold beroep!
Nu is een ongeschoold beroep niet meteen minder maar het zijn vaak wel beroepen waarin minder geld rond gaat en/of minder geld verdiend hoeft te worden om de investeringen terug te kunnen verdienen.
In de horlogerie gaat nogal wat rond, in elk opzicht.
Dat dan de horlogemaker zo weinig overhoud verbaasd mij. Het is toch wel een zeer belangrijke schakel in en voor het bedrijf die niet 1 2 3 vervangbaar is.

1 like

Integendeel, ze zoeken aan alle kanten naar mensen met ervaring.
En voor mensen uit de EU is het geen probleem om een werkvergunning te krijgen.
@Dennis vraag eens aan je broer, hoeveel banen er bij hem in het bedrijf open zijn.
En vraag hem voor de grap eens hoeveel er in Zwitserland van zijn veel hogere salaris na alle kosten nog overblijft.

1 like