Pontiac Gulfstream *** goud

Ik heb een Pontiac Gulfstream *** Swiss made die ik dagelijks moet opwinden.

Op de achterkant staan twee nummers.

1174547 en 63022

Wie kan iets over dit horloge vertellen?

1 like

Ik las over een pdf beschrijving over de Pontiac Gulfstream. Waar kan ik die vinden? Ik zoek me suf.

https://home.kpn.nl/mc.boon.1/overig/PONTIAC.pdf

Wellicht heb je hier iets aan?

Hét chique en destijds duurdere horloge van Pontiac. Ik ben niet bekend met de nummering maar de Gulfstream modellen zijn naar mijn weten voornamelijk of zelfs enkel in de jaren 60 gemaakt. Wellicht is die van u van tegen de jaren 70 aan gezien de kastvormgeving. Meest voorkomend zijn de modellen met de smalle rand rond het glas zoals onderstaande. U lijkt een bijzonder model te hebben, en in optisch vrij goede staat.
De Gulfstream kasten zijn uit één stuk, uurwerk moet eruit via het glas. Daardoor destijds als zeer waterdicht aangemerkt (stelt u er nu niks meer van voor aub). Ze zijn ook erg plat en dragen daardoor erg prettig.
De vergulde varianten hebben bij mijn weten ondanks de kast uit één stuk, toch nog een RVS bodem (daardoor lijkt hij open te kunnen). Vandaar dat ik denk dat u een volledig gouden exemplaar hebt. Afgezien van het uurwerk zonder complicaties toch wel top of the line.
Onder de verzamelaars wordt het erg gewaardeerd als de kroon ook nog een sterretje erop met Pontiac daar om heen heeft. Het summum zou zijn als de band ook nog een Pontiac gesp heeft.
Mocht het recent nog niet gebeurd zijn is het aan te raden het uurwerk eens te laten onderhouden, dan kunt u nog jaren plezier hebben van dit prachtige kwalitatieve horloge.

Kijk nog eens wat rond op het forum, gebruik de zoekfunctie. Dan kom je nog meer info (bij voorkeur van forumlid en Pontiac-guru Maurits) tegen over de Gulfstream modellen en bijv. over de sterren op de wijzerplaat. Wellicht kan hij u helpen bij het ontcijferen van het serienummer, dat verteld waarschijnlijk iets over het uurwerk en kastmateriaal.


De mijne. Automatisch uurwerk met datum. Adhv uurwerk en advertentiemateriaal omstreeks 1964.

2 likes

Hoi Gerard,

Dank je wel. Het horloge was van mijn opa. Jaren ‘60 kan inderdaad kloppen. De kroon heeft een sterretje met de de merknaam Pontiac erop.

Zijn er ergens nog bandjes voor dit horloge te koop? Ik heb helaas geen origineel bandje meer.

Fijn dat je meedenkt.

Groet Jeroen.

1 like

Dank je. Leuk om dit te krijgen. De nummers zijn een code waarmee je weet wat je hebt.

Dank je Yor. Leuk om dit boekje te lezen. De nummers zijn een code waarmee je weet wat voor een horloge je hebt.

Groet Jeroen.

Heel mooi dat de Pontiac kroon er nog opzit! Bij deze kast moet hij ook zo precies in die uitsparing passen. Bij een reparatie altijd over laten zetten of bewaren.

Een horloge als erfstuk is altijd bijzonder! Opa is er zo te zien zuinig op geweest. Daarom is een service echt aan te raden, dan heb je er zelf ook weer jaren plezier van. Ook al werkt hij nu goed, als hij van binnen droog loopt gaat het snel bergafwaarts.

Ik denk dat je bedoelt dat je een band met de originele gesp zou willen hebben.
Zo’n Pontiac gesp is eigenlijk een los item en word indien aanwezig bij het verwisselen van de lederen band overgezet (als het goed is). Vaak zijn ze er helaas niet meer bij, is ook geen schande. Ik denk dat je het nu moet zien als een leuk extraatje.
Ik weet ook niet of dit er destijds standaard bij zat of dat het een meerprijs accessoire was. Geleverd verguld of staal.
Ze zijn wel eens los te krijgen op bijv. Marktplaats of Ebay, en kunnen dus op je bestaande band gemonteerd worden (mits de breedte overeen komt, vaak 14 of 16mm uiteinde horlogeband is meestal smaller dan aan kastzijde). Echter zijn ze zeldzaam en daardoor relatief duur, ik heb ze wel eens gezien voor €40,-. De dagwaarde van een dergelijk horloge in staal/verguld is soms evenveel (vol goud natuurlijk niet!). Het is maar zelden dat ze los voorbij komen.

De croco band die je er nu op hebt past er goed bij vind ik. Als die versleten is zou je eens bij de forumsponsor Horlogebanden.com of bijv. watch-band-center.com kunnen kijken. (Er zit altijd een universele gesp bij, je moet alleen even aangeven of die zilver- of goudkleurig moet zijn).
Destijds werden de goud(kleurige) Pontiacs vaak verkocht met een envoudige effen/gladde lederen bruine band mocht je voor originaliteit gaan.
Belangrijk is de breedte aan de kastzijde van de band. Vermoedelijk 17 of 18mm, even nameten. Je kunt soms ook een lengte kiezen dus even goed opletten. Ook heb je een klein tooltje nodig om de band te kunnen verwisselen, bandpennen nog in orde? Allemaal te koop in de webshops.
Is dit allemaal te veel gedoe; gewoon even naar een horlogemaker (dat is niet hetzelfde als een juwelier) gaan, die kan je vast helpen, je kunt dan ook wat kleuren etc uitproberen, en het hoeft niet eens duurder te zijn. Op het forum is een lijst met de bekende horlogemakers in je regio te vinden.
Advies: ga voor een mooie lederen band van +€20,- , geen fixoflex, verguld staal (nu in de mode) of pimpen met modern nylon, nato/zulu whatever. Stijltechnisch zou evt. een vergulde milanaise band nog kunnen denk ik.
Ik vind dat je best mag blijven zien dat het een klassieker is. Zo draag ik ze zelf ook gewoon al vanaf mijn 20e, meestal op klassiek leer. En alleen bij droge condities;-). Als ik een moderne look wil, draag ik een modern horloge.
In plaats van bruin of zwart kan de klassieke combi goud met bordeaux rood of donkergroen ook heel mooi zijn.

Succes en veel draagplezier!

2 likes

Hahaha ik dacht dat jouw naam Gerard was.

Maar goed. Leuk dat je er zoveel verstand van hebt. Ben je juwelier? Je geeft ook aan dat het verstandig is om hem na te laten kijken. Kan iedere juwelier dat? Ik zal niet naar een lucardi gaan, maar een betere juwelier. Straks breken ze het glas iod? Alle tandwieltjes weer smeren? Je moet hem via het glas openen las ik. Ik ga op zoek naar een originele gouden gesp. Vind ik leuk.

Ik word enthousiast van deze retro horloges.

Groet Jeroen.

Hoi Jeroen, ik ben een verzamelaar met een kleine collectie. Helaas geen erfstukken. Waaronder enkele Pontiacs.
De helft van de collectie heeft een professionele service ondergaan.
De echte theoretisch Pontiac expert hier is Maurits.

Een juwelier is niet hetzelfde als een horlogemaker.
Voor reparaties moet je bij de horlogemaker zijn, een juwelier (sieradenhandelaar) stuurt ze daar voor ook vaak naar toe en dan mag jij de juwelier nog een commissie betalen. Een juwelier kan vaak ook een band (of bijv. Batterij) verwisselen, maar ik lees hier toch wel eens dat ze dat niet met de nodige zorg doen met schade tot gevolg.

Een horlogemaker heeft er voor geleerd om jou horloge weer tip top te kunnen maken, de meeste juweliers (Lucardi) zijn alléén gespecialiseerd in het verkopen ervan, en van andere sieraden.

Kijk hier eens:

Als er niks defect blijkt te zijn is het maar mijn ervaring reëel rekening te houden met een bedrag tussen de €175 en €200. Zo’n horlogemaker is er toch enkele uurtjes zoet mee, de ondehoudsmiddelen zijn ook niet gratis. Hij poetst je kast, polijst je glas. Dan ziet hij er weer super uit, en loopt bij normaal gebruik weer jaren perfect. Het blijft natuurlijk meer dan 50 jaar oude techniek, het wordt geen nieuwe.
Voor dat geld kun je eigenlijk geen nieuw mechanisch horloge kopen van dezelfde kwaliteit (want dat is het!), los van de emotionele waarde!

Groet,
Geert

Je helpt me goed. Ik word steeds wijzer. Dank voor je horlogemaker tip. Als in jouw bericht lees klinkt het zo logisch.

1 like

Mocht het uitgroeien tot een verzamelhobby heb je in ieder geval een hele mooie start gemaakt met een gekregen gouden Gulfstream! Daar zit gegarandeerd een fatsoenlijk uurwerk ik, mooi afgewerkte kast, en in Nederland voor de gewone man destijds hoog in aanzien. Nu ook gewild bij de verzamelaar.
Bij mij begon de verzameling met een op MP gekochte jaren 70 Timex, achteraf slecht lopend en dit model bleek uitgerust met een kwalitatief minder goed uurwerk (ook hier zijn liefhebbers voor). Ook wel eens polswekker genoemd. Door schade en schande wordt men wijs. Alles is te repareren maar dat werd toch wat te dolletjes.
Mijn locale horlogemaker heeft me wat aankooptips gegeven, nu wist ik waar ik op moest letten. Denk aan schokbescherming, robijngelagerd etc…
Ik wist nog niet van het horlogeforum, hier kun je dat allemaal ook vinden!

Mijn eerste fatsoenlijke horloge was een… Pontiac! Jaren 70 Hydraulica *** automaat met datum. Bleek technisch helaas ook behoorlijk versleten maar was de moeite om te repareren. En één geluk: naast de Pontiac kroon , ook nog een Pontiac gesp op de originele gore oude band! Heb hem nu al meer dan 10 jaar en loopt als een zonnetje.

Succes!

2 likes

Wat een mooie Memomatic. Gaaf hoor.

De kosten hangen sterk af van of het uurwerk voldoende onderhoud heeft gehad de laatste 50 jaar. Ja, dus 175-200 kan, maar kan ook best meer zijn.
Als je de veerton met veer, glaasje, nog een paar raderen nodig hebt (Nieuwe of als nieuw en niet uit een donor die ook al net zo versleten is) kom je met 200 euro echt niet uit.

Dat bedoelde ik dus; De “kleine lettertjes” stonden erboven:

Ookwel: versleten, aan vervanging toe etc.

Het is geen Rolex en er zal vast geen exotisch uurwerk inzitten, geen complicaties of automaat, ik meen begrepen te hebben dat hij loopt dus met een beetje geluk valt het allemaal wel mee. Gewoon even gaan informeren.

Het is ook bij mij een enkele keer al eens meer geworden inderdaad.
Getoonde Memomatic is voor €360 van binnen gerestaureerd, voornamelijk het automaatgedeelte was een puinbak. Stalen kast op mijn verzoek lichtjes gepolijst, glas gepolijst, niet als nieuw, maar nu wel een (nauw)keurige oldtimer.
“Vanaf” was wellicht beter geweest.