Zoiets? Veel meer als een echt cockpit instrument gaat het niet worden, denk ik
Klopt, deze ziet er wel gaaf uit en een chronograaf. Wat is het merk?
De Flieger zoals die hier getoond is is door het Reichsluftfahrtsministerium ontworpen, ergens in 1940 als Navigations-uhr. In die tijd zagen hoogtemeters in Spitfires er wel uit als een Duitse Flieger:
Maar de Duitse altimeters in Messerschmidtâs dan weer veel minder:
Is het instrument waar jij het over hebt niet de kunstmatige horizon? De altimeter zit als tweede van rechts, toch?
Dit is een A-13A. Dat is het merk & Type. Gemaakt door een Italiaanse vlieger op basis van een A-13A cockpit klok. Zo goed als identiek.
Ja, hij zei in zân eerste post âaltitude meterâ waar hij âattitude indicatorâ (ook gebezigd ipv artificial horizon) bedoelde, denk ik.
Is het instrument waar jij het over hebt niet de kunstmatige horizon? De altimeter zit als tweede van rechts, toch?
klopt, foutje.
Maar welke wil je nou, de horizon of de neutralere altimeter?
Ome @StefStuntpiloot had wel degelijk een punt met zân font, ook al vind ik die wijzerlayouts best anders. Als je het mij vraagt zou ik gewoon een vorm van een Flieger pakken. Bell&Ross, Sinn, Damasko zijn allemaal moderne versies daarvan, en dan heb je old-timey spul zoals Stowa, Archimede, Dekla en Laco.
Ik weet niet waar Damasko mee bezig denkt te zijn. Die hebben totaal onnodig een âManufakturkaliberâ ontworpen en vragen nu 1400 ballen voor dezelfde basisshit die met een ETA er in voor 1050,- Euro op je mat plofte:
Voelt als een goedkope money-grab en een totaal onnodige âinnovatieâ met 42 uur gangreserve.
Dan liever een moderne Stowa:
Voor 740,- ballen valt die op de mat.
Voor type B uhren zou ik naar Dekla kijken. Cool spul, nog minder geld.
Vind ik wat kort door de bocht. ⏠350,- opslag voor een inhouse uurwerk t.o.v. de zoveelste ETA is toch niet overdreven?
De horizon.
Hou er rekening mee dat het een hele specifieke uitstraling heeft wat misschien op een gegeven moment zou kunnen gaan vervelen, of gewoon niet past bij elke outfit/situatie.
Even een alternatief idee; zou een smartwatch niet een idee zijn? Op een Apple Watch oid zul je ongetwijfeld zoân soort horloge plaat kunnen krijgen.

Vind ik wat kort door de bocht. ⏠350,- opslag voor een inhouse uurwerk t.o.v. de zoveelste ETA is toch niet overdreven?
Totaal onnodig voor een zoveelste drie-handertje. Daar zijn al een miljard kalibers van. Dat ze de toegankelijke 1050,- versie van de DS-30 en alle oude driehander-modellen met bezel en kleuren uit het assortiment hebben gehaald om hier naar te switchenâŠIk vind het jammerlijk slecht.
De hele DC-80 serie van âchronografenâ lijkt me totaal betekenisloos en het enige interessante horloge wat ze nog in het assortiment hebben is de DC56-57-58 serie, die is echt top. Allemaal met standaard Valjoux 7750 uurwerkje, overigens.
Als ze nou die driehanders die ze verkochten eens in het assortiment hadden gelaten, en ze hadden eens een in-house vervanger voor de Valjoux bedacht die wat dunner was, dan had het zin gehad.
Het opwindmechanisme is wel robuuster geworden, een bekend euvel van de 2824
Een verbeterde valjoux zou wel een unique selling point kunnen zijn, dus dat is jammer.

Daar zijn al een miljard kalibers van.
20 goede misschien? Ik vind de zoveelste Seiko 6R in een horloge van pakweg ⏠1000,- vervelender. En als je die Damasko te duur vindt, koop je toch lekker wat anders?

En als je die Damasko te duur vindt, koop je toch lekker wat anders?
Yup. Doe ik ook.
Seiko 6r is een middle-of-the-road uurwerk, ik zou de 6r35 op hetzelfde geen-gelul werkpaardenniveau als een basic grade powermatic 80 zetten. Dat die Seiko 6r35 horloges 1000 Euro kosten, met polijstwerk, met diashield, met de specs die ze hebben , ja dan is een Damasko van 1050 fair.
Damaskoâs hebben veel simpelere kasten qua finish en vorm, veel simpeler wijzersetjes, simpele geprinte wijzerplaatjes met zeer slechte lume, ook gehard staal en redelijk cheapo banden. Dan betaal je extra voor die smerende kroon, en daâs fair.
Als Damasko nou eens een bombé saffiertje, wat leukere gefacetteerde wijzers en wat doodsimpele C3 superluminova kon leveren voor die 1400, dan was het nog eens het overwegen waard, maar met de huidige spec vind ik het allemaal maar matigjes voor het geld.
Sorry. Hoe dan ook geloof ik niet dat TS naar dat soort simpele horloges neigt, als ik zân openingsschot lees.