Orient only (Deel 2)

Geen ervaring met Orient (Star). Niet echt een liefhebber van dressy horloges…

Maar een horloge met zon/maan fase heeft me altijd al enorm aangesproken. In principe ga je redelijk wat geld moeten uitgeven voor zo’n complicatie als je automatisch wilt.

Seiko heeft geen dergelijk horloge in de collectie dus kwam ik bij Orient terecht :

Deze sprong meteen in het oog op de site van Orient. Kost rond de 450 euro, niet slecht voor een mechanische moonphase. Afmetingen zijn goed, 41,5 mm diameter met kastpootjes van 47 mm ; alleen wat dik (14 mm) maar zal wellicht nog meevallen door de redelijk grote diameter.

Heb al heel positieve dingen gehoord over de automatische uurwerken van Orient, maar zo’n complicatie is toch wel wat ‘gecompliceerder’.

Kwaliteit vergelijkbaar met Seiko ? Of kan je sowieso alle mechanische Japanse uurwerken (Seiko, Citizen, Orient, etc.) over dezelfde kwaliteitskam scheren ?

Ik heb slechts oudere modellen van Orient Star, maar qua kast afwerking is het zeker een stuk beter dan een “gewone” seiko, het is ook zeker geen Grand Seiko dus het hangt er een beetje tussen naar mijn mening! De uurwerken die in mijn oudjes zitten zijn totaal niet bijzonder dus daar kan ik helaas niet veel over zeggen.

1 like

11 likes

Ik verwacht ook geen Grand Seiko kwaliteit, natuurlijk :blush:

Ik heb al enkele Seiko’s, waaronder 2 mechanische, een Prospex met een 6R35 en een Seiko 5 met een 4R36 kaliber. Helemaal niets mis mee en als die Orient die ik hierboven vernoemde een vergelijkbare kwaliteit heeft, zelfs met die Seiko 5, ben ik tevreden. Uiteindelijk kost het horloge maar 450 euro…

Ik zie nu dat het geen star is haha oepsss, dan weet ik het eerlijk gezegd niet :face_with_peeking_eye:

Ik weet niet wat er zo gecompliceerd is aan een dag-en-nacht-indicator. Het schijfje hoeft alleen in 24-uur rond te draaien. De maanstand wordt hiermee in ieder geval niet mee aangegeven.

Is geen maanfase, is een dag/ nacht indicator :wink:

1 like

Juist, my bad. Ben nog een leek dus heb wat geduld met me :wink:

3 likes

Het lijkt op een maanfase dat zeker, maar een maanfase complicatie is ingewikkelder en (een stuk) duurder

1 like

Dag Orient liefhebbers,

Iemand ervaring met de small seconds Bambino?

Ben al een tijdje op zoek naar een horloge met een kleine secondewijzer en dit lijkt me een goede optie. Ik ben benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

6 likes

6 likes

Zomerknaller, x post

7 likes

10 likes

6 likes