ORIS Only - deel 5

Gaat een uurwerk trager of sneller lopen bij hogere temperaturen?
Of valt daar niets zinnigs over te zeggen?

Hoge temp = langzamer lopen
Lage temp = sneller lopen

2 likes

Hmmm die van mij loopt sneller. 🫤
Ik ga morgen even bellen.

Een oudje tussen al het andere moois :relieved:…

… op de dertiende :slight_smile:

11 likes

10 likes

Loopt hij nog steeds te snel?

Nee inmiddels laten demagnetiseren bij een horlogemaker in de buurt en hij loopt nu rond de 0.

1 like

Mooie en handige vergelijking. Thanks.

1 like

Ik ben een tevreden drager van een 39 mm Aquis. Momenteel draag ik het horloge met een stalen band, maar ik ben van plan om de rubberen variant te bestellen via de Oris webshop. Na wat online onderzoek ben ik erachter gekomen dat sommige Aquis-modellen aan één kant Tri-wig schroeven hebben, terwijl de andere kant blanco is. Echter, mijn Aquis heeft aan beide kanten Tri-wig schroeven.

Nu vraag ik me af wat voor invloed dit heeft op het vervangen van de band. Ik heb voorbeelden gezien waarbij dit lastiger bleek te zijn en waarbij zelfs twee keer een “Strap replacement tool” nodig was.

Kortom: hoe kan ik op een eenvoudige manier een rubberen band monteren, bij voorkeur zelfstandig? Heeft iemand hiermee ervaring, met een vergelijkbare Aquis? Dus waarbij aan weerszijden tri-wigs zitten?

15 likes

Shiny!

16 likes

Ik heb zowel de stalen als rubberen van op de 39,5. Ik gebruik de Oris tool aan de ene kant en voor de andere schroef een standaard schroevendraaiertje. Niet ideaal maar het werkt wel.

1 like

9 likes

19 likes

17 likes

Ik ben voor de zoveelste keer weer eens aan het kijken naar een Oris 65…:grin::sweat_smile:

Nu zie ik ze voorbij komen met de datum op de 3 en op de 9. Zijn dit simpelweg verschillende modellen of heeft het te maken met het bouwjaar of heeft het nog ergens anders mee te maken?

Wie iemand die me hier meer over kan vertellen?

1 like

Dit heeft te maken met de maat ! Volgens mij datum op 6 is 40mm en datum op 3 is 42mm…

Dat is zover ik het weer, mocht dat niet zo zijn corrigeer me dan aub :grimacing:

5 likes

Dank je dat lijkt inderdaad te kloppen :grin:

1 like

Klopt, er zijn alleen een paar uitzonderingen :wink:
Een voorbeeld is de Divers 65 Fratello editie. Dit is een 40mm kast met de datum op 3 uur.

3 likes

En de 42 mm vind ik echt te groot. Klopt in mijn ogen echt niet.

3 likes