Prisma restauratie..

Goedemorgen,
Nou kwam me vader met het idee, om het horloge van zijn vader terug in levend te brengen. Het gaat om een simpele prisma uit de jaren 70 denken wij… hij is al eens naar de plaatselijke juwelier geweest, die zij simpelweg is niet te maken. Het horloge heeft een keer water binnen gekregen, vermoedelijk zit het uurwerk vast…

Is dit nog tot leven te wekken? De wijzerplaat is afgebladderd maar dat vindt ik juist gaaf, voor het mooie zou alleen een nieuw glaasje wel
Kunnen.

3 likes

Dat hangt volledig af van het binnenwerk. Je kan proberen het achterdeksel te openen (met een dun mesje) en dan een duidelijke foto te maken, dat zal al eea verduidelijken.

Juweliers zijn geen horlogemakers. Mijn lokale aardappelboer gaat ook zeggen dat mijn auto niet te maken is :wink: maar economisch is het sowieso nooit de moeite, een onderhoud kost al snel 100-150 euro, dat is het horloge puur geldmatig niet waard. Emotioneel wel natuurlijk, en dat is wat telt.

Aie aie. Dat is niet goed - maar misschien valt het mee.

Goeie insteek. Als het kan hersteld worden is het zeker het overwegen waard :+1:t2: en er zijn genoeg al dan niet amateur horlogemakers hier die zo’n job met plezier zullen doen.

2 likes

Het is een quartz. Beste gok is een ruiluurwerk.

De plaat en wijzers lijken nog best aardig, dus dat is helemaal geen gekke optie.

Economisch? Dat is deze hobby sowieso niet.
Ik heb een paar 100 Euro uitgegeven om het zakhorloge van mijn opa aan de praat te krijgen (2 donors gekocht voor een handvol onderdelen).

3 likes

Ik vraag me af of de wijzerplaat nog te redden is. Bij de omcirkeling lijkt een deel van de print los te zitten:
IMG_7951
Als dit tenminste geen vertekening is door glasschade…

2 likes

Zit er nu ook een stukje van de afgebladderde plaat in het datumvenster of bladdert de datumschijf ook?

1 like

Hé, bedankt voor de reactie kwam even wat tussen waardoor ik het forum was vergeten.

Ik heb hem even open gehad en er er zit een ETA 955412 uurwerk in, zover ik er verstand van heb natuurlijk. Het losse stukje wat op de wijzerplaat ligt is een stukje verf…

2 likes

Van de wijzerplaat? Staat idd het door jou genoemde uurwerk in. Gewoon vervangend uurwerk voor te krijgen. Misschien heb ik nog een wijzerplaat voor je als die nodig is, maar dan moet ik spitten.

3 likes

Goed om te horen, dan ga ik maar eens langs wat horloge makers… dacht zelf aan Wesselink en vreeker, of heb jij nog een adresje?:sweat_smile:

1 like

Kan, je kan ook hier kijken:


Wesselink en Vreeker hoor ik goede verhalen van. Ik denk dat ze wel eens duur kunnen zijn voor wat jij wilt. Uiteraard is de keuze aan jou :+1:

1 like