Overpeinzingen in de donkere dagen voor Kerst…
Beschouw dit verhaal als het verslag van een typische eindejaars activiteit voor bejaarde horlogeverzamelaars: het bijwerken van de documentatie van de collectie vintage horloges. In deze periode voor Kerst tref ik al doende, namelijk en inmiddels een helendal buitengemeen wel zo tamelijk zeer vol bureau met in het afgelopen jaar verworven oude horloges, die voor een groot deel nog gedocumenteerd moeten worden als al dan niet volwaardig lid van de Lexaf collectie.
Niet alles in deze berg moet nog beschreven en gedocumenteerd worden en niet alles is van het afgelopen jaar, maar een flink deel wel. Ik loop behoorlijk achter. De familie in Zwitserland, dochter, schoonzoon en vooral het inmiddels al weer bijna twee jaar oude kleinkind vroegen meer aandacht dan de horloge workload aankon. Alvast een goed voornemen voor het komende jaar dus: deze achterstand in documentatie en fotografisch vastleggen van de aanwinsten in de collectie zien weg te werken. En… misschien eens een poosje wat minder ouwe horlogejunk kopen…
Een hele stapel klokkies. Daartussen bevindt zich ook een Orator horloge. Om te beginnen kan ik dan vermelden dat ook deze Orator afkomstig is van vriend @Basvg. Nadat ik al in september 2024 n.a.v. een van zijn Orator horloges een verhaaltje had gepost over de verwarring rond de verschillende leden van de familie Schild op de Zwitserse horlogemarkt (zie het linkje hieronder) vond Bas dat ik daarmee wel een Oratortje verdiend had en deed me een exemplaar uit zijn eigen verzameling cadeau!
Toen ik de afgelopen dagen ook nog een melding van Bas tegenkwam dat ie nog weer een mooie Orator gevonden had (zie de link hieronder) besloot ik de Orator die ik van Bas gekregen had ook maar eens te laten zien, want dat was nog niet gebeurd en inmiddels zijn de foto’s en gegevens van dit horloge in het Lexaf archief gedocumenteerd.
De ‘nieuwe’ Orator van Bas, incoming.
Zoals je aan de foto’s van mijn Orator hieronder zult zien is het bepaald geen ‘new old stock’ exemplaar. Het is stevig gebruikt en gedragen, met name de achterkant van de kast (pols zijde!) heeft flinke slijtage; er zit bijna geen spatje chroom meer op en ook het messing is bepaald niet meer glad. De tandjes des tijds hebben hun best gedaan. Toch is het een interessant en karaktervol horloge om aan te houden in de collectie.
Merk: Orator
Fabrikant: Manufacture d’Horlogerie Schild & Co. SA – La Chaux-de-Fonds, Suisse.
Uurwerk: Peseux 380
Fabrikant: Fabrique d’Ebauches de Peseux, S.A – Neuchatel, Suisse.
Afmetingen: zonder kroon gemeten, 33 mm en 40 mm over de lugs.
Leeftijd: geproduceerd rond 1955
Het merk Orator zie je niet zo vaak. Ook het op zich eenvoudige met de hand op te winden uurwerkje is, gezien het feit dat er nauwelijks documentatie van te vinden is, een redelijk zeldzaam kaliber. Het staat bijvoorbeeld niet in de lijstjes van de beroemde Ranfft database. Toch vond ik nog een complete beschrijving, inclusief onderdelen lijst van dit kaliber op deze site:

Alles bij elkaar dus een redelijk zeldzaam ding. Maar met een nieuw in eigen keuken vervaardigd leren bandje, een nieuw glaasje en, voor zover nog mogelijk, wat schoonmaak en poetswerk aan het kastje is het toch een leuk ding om te zien en te dragen. Aan de kleine kant, maar de horloges uit de periode van de jaren 50 waren nu eenmaal meestal niet veel groter. Aan mijn smalle pols geen probleem.