ORIS Only - deel 5

Wat een gaaf ding! Welke (maat) is het?

Even een post om de evolutie van de laatste generatie TT Divers Date naar de eerste generatie Aquis weer te geven.
De side by side foto vertekent omdat de TT DD platter ligt, maar alsnog draagt hij kleiner dan de (op papier) kleinere Aquis

TT DD:

• 44mm
  • Geïntegreerde crownguard en titanium kroon
  • Oris 733 uurwerk
  • Rubberen band met enkele duikersextensie
  • Bol aflopende kast

Aquis:

• 43mm
  • Robuuste crownguard
  • Oris 733 uurwerk
  • Rubberenband met fijnverstelling
  • Schuin aflopende kast

10 likes

Thx! 41,5 mm :slight_smile:

10 likes

Vraagje: mijn aquis (Oris 733) is net gerepareerd onder service en loopt nu +27 p/dag volgens timegrapher app. Ook handmatig meten gaf zoiets aan.
Is dat een onredelijk hoge afwijking? Geen idee namelijk, maar het klinkt wel als veel.

Dat is wel erg veel.
Volgens de handleiding van mijn Divers 65 zou de tolerantie -5 tot +20 per dag mogen zijn.
Dat zou ik niet aanvaarden, zeker niet na een reparatie.

De tempraturen zijn momenteel ook niet ideaal voor de precizie van een horloge, maar als ik het goed heb zou dat de boel juist moeten vertragen. Met +27 na een service zal ik niet tevreden zijn. Het zou nog kunnen dat het horloge wat gemagnetiseerd is sindsdien.

Gaat een uurwerk trager of sneller lopen bij hogere temperaturen?
Of valt daar niets zinnigs over te zeggen?

Hoge temp = langzamer lopen
Lage temp = sneller lopen

2 likes

Hmmm die van mij loopt sneller. 🫤
Ik ga morgen even bellen.

Een oudje tussen al het andere moois :relieved:

… op de dertiende :slight_smile:

11 likes

10 likes

Loopt hij nog steeds te snel?

Nee inmiddels laten demagnetiseren bij een horlogemaker in de buurt en hij loopt nu rond de 0.

1 like

Mooie en handige vergelijking. Thanks.

1 like

Ik ben een tevreden drager van een 39 mm Aquis. Momenteel draag ik het horloge met een stalen band, maar ik ben van plan om de rubberen variant te bestellen via de Oris webshop. Na wat online onderzoek ben ik erachter gekomen dat sommige Aquis-modellen aan één kant Tri-wig schroeven hebben, terwijl de andere kant blanco is. Echter, mijn Aquis heeft aan beide kanten Tri-wig schroeven.

Nu vraag ik me af wat voor invloed dit heeft op het vervangen van de band. Ik heb voorbeelden gezien waarbij dit lastiger bleek te zijn en waarbij zelfs twee keer een “Strap replacement tool” nodig was.

Kortom: hoe kan ik op een eenvoudige manier een rubberen band monteren, bij voorkeur zelfstandig? Heeft iemand hiermee ervaring, met een vergelijkbare Aquis? Dus waarbij aan weerszijden tri-wigs zitten?

15 likes

Shiny!

16 likes

Ik heb zowel de stalen als rubberen van op de 39,5. Ik gebruik de Oris tool aan de ene kant en voor de andere schroef een standaard schroevendraaiertje. Niet ideaal maar het werkt wel.

1 like

9 likes