Eens, het is niet in steen geschreven. Echter heeft een daling in koopkracht schrikbarend weinig invloed op de uitgaven van luxe mode.
Ik denk wel dat high-end horloges (geen Rolex) en exotische auto’s hier niet onder vallen omdat die een hele andere doelgroep benaderen.
Ja, dat zou je inderdaad verwachten. Het feit dat de prijzen nu zakken toont toch ergens aan dat velen hun Rolex niet kopen als luxe product, maar als een deel van hun investeringsportfolio.
En niet te vergeten de Tiffany Moonswatch . Er zijn inderdaad exoten die het nooit zullen redden
Als je enkel modellen onder de definifie van “horlogemarkt” schaart die in de geschiedenis hun waarde niet hebben behouden en de overige modellen dus maar buiten beschouwing laat, dan klopt je redenering . Maar of dat stand houdt waag ik te betwijfelen. Sterker nog: daar klopt werkelijk niets van
Schepen.
Net zoiets als ‘klokjes’ zeg maar.
Ik vind het interessant om na te denken wat het antwoord doet op het gedrag van mensen.
Stel het antwoord is JA: ga je dan je aankoop uitstellen?
Stel het antwoord is NEE: ga je dan direct een horloge kopen?
Over de lange termijn zullen de prijzen denk ik iets toenemen omdat de producenten hun stickerprijzen gestaag verhogen elk jaar.
Mijn Matthey Tissot was volgend Chrono24 v.d. week ineens veel minder waard dan een poosje terug.
Bleek wel dat ze bij de juiste foto nu ineens een automaat dameshorloge bedoelen…
Blijft een knap ding.
De quartz crisis is in mijn optiek een verzonnen marketingverhaal.
In werkelijkheid waren de jaren 70 een turbulente tijd waarin niet alleen quartz horloges hun intrede deden, maar ook LED en LCD technologie ontwikkeld werd die ook in dingen als rekenmachines terecht kwam. De computer verhuisde langzaam aan naar de huiskamer, en vanaf eind jaren 60 tot eind jaren 80 werden ontwerpen futuristischer en heerste er een soort techno-fascinatie waar de Zwitsers niet genoeg op in speelden.
De sixties hadden de belofte van wereldvrede echter niet waar gemaakt, en dingen waren grimmig. Dat dingen grimmig waren had te maken met het langzaam uit elkaar vallen van de Bretton-Woods akkoorden tussen 1968 en 1973, en de daarop volgende olie-crisis, waardoor tussen 1973 en 1976 een wereldwijde economische recessie ontstond. Er was armoede, monetaire onzekerheid, en dreigende oorlog tussen de supermachten.
Star Wars, Alien en A Space Oddissey werden dus gemaakt, maar er was ook een energie-crisis en de maatschappij was aan grote socio-economische veranderingen onderhevig omdat politici als Nixon en later Thatcher en Reagan de welvaartsstaat en de middenklasse begonnen uit te hollen. Het antwoord op een recessie was in die tijden immers altijd bezuinigen in plaats van investeren.
Tegen die achtergrond moesten diezelfde bedrijven zoals Omega en consorten die eigenlijk zelf ook al jaren bezig waren met onderzoek naar quartz een zondebok hebben om het eigen falen te verklaren. Dus werd quartz op het schild gehesen als de schuldige. Dit terwijl het in feite de Zeitgeist was, gekoppeld aan ouderwets voelende ontwerpen en verstikkend conservatisme aan de kant van de Zwitsers, wat er voor zorgde dat niemand nog interesse had in hun spullen in de magere jaren 70.
Maar ook die dip is de horloge-industrie te boven gekomen. Deels door een tijd lang mee te gaan in allerlei low budget avonturen (zie ook de teloorgang van Tissot ontwerpen), en deels door “Aspirational positioning” toe te passen wat juist richting de high end dreef.
Vooruit spoelen naar vandaag: De middenklasse in de VS bestaat bijna niet meer. De ongelijkheid neemt toe, er zijn oorlogen, er is weer inflatie en de perceptie van een energie-crisis, en er heerst pessimisme wegens klimaatverandering. De economie staat onder druk. De economische groei van China staat op losse schroeven omdat een groot gedeelte daarvan door megalomane en nutteloze bouwprojecten werd veroorzaakt, en je hebt een stijgende rente om de inflatie te bevechten (al dan niet effectief).
Voor die horloges die aan miljardairs en miljonairs verkocht worden heeft dat nauwelijks gevolgen, want dat soort velblen goederen is nauwelijks conjunctuursgevoelig, en de economische crisis van dit moment wordt ook veroorzaakt door een nodeloze samenklontering van godsliederlijke hoeveelheden kapitaal aan de uiterste top van de samenleving. Echt dure en verzamelwaardige spullen vinden hun kopers wel, wat ik je brom.
Voor de hele middenklasse van horloges tussen 1000-10000 Euro kan dit allemaal zeerr grote gevolgen hebben als het vertrouwen in de economie inzakt, want laat dat nou het prijssegment zijn waarin mensen de hand op de knip beginnen te houden bij verminderend consument-vertrouwen.
Evengoed komt na iedere baisse wel weer een hausse.
Maar goed, da’s mijn twee cent.
Weer mooi verwoord @Fate!
De economische bubbel klapper komt er vroeger of later weer aan. En Jan Modaal mag de klappen weer opvangen.
Maar dan zullen in de horlogerie de effecten eerder in de €500 tot €—-> vallen.
Kom op. Met 3 Euro voor een litertje zonnebloemolie in gedachten zou je kunnen zeggen dat de 500 Euro van gisteren vandaag 1500 ballen zijn.
Of 2 pakken toiletpapier…
Het kan een lokale opleving zijn, maar ik heb de indruk dat het blauwe deel van het forum weer snel beweegt.
Heel mooi horloge!
Volgens Chrono zijn alle horloges nu veul en veeeeul duurder, zag ik.
Bij alles wat in het buitenland zit, zit nu automatisch de import in de prijs ofzo?
Dit zat allemaal onder de 50, zo ongeveer.
Edit, ja dus:
Ja, ik zag het ook. Ik weet niet of ik het een verbetering vind, maar misschien is het even wennen.
Is er al een 222-hommage?
Dan neem ik die!
Het geeft wel een reëler beeld van wat ze ‘echt’ kosten.
De EU zal nu ineens veel vaker relatief goedkoop ogen.
Met mijn horloges (blijft toch leuk om te kijken) is er gewoon vrijwel geen EU aanbod. (saxonia, 222, Freak etc) Dan geeft dit toch een reëler beeld, voor het vergelijk. (ik zou zelf namelijk nooit buiten de EU kopen. Buiten NL al eigenlijk vrijwel niet.)
(de goedkoopste op chrono, bla bla bla, je snapt wat ik bedoel. )
Veel succes.
Zeker. eBay doet het ook al vanuit de VS, die pakken meteen de import erbij zodat je pakket ook meteen vlotjes de douane kan passeren. Maar ik heb ik khet idee dat ze daar allemaal een mooi stukje administratiekosten aan vastharken wat een leuk verdienmodelletje genereert.
Ja, ergerlijk. Meestal ook appels met peren.
Ik heb zelf overigens geen moeite met dingen van buiten de EU te halen. Als je een mooi en zeldzaam vintage horloge vindt, wat maken mij die grenzen dan uit?
Ja, met vintage oid kan ik dat begrijpen.
Met nieuw niet nodig.
En ik moet echt geen vintage hebben. Prachtig om te zien, voor mij niet om zelf te dragen.