Pre Bond only

Heb zelf de midsize quartz Pre-Bond. 2e generatie uit 1992. Hierbij de plaatjes:

4 likes

Heel mooi!

Zou je de bezel kunnen meten? Dan weten we wat de afmetingen zijn van beide modellen in werkelijkheid

1 like

Zijn de modellen met de Mercedes hands niet vroeger?

1 like

Heb ook wat onderzoek gedaan naar de verschillende uitvoeringen en de plaats van de Pre-Bond binnen de professionele diver serie van de Omega Seamaster. Voor wie daar in geïnteresseerd is, hierbij de link naar mijn website.

1 like

Volgens mij is de sluiting (enkel of dubbel) het meest richtinggevend of het 1e of 2e generatie is. De mercedes wijzer kwam op beide varianten voor. Diameter van mijn exemplaar heb ik als 38,5mm gemeten.

1 like

38,5?? Daar begrijp ik niets van…

Zit hem waarschijnlijk in hoe je meet. De crownguard is onderdeel van de case dus die moet je in mijn beleving meenemen. Als je alleen de bezel meet, is het 36mm.

1 like

Gisteren zag ik 38mm, maar hij is net iets groter

1 like

Voor de kast maat moet je hem diagonaal meten, en dan niet alleen de bezel. Gok dat daar de verwarring vandaan komt.

Want jouw bezel is waarschijnlijk 38mm maar de kast is 40mm

1 like

Ik heb zojuist m’n factuur bekeken en daar staat inderdaad ‘Jumbo Full Size’

1 like

Volgens mij is de beslissende factor tussen de generaties de kroon.

1e Gen heeft 6 grote ribbels op de kroon.
2e Gen heeft veel meer kleine ribbels.

De sluiting op de band is ook een indicatie maar deze is wat makkelijker te vervangen.

2 likes

Jij hebt de Jumbo die als 40mm bekend staat inderdaad.

2 likes

Ben blij dat iemand anders deze term ook kent….

Begon al aan mezelf te twijfelen :sweat_smile:

2 likes

Die van mij is mid size met mercedes hands maar ‘geribbelde’ kroon, dus waarschijnlijk 2e generatie?

1 like

Dit zou volgens de informatie die beschikbaar is online een vroege 2e generatie moeten zijn.

Het omslagpunt was de geribbelde kroon en de clasp met dubbele sluiting.

Dat gezegd hebbende, de kroon en de clasp kunnen allebei vervangen zijn natuurlijk.

Persoonlijk denk ik dat het moeilijk is om met zekerheid iets zinnigs te zeggen omtrent de generaties omdat Omega ze zelf nooit geclassificeerd heeft als een andere generatie… volgens mij hebben ze zelfs hetzelfde Ref nummer.(dit kan ik fout hebben)

1 like

Er staat ook een serienummer op de achterkant daarmee kan je het jaartal vinden (geloof ik)

1 like

De onderdelen van de pre bond’s zijn verwisselbaar. Dus de onderdelen (sluiting, kroon, wijzers, caseback etc). Volgens de bronnen die ik heb gelezen zijn de modellen met een 6 puntige kroon, mercedes wijzers en een ‘simpele’ caseback zonder het Omega zeepaard logo, van de eerste generatie. Verder is het ook enigszins te zien aan het uurwerk. De kroon van jouw model is waarschijnlijk vervangen voor een kroon van de tweede generatie. Gebeurd wel vaker na een servicebeurt. Zou me niet al te druk maken over van welke generatie het is. In mijn ogen echt het tofste horloge die ik ooit heb gehad. Droeg ook lekker plat. Damn, nu wil er weer een. :joy:

3 likes

Spijt komt na de zonde. Kortom, zonde om horloges te verkopen. Ze staan op marktplaats en catawiki regelmatig te koop. Exemplaren met goud/stalen bracelet vind ik erg mooi.

Er staat er nu één op Catawiki, veiling over twee uur :rocket:

1 like