Voor mij was het begin van deze ellende (want pas maar op, voor je het weet ben je net als ik verslaafd!) de aanschaf van een in mijn ogen apart horloge. Op een veiling van Sotheby’s in New York in 2001, die ook via eBay te volgen was, stond een 24-uurs horloge te koop. Het horloge kostte me ongeveer 550 gulden en bleek bij aankomst kapot en de douane wilde ook nog eens wat belasting hebben. Na een dure reparatie was het horloge eindelijk te gebruiken maar ook dat bleek maar afhankelijk van hoe je er naar kijkt. Het was namelijk een 24-uurs horloge en aan het aflezen van de uren heb ik nooit kunnen wennen.
Maar het heeft toen wel mijn interesse voor mechanische horloges gewekt. Eerst alleen voor horloges van Montilier, daarna voor (letterlijk) van alles en nog wat. De “oudere” forummers zullen zich nog wel enkele van mijn “topstukken” kunnen herinneren
Ik heb 'm gelukkig nog steeds (ondanks herhaalde biedingen van 550 euro en meer), mijn eerste echte vintage, een Montilier Commander 24:
Eigenlijk heb ik er meerdere
Mijn eerste ‘dure’ horloge is een kleine 25 jaar geleden. Dat was een prachtige Pulsar, waarvan de hele wijzerplaat een zonnecel was. Was een paar honderd gulden, toendertijd. Voor een 14 jarige een hoop geld. Helaas is deze ooit verdwenen (prullebak vrees ik). Een jaar of 10 geleden weer voor het eerst een (voor mij :)) dure klok gekocht. Deze heb ik nog steeds:
en voor wat betreft mechanisch, dit was de eerste mechanische die ik kocht:
Inmiddels zo’n drie jaar geleden, en het begin van de verslaving B)-
Doet het nog steeds perfect, en heeft mijn speciale voorkeur voor SeaGull (horloges/uurwerken) veroorzaakt
Geluk gewenst met die mooie Seiko.
Voor mij begon het eigenlijk op m’n zesde, eerste communnie en gelijk een horloge. Waar het is gebleven weet ik niet meer maar bijna twintig jaar geleden een Eterna gekocht in de aanbieding:
Pas zeer onlangs begon het virus echt goed te kriebelen toen ik op dit forum terecht kwam en ik deze kon aanschaffen: Vanuit mechanisch oogpunt gezien dus mijn eerste echte want een handopwinder.
Daarna, omdat het toch zo mooi is nog een tweede echte:
Dit is mijn eerste echte (“duurdere”) klok, de seiko premier SRH009 met stalen band ipv de meegeleverde lederen.
Of het de laatste zal zijn is nog maar zeer de vraag
Mijn allereerste horloge was een “duiker”: eentje die je kon kopen als je genoeg “punten” van de Chips had gespaard.
Het horloge heeft zeer lang goed gewerkt, maar toen het stuk ging vonden mijn ouders het niet de moeite om het te laten herstellen en nu heb ik het jammer genoeg niet meer.
Mijn tweede “serieuze” horloge was (jaren later) een digitale SEIKO, met alarm en chronograaf ( wow ! ). Ik denk dat Henrik nog zo eentje liggen heeft. ( ooit eens gezien op een paar foto’s).
Hiervan werkten de pushers niet goed meer; verschillende keren late servicen bij een waarschijnlijk slechte juwelier. Probleem werd nooit echt goed opgelost. En deze is na verloop van jaren ook zoek geraakt.
Daarna heb ik een tijdje met een Casio “databank” rondgelopen,
maar toen die eens een val maakte en de resin lugs waren gebroken, heb ik beslist om eens een “GOED” horloge te kopen.
Dan kwam de TISSOT-T-TOUCH in huis. Machtig horloge, maar ik miste een backlight.
Tja, toen had ik een reden om mijn EERSTE HORLOGE te kopen dat echt "PIJN " deed aan de geldbeugel… Tadaaa !!! ( of wat dacht je )
Allereerst welkom en veel succes met je nieuwe aanwinst.
Goede keuze om met een Seiko te beginnen.
Hieronder mijn eerste echte klok. Ik heb de foto moeten lenen daar ik destijds, ca. 20 jaar geleden, totaal niet zo met horloges bezig was als nu. Ik heb deze klok ca. 10 jaar gedragen zonder ook maar enkele interesse in andere horloges te hebben.
Mijn allereerste horloge was een “duiker”: eentje
die je kon kopen als je genoeg “punten” van de
Chips had gespaard.
Het horloge heeft zeer lang goed gewerkt, maar
toen het stuk ging vonden mijn ouders het niet de
moeite om het te laten herstellen en nu heb ik het
jammer genoeg niet meer.
Mijn tweede “serieuze” horloge was (jaren later)
een digitale SEIKO, met alarm en chronograaf ( wow
! ). Ik denk dat Henrik nog zo eentje liggen
heeft. ( ooit eens gezien op een paar foto’s).
Hiervan werkten de pushers niet goed meer;
verschillende keren late servicen bij een
waarschijnlijk slechte juwelier. Probleem werd
nooit echt goed opgelost. En deze is na verloop
van jaren ook zoek geraakt.
Daarna heb ik een tijdje met een Casio "databank"
rondgelopen,
maar toen die eens een val maakte en de resin lugs
waren gebroken, heb ik beslist om eens een "GOED"
horloge te kopen.
Dan kwam de TISSOT-T-TOUCH in huis. Machtig
horloge, maar ik miste een backlight.
Mijn eerste echte klokje was een Zeno chrono, eentje die ik nog nergens anders op wat voor forum of verkoop side dan ook gezien heb.
Dit horloge heb ik op het andere forum verkocht ongeveer anderhalf jaar geleden en achteraf heb ik daar toch een beetje spijt van:(
Inmiddels om me zelf toch een beetje te kunnen troosten heb ik maar wat andere horloges gekocht, maar echt vergeten doe ik hem niet en heb dan ook nog een fotootje van het horloge bewaard
Misschien niet helemaal mijn eerste “echte” klokje, maar wel mijn eerste “serieuze” klokje dat ik nog steeds heb: precies 10 jaar geleden gekocht en altijd nog een favoriet, de Fortis Cosmonauts Day-Date.
Gekocht met de blauwe leren band, maar ik draag hem meestal met de later erbij aangeschafte originele stalen band.
De marker op 12:00 uur is een keer uit de ring gevallen. Dit is toen netjes onder garantie gerepareerd door Fortis waarbij er ook meteen een nieuwe wijzerplaat werd gemonteerd :~
Dit is mijn allereerste en hij wordt nog steeds gedragen. Laatst een nieuw glas in laten zetten. Ik was vroeger nog niet zo zuinig op mijn horloges als nu…
En mijn eerste automaat waardoor mijn liefde voor horloges eigenlijk echt begonnen is.