Polijstmiddel uit China

Ik gebruik dit trouwens alleen voor acryl glaasjes, niet voor kasten

Met die schuurpasta moet je heel veel geduld hebben als je echt glas gaat polijsten.
Ik gebruik voor vlak glas al meer dan een jaar schuurschijfjes, dat werkt vrij snel,het glas blijft mooi vlak en de hoeken scherp.
Wel moet er dan een dremel oid aangeschaft worden.


Het zijn schijfjes van 25mm, ik had eerder een link geplaatst van 50mm, die zijn aan de grote kant.

https://www.ebay.nl/itm/100pcs-25mm-80-3000-grit-Sanding-Disc-Sanpaper-Hook-Loop-Pads-Sander-Adapter/193023061165?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

5 likes

Goeie tip.
Zijn dat die blauwe? Die heb ik ook al eens eerder gehad, werken inderdaad prettiger, zitten beter en zijn denk ik ook sterker dan de standaard ‘ouderwetse’ latex handschoenen. Ik kocht ze bij de Action, maar ik weet niet of ze daar met de huidige rare tijden op dit moment nog te krijgen zijn.

Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nog eens flink gegoogeld en deze tubetjes van het merk Badak blijken vrij algemeen verkrijgbaar te zijn, met overigens vaak opmerkelijke prijsverschillen tussen de vele verschillende leveranciers. Badak blijkt een best grote fabrikant van polijstmiddelen en slijpschijven. De diverse polijstpasta’s die ze leveren zijn soms op olie- (zoals ik die heb gekocht) soms op waterbasis. Niks mis mee denk ik, zeker als je je realiseert welke minimale hoeveelheden je per klusje voor een horloge gebruikt.

Ook een goeie tip @Maurits! Dat ga ik ook nog eens uitvissen. Altijd leuk, dit soort experimenten en samen delen is altijd prima!

Goed. Geloof ik. Hoopgevend. Nog geen staal geprobeerd.

Ik heb al een klein experimentje gedaan op een gold plated kastje van een sloophorloge. Glimt als een hondel** in de maneschijn. Idem met een verchroomd kastje van een simpel Chinees horloge. Ik poets krasjes, met de hand, snel en efficient weg. Iets té efficient eigenlijk, ik zag in no time de koperen onderlaag er doorheen schemeren. Maar ja, Chinees kastje…

Die schuurschijfjes en een Dremel heb ik ook, maar bedankt voor de link, dat zijn mooie setjes.
Ik ben wel wat huiverig om die schijfjes op een horlogeglas te gebruiken, te meer omdat je een glazen horlogeglas niet zomaar, of moeilijk uit de kast kunt krijgen, of je moet de hele zaak uitgebreid gaan afplakken. Plexi geeft eigenlijk nooit problemen, dat laat zich prachtig helder polijsten met een pasta. Alleen het terugplaatsen van een plexi met een stalen ring er in (armed) kan nog wel eens lastig zijn omdat je die er in (terug) moet persen,net als glas. En ik heb alleen zon primitief chinees persje.


Gewone plexi glaasjes gaan heel makkelijk er in en er uit m.b.v. een (Bergeon) glasafnemer.

Ik had eerst zo’n goedkope Chinese, maar die werkte niet echt lekker. Te weinig klauwtjes.
Het losse plexi glaasje kan dan vaak, als de opstaande rand hoog en recht genoeg is, direct op de drieklauw van mijn mini Unimat1 draaibankje geklemd worden en dan is polijsten een fluitje van een cent.
Hier even alleen het drieklauwtje met glaasje:

Vraag: Krijg je met schuurschijfjes het glas ook weer echt helder? Of moet je nog nabewerken met een pasta?

2 likes

Dat plexiglas in de draaibank is een goed idee, dat kan ik ook eens uit proberen. :+1:
Ik demonteer het glas ook nooit, bij veel Seiko’s steekt het glas een stukje uit de kast, je raakt alleen het glas tijdens het schuren.
De diepe putjes en krassen blijven naruurlijk zichtbaar maar het is toch een verschil van dag en nacht.
Na het polijsten met de fijne grijze schuurschijf is een bewerking met polijstpasta niet meer nodig.

1 like

Zelf vind ik het prettig spul en moet ik zeggen dat andere middelen net zo stinken…

2 likes

Dank je wel voor de terugkoppeling.