Pequignet horloge

Oké, ik hou er over op.

Misschien van een zakenrelatie na een lekker jaar?

1 like

Stockx was inderdaad in hun goede tijd dealer van oa pequignet en Alpina. Heb mijn Alpina daar destijds aangeschaft.

Balanskloof verguld en de rest niet ?
Geen flauw idee.
Daarom zet ik het ook hier op het forum.
De armband is wel met gouden slotjes ertussen. (echt goud hoop ik)

Pequignet is een ingewikkeld merk. Ze staan (voor de 2e of 3e keer) op punt van faillissement. Dat maakt het een ingewikkelde kwestie voor service en after sales et cetera. De horloges (nu) zijn wel prachtig…

2 likes

Heel scherp! Heeft dus een onderhoudsgeschiedenis waarbij er een donorkloof/balans in gegaan is. Om een of andere reden dus. Geen aanbeveling…

Is trouwens inderdaad ETA/DD opbouw qua uurwerk.

Ik denk wel dat die bon er bij hoort. Is iets nieuwer dan ik dacht, maar ik weet ook (lang) niet alles.

U weet heel veel :grinning::smiley:

1 like

Even op het model nr googlen:

Donorkloof/balans
Is dat dus niet orgineel en waarde verlagend ?

Ik weet van heel veel dingen een beetje. Van sommige iets meer. :wink:

Dat betekent dat het horloge ter reparatie aangeboden is bij een horlogemakert die het niet zo nauw nam met het gebruiken van verkeerde onderdelen.

Daar de balans/balanskloof niet origineel bij het uurwerk hoort ,kan er gesproken worden van een frankenwatch en is dan per definitie minder aantrekkelijk voor de echte verzamelaar.

Doordat dit horloge niet echt een verzamel object is maar eerder gekocht zal worden aan personen die meer voor de stijl gaan ,zal het voor die doelgroep minder uitmaken dat er niet originele/onjuiste onderdelen gebruikt zijn.

1 like

Komt beslist uit een ander uurwerk. Zelfde type, 2890/2892-2; maar dan verguld i.p.v. gerhodineerd (Rhodium-laagje, een veel gebruikte “coating” voor uurwerken; die in principe zelf altijd van messing zijn). Heel vreemde oplossing, zal het enige geweest zijn wat de horlogemaker had liggen op dat moment. Reden kan haast alleen een gebroken balans-as geweest zijn; maar da’s glazen bol-kijken.

is dit geen 2789-1 zo aan de balans naald en rotor te zien?
image

Nee joh. Die werd gemaakt tot 1976… Net effe gekeken op Ranfft. Had er nog nooit van gehoord zelfs. :grinning: Weer wat geleerd, thanks… Nee, die Dubois Depraz krengen (sorry) zitten op een 2890-2; een 2892-2 met wat aanpassingen waardoor-ie aansluit en ingrijpt op de DD-modules.

1 like

Raar verhaal. Waarom zou die bon niet origineel zijn of er niet bijhoren? Hoeveel pequinet horloges heeft je broer?

Dit is inderdaad een Pequignet Chronometer met ETA uurwerk met Dubois-Depraz module. Ik heb deze in stalen uitvoering. Ik heb deze gekocht begin 1999.
https://www.google.nl/search?q=pequignet+chronometer&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJxpyurr_ZAhUKXMAKHU1fAYQQ_AUICigB&biw=1366&bih=619

Bouman in Culemborg verkoopt dit nog steeds.

Hij heeft er maar 1
Ik vind het allemaal steeds vreemder worden
Dadelijk wordt nog gezegd dat het een prul is :joy:

Ja maar die naald en rotor dan???

Het is echt geen 2892 die daar in zit.

…maar. Ik zie wisselaars zitten in de automaatkloof; die horen daar niet bij een 2890-2…

Je zit misschien dichter bij de waarheid dan ik dacht… :face_with_raised_eyebrow: :slight_smile:

1 like