Oude Tissot Navigator Sonorous: repareren of niet?

Heb hier een oude mechanische Tissot Navigator Sonorous (turtle model) opwindhoroge. Tof ding, met als extra een extra kroon waarmee je een volledig mechanische wekker kunt instellen. De tijdsaanduiding kan nog netjes worden opgewonden worden en loopt prima, maar de tweede kroon, die het mechanische alarm opwindt en instelt is los. Ook is de plaat met de uurmarkers los in van de wijzerplaat en is het glas vervangen door een lelijk acryl glas.

Uit nostalgische overwegingen zou ik hem wel willen laten opknappen, voor zover mogelijk. Aan wat voor kosten zou ik dan moeten gaan denken? Waar kun je voor zo’n klusje terecht?

2 likes

Hele lastige, dit. Model nog niet eerder gezien. @wbcoupe is onze “resident Tissot expert”, die weet wellicht meer…?

Verder hebben we een rijtje horlogemakers beschikbaar in het donkerblauwe deel; maar niet elk daarvan zal hier iets mee kunnen - vooral wegens onderdelen-schaarste.

Je moet sowieso aan honderden euro’s denken. Het uurwerk zelf zal ook geserviced (moeten) worden, plus de onderdelen.

3 likes

Ik zeg : herstellen !

4 likes

Tja idd ja tof ding maar zal een lastige worden.
Welk caliber zit erin?
Onderdelen zullen lastig zijn maar niks is onmogelijk.
Maar idd reken op een paar honderd dat zijn dus flinke kosten.
Maar als het het jou waard is zeg ik doen!

Gr,

Het is IMO een “gewoon” AS uurwerk (1568) en daar zijn nog wel onderdelen voor te vinden.
Glas/wijzerplaat/indexring zal moeilijk worden.

2 likes

De Tissot Sonorous modellen hebben inderdaad gewoon een A.Schild uurwerk aan boord, een 1931 als ik Dr. Ranfft moet geloven.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Tissot_2120
Ik heb er zelf overigens nog nooit een onder handen gehad.

Volgens mij zit bij deze modellen de index ring gewoon op de wijzerplaat en zit er een normaal spanring glas in, dat moet dus wel te vervangen zijn. (als het gebarsten is, als het alleen krassen zijn kan het glas ook gewoon gepolijst worden)

Foto is niet geweldig, maar ik zie niet direct schade aan de wijzerplaat, lijkt mij allemaal op het glas te zitten. :thinking:

1 like

Klopt, het is de snellere tikker en niet de langzame die ik noemde.

1 like

De “langzame” is ook door Tissot gebruikt, maar ik denk alleen in de 50’s Sonorous, niet in de 70’s modellen. :thinking:

Dank allemaal voor de input. Ik denk er nog eens over na. Het wordt misschien te kostbaar.