Wel gecharmeerd van het merk helva, eigenlijk nooit geweten dat het Belgisch was.
Dit zijn nog een paar oudste versies…
Roamer microquartz van '72
En ronda 1377 '73 (deze is 4de generatie)
Beide het eerste quartz werk van de respectievelijke merken.
Ik kwam laatst ook een leuke quartz tegen. Nog nooit dit uurwerk gezien. Even zoeken en wat blijkt: “Ruhla Quarz 32768: The first Quartz watch ever made in the Eastern Bloc”
Bijzonder movement, gebaseerd op een mechanisch uurwerk. Jaren 76-78 als ik goed gezocht heb. Ik heb de batterij vervangen maar hij blijft niet op tijd lopen. Misschien ooit een keer wegbrengen voor een beurt.
Oh me likey.
Eentje voor te noteren.
Nog een die ik vergeten was in de box met early quartz/electronics.
De tissot 2030 eerste tissot in-house quartz werk. Wat eigenlijk een heel bizar verhaal was, want de 2030 is pas in 76 ontwikkeld en was eigenlijk al achterhaald op dat moment. Toch is er doorgezet en is dit werk op de markt terecht gekomen.
De mijne zit in een buren van 1977
Ik krijg binnenkort een heel vroege quartz binnen, een Seiko 3823-7000 uit september 1971, samen met een ander vroeg quartzhorloge, een Seiko 3803-7020 uit juni 1972. De laatste, omdat die uit mijn geboortejaar stamt, en de eerste omdat ik een heel vroeg exemplaar wilde hebben. Dat is dus gelukt!
Een foto van de beiden:
Mooi en bijzonder. Nu nog ff tooltje er bij kopen
Bedankt voor de tip! Meteen een aangeschaft… Die zijn ook handig voor de normale King Quartz en Grand Quartz en niet te vergeten de EL-serie.
Werken die goed?
Ik wist niet dat ze die VFA’s toen al maakten. De mijne is later en heeft nog een kale dial.
Omega Constellation Electroquartz Beta21
Ik heb nog zo’n VFA onderweg, die is uit 1974. Maar die had ik al gekocht, voordat ik deze vond…
Maar de achterkant van de bovenste VFA zie je hier:
Die van mij is uit Juni 1971, ook een VFA. (Post 61)
En tooltje past goed, vooral handig voor die vroege batterij deksels met twee inkepingen.
O gaaf die bovenste, ik heb ik ook in de collectie, al is de mijne van 1973. Ik heb ook nog een blauwe uit 1972. Ik zie hem op leer, heb je de band er ook bij kunnen scoren?
Goede tip! Ik heb er ook eentje besteld!
Er zit een metalen bracelet bij, maar ik weet niet of het de originele is. De andere is op leer…