Pronto horloge carnegie heldenfonds

Mijn vader kreeg in 1957 een pronto horloge van burgermeester van Delft nadat hij als jochie een kind van verdrinking had gered. De waarde vindt ik niet belangrijk. Ik kan hem niet meer opwinden maar kan wel de uren draaien. Is dit na al die jaren in orde te brengen? Ik wil hem graag verrassen op zijn oude dag.

9 likes

Ik zou hem eerst voorzichtig proberen open te maken. Als dit lastig is zou je even bij van Loenen in Delft op de markt kunnen vragen.
Als hij erg kapot/roestig van binnen is en het is een gangbaar uurwerk dan kan je altijd nog een donor kunnen zoeken op ebay om het horloge weer nieuw leven in te blazen.

De kast lijkt op chroom en die is volgens mij flink verweerd zo aan de bovenkant. Ook dit kan hersteld worden. Dat is wel volgens mij wat prijziger. Geen idee voor goede adressen hiervoor, sorry.

1 like

De wijzerplaat ziet er zeer goed uit zo op het eerste gezicht. Ik sluit roest schade niet uit natuurlijk, maar vermoed dat het uurwerk een servicebeurt van een horlogemaker (misschien iemand vh forum?) nodig heeft en daarna weer prima loopt (evt met donoronderdeeltjes, balans?)
Een mooi kadoo voor hem destijds, en fijn dat je vader nog gewoon leeft :+1:
Hij gaat dit vast erg leuk vinden!

2 likes

Wat een prachtige herinnering. Ik zou het horloge daarom uiterlijk zo laten, niet meer dan een beetje poetsen.
Ik ben benieuwd wat voor uurwerk er in zit en wat de schade is.
Pronto was een doorsnee merk, dat is nu een voordeel want waarschijnlijk zit er een veelvoorkomend uurwerk in, dan zijn onderdelen meestal nog wel te vinden. En… misschien is het alleen maar vuil waardoor het niet meer wil lopen.

1 like

Bedankt ik ga het erop wagen

Deze is zeker te restaureren, uurwerk is generiek en relatief goedkoop om te vervangen mocht het stuk zijn, kast kan je opnieuw laten verchromen voor circa €75-100. Mooi verhaal en mooie geschiedenis.

Horloge ligt nu bij van Loenen in Delft die gaan hem origineel houden maar wel werkend. Nieuw bandje en dan kan hij weer een tijd mee

2 likes

Super. Het chroom was niet te erg doorgesleten dus?

Hij vroeg zich af of mijn pa hem gaat dragen of dat het meer een restauratie wordt om hem van generatie op generatie door te geven. Hij ging uit van minimaal 150 euro maar gaat eerst kijken hoe het er van binnen uitziet. Dit model Is vrij specifiek en het zal lastig zijn om vervangende onderdelen te vinden. Een compleet nieuw binnenwerk vond hij geen optie.

Was het een van de jonge gasten of de oude baas? De laaste ziet namelijk qua horloges wel vaker beren op de weg en is minder enthousiast voor dit soort projecten

Dit was één van de jongeren denk ik. 150 euro was de basisprijs voor schoonmaken en kleine reparaties
Onderzoekkosten 20 euro. Als ik het uiteindelijk laat doen hoef ik die kosten niet te betalen. Hij zou het eerlijk melden als de slijtage of roestvorming te erg Is

Als ze er niet aan willen beginnen wegens de staat kom dan vooral terug naar het forum voor advies. Er zijn hier heel veel mensen die kunnen helpen, misschien heeft iemand zelfs nog een donor uurwerk liggen b.v.

Lijkt mij onwaarschijnlijk, welk uurwerk zit er dan precies in?
Heb je voor ons een uurwerk-foto of kaliber-nummer. Vraag anders het kaliber nummer aan de horlogemaker, dan wil ik wel eens kijken of het echt zo’n lastig uurwerk is.

Dat is echt onzin, ik weet zeker dat wat er ook in zit ik de parts of een sloper kan vinden zonder veel moeite.

Kreeg zelf ook eerder raar advies daar. Kundige lui qua reparaties (goede ervaring zelf daar), maar bij geen zin/te veel moeite maken ze zich volgens mij zich graag met een smoes er vanaf ipv gewoon “helaas. Hiervoor moet u iemand anders zoeken” te zeggen. Ze zijn in ieder geval echt enorm druk…

Kreeg vandaag terugkoppeling, stootbeveiliging Is kapot en moet vervangen maar hij Is vrij zeldzaam en dus Is dat onderdeel erg duur icm onderhoudsbeurt kom ik uit op 350 euro. Heb gezegd dat ik hem wel weer ophaal en de onderzoekskosten betaal. Baal verschrikkelijk hiervan van mij had er best een ander uurwerk in gemogen zolang hij er aan de buitenkant nog origineel uitziet. Zucht iemand zin in een project. Zou mijn oude pa willen verrassen maar moet wel betaalbaar zijn.

Als je eerst een foto van het uurwerk laat zien, bij voorkeur ook het mankement dan is er op dit forum vast wel iemand die kan helpen. Voor de in rekening gebrachte kosten kunnen ze ten minste toch wel het type uurwerk/maker en kaliber aan je geven en een nauwkeurige omschrijving van het mankement.

Idd, een paar goede fotos en alle info die je nog bij van Loenen kan lospeuteren.

Ik ga kijken hoe meewerkend ze zijn en anders maak ik hem zelf open en maak ik zelf :camera:

Geen zorgen, maak ene foto van het uurwerk en ik ga kijken of ik voor rond de €20 een vervangend exemplaar heb, moet je alleen nog iemand vinden die hem er in gaat zetten, ben je voor €150 klaar.