PATENT No 136702.....

Ik heb een vraag over uw horloge op de foto. Ik zie dat het radium van de wijzers en wijzerplaat is verwijderd. Is hier een makkelijke en veilige methode voor?
Ik heb al een tijdje een oude trench watch liggen, waarvan het radium deels van de wijzers en wijzerplaat is losgekomen. Ik heb volgens mij ooit eens gelezen dat dit met aceton te verwijderen is, maar ik ben bang de wijzerplaat te beschadigen. Heeft u een goede methode?

@lassale
Soms valt het helemaal van zichzelf.
De wijzer afnemen en de voren kant naar onder houden op een papier zakdoek,
vorzichtig de lume weg kratsen met een vlakke werktuig, zoals een schroefdraaier of een mes.
Als er roest is op de wijzer, met een hele klein korrel schuur papier of de stevige kant van een spons of nog met ijzer wol poetsen.
Dan weer blauwe op een messing pan door hitte (moeilijk om de goede kleur weer te krijgen).
Dan weer lume door de achter kant verfen.
Veel plezier :wink:
BD

2 likes

@brunod

Bedankt voor je uitleg, ik begrijp het nu een beetje beter :+1:

Is zo’n uurwerk nog een beetje “makkelijk” lopend te krijgen denk je??

Het hangt van de probleem af. Als er droge olie zijn, schoonmaken zou genoeg zijn om weer lopen te krijgen. Maar als iets gebroken is is het zoals kwarts : dan wordt het moeilijker dan een normale horloge te herstellen.
Bvb : Een gebroken robijn kan vervangen worden, maar hier zijn er geen robijnen, dus wat is het probleem als er een wiel is die niet draait ? De as helemaal versleten, of de gat te groot ? De gat is deel van de hele platien…
Zie je wat ik bedoel ? :slight_smile:
En werken op een pin anker is heel moeilijk voor de zelfde reden.

Dan zal ik er nog eens over nadenken…

Het lijkt mij namelijk wel leuk om hem te laten zoals hij is, dus met alle

patina, maar dan een ander bandje [ beetje uit die tijd ] en wel lopend :sunglasses:

1 like

Patina is geen probleem, maar de groene coper roest zou ik toch schoonmaken, en geen veer of tapen laten draaien zonder olie :wink: Als het droog loopt kan het vlug versleten.

Ik zou het zelf echt niet kunnen, ik ben geen deskundige in het

repareren van horloges [ helaas ]

Zijn er mensen hier op het forum die dat wel kunnen en willen doen,

uiteraard tegen betaling !!

Of in ieder geval eerst eens kijken waarom hij niet loopt?

@koen is geroepen !
:wink:

Goedemiddag,

Bedankt voor de tag, echter werk ik niet aan horloges met radium. Iedere horloge wat ik ter reparatie aangeboden krijg test is met een stralingsmeter en bij significante straling (dus radium) voer ik geen werkzaamheden uit.

Er zijn echter genoeg reparateurs welke er geen problemen mee hebben, maar ik zou er zo geen kunnen noemen.

Met vriendelijke groet,
Koen

1 like

Hallo Koen,

Waar zit er dan radium aan dit horloge?

Ik ben echt een leek, dus begrijp het niet helemaal.

Is het dan ook “gevaarlijk” als ik het hier heb liggen ??

Al het lichtgevende materiaal in de wijzers en op de plaat zal Radium bevatten. Dat werd gebruikt om een ander materiaal te “activeren”. (zinksulfide of zo, staat wel in wikipedia)
Dat Radium heeft een halfwaarde tijd van 1600 jaar en is zeer radio actief. In een horloge valt het wel mee, zit achter glas en zo. Koen zal een hele hoop horloges uit elkaar halen en dan kan je loslatend radium op je handen krijgen en nog veel erger, in je longen. Niet heel gezond. Met één horloge zal het wel mee vallen, maar als je het een beetje druk krijgt als reparateur kan ik me voor stellen dat de aantallen snel groter worden.
De gelukkige eigenaar van zo’n horloge hoeft zich niet zo veel zorgen te maken, gewoon niet aan de wijzerplaat likken :slight_smile:

1 like

@MartijnV

Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Misschien laat ik hem maar zoals hij is, of er moet toch iemand

zijn die het wel wil bekijken ??

Ik hoor het eventueel wel en er aan likken…nee, neem ik wel

iets anders voor…[ een ijsje :joy: ]

1 like

Eraan likken is geen grap. Toen wist niemand over radiostraling, en de ladies die de verf met radium gebruikte hadden de slechte gewoon om de brush met de mond te likken om alle haren samen te plakken en niet verder dan de lijnen te verfen… Zij waren ook de mooiste ladies vrijdag avond om buiten te gaan met hun radium verlichting van hun rokken door de poeder die erop was gevallen, schijnen in de nacht. Maar later…

Ik zou de wijzers schoonmaken en misschien zo laten. Een nieuwe kleur op de wijzer zou de patina van de cijfers niet passen.

Waar woon je ?

@brunod

Zo leren we elke keer weer wat bij !!

Ik zelf kan een horloge helemaal niet repareren helaas.

Ik woon in de Kop van Noord Holland…

Jammer : ik woon dieper dan de zuidste punt van Holland : Luik.

Dat is wel erg ver weg en ik denk dat opsturen naar België

ook niet goedkoop zal zijn ??


en nog terugkeren ook betalen :wink:
Probeer maar iemand te vinden, anders zullen we erover weer bepraten.

Dan hoop ik dat hier iemand is die het kan en wil bekijken,

want ik kom jammer genoeg geheel mijn woning niet meer uit, dus

even "op zoek " naar een horlogemaker wordt dan al iets moeilijker :roll_eyes:

The radium girls :

Interessant verhaal!!

Ik kan alleen de twee uitzendingen niet luisteren, omdat ik

geen Frans versta [ sorry ]

Maar het geschreven verhaal via Google-Translate is boeiend :sunglasses:

1 like