Opleidingen of cursus horlogemaker

Thanks, ik doe mijn best!! :stuck_out_tongue:

2 likes

In Schoonhoven heb je ook een BEO (branche erkende opleiding) traject. Dit is op de maandagmiddag en avond. Eerste 3 jaar op school vooral veel schroeven en een beetje theorie en daarna in het 4e jaar stage lopen.

Dat is heel tof! Ben benieuwd hoe dit gaat.

1 like
1 like

Anders ik wel! Tot nu toe heb ik mijn kennis alleen opgedaan door over horlogetechniek te lezen, schrijven en praten, aangevuld met het zo nu en dan meekijken in een atelier of werkplaats van een horlogemaker.

Zo heb ik uitgebreid met Holke Dijkman over zijn Versum gepsproken, Michiel Holthinrichs al een aantal keren bezocht, Stefan Ketelaars bezocht, bij de Grƶnefelds geweest, en in het buitenland nog het een en ander mogen bezoeken.

Ik vond het wel eens tijd om daar ook hands-on kennis en kunde aan toe te voegen :stuck_out_tongue:

Is er al een workshop bij ketelaars watches te volgen?

2 likes

Heeft nu een prachtige zaak in het mooie Spanbroek!

Voor de mensen die van hun hobby een (parttime)-job willen maken:

Voordeel van de 3-jarige avond-opleiding bij Syntra is dat het een overheidserkend diploma oplevert, ipv een ā€˜bewijs van deelnameā€™ voor de avond-opleiding bij de vakschool Schoonhoven.

Die is er een tijdje (plm. 15 t/m 10 jaar terug) geweest, in ROC Zadkine in Amsterdam; gegeven door Machiel Kalf. Die is inmiddels met pensioen, en de opleiding bestaat niet meerā€¦ Was voor mij ideaal; 3 dagen per week (dus part-time door kunnen blijven werken) en compact, in 1 jaar.

3 likes

Ik ben echt te laat geboren :disappointed_relieved:, opleidingen die stoppen, rolexen voor een appel en en ei kunnen aanschaffen etcā€¦

4 likes

Machiel is nog wel de docent van de Time Zone Watch School in de USA. Een bekende schriftelijke opleiding die grotendeels gratis is. Hartstikke leuk en ook leerzaam; je hebt alleen geen live les en dat is toch wel een gemisā€¦ :slightly_smiling_face:

1 like

Eerst genoeg vlieguren op doen :stuck_out_tongue_winking_eye:

Juist, een perfecte opleiding en inderdaad is Machiel een zeer professionele docent, Ik heb deze opleiding indertijd ook gevolgd en kan zeggen dat Machiel een top horlogemaker is.
Ik heb zeker geen spijt dat ik die opleiding toen heb gevolgd.
De kennis die ik daar heb opgedaan gebruik ik nog dagelijks.
Overigens is Machiel niet alleen een top horlogemaker, hij weet ook veel van vintage sport autoā€™s, toen ik die cursus volgde reed hij in een hele mooie Morgan. en deed hij regelmatig mee aan vintage evenementen.
Het is jammer dat die opleiding niet meer bestaat.
Ik heb nog regelmatig contact met mijn mede cursisten uit die tijd.

2 likes

Volgens mij heb jij binnenkort handjes nodig om de productie van 2020 te realiseren:slight_smile:

Ja, dat kan je dan wel zeggen, maar, dan ga je, als jouw leven normaal verloopt, ook echt later hemelen.

1 like

Dat dan weer wel :sweat_smile:.