Tijdens de familie festiviteiten van de eerste kerstdag kwam “het horloge van opa” tevoorschijn. Mijn vader deed er niets mee en wellicht vond ik het toch leuk.
Nou heb ik wat zitten googlen, maar kan niet veel info vinden over dit horloge. Heeft iemand wat meer informatie over dit merk/type?
Leuk horloge. Pronto is veel in België verkocht. Van origine Zwitsers en goede kwaliteitshorloges, zo ook het model dat jij hebt. Zeker geen rommel! Sinds de eeuwwisseling (‘97)in handen van een holding in Hongkong (Stelux)waar ook Seiko onder valt. Zelf heb ik geen Pronto van na de overname in handen gehad. Wilde gok is dat ze de boel ontmanteld hebben en de “Zwitserse” Pronto’s in China gebouwd worden.
Goedemorgen @TomHagen,
Ik ben Pronto Verdal verzamelaar en kan je vertellen dat je daar een zeldzaam exemplaar hebt. Pronto en Verdal werden door een familie in België samengesteld en verkocht. Voor 1960 bedachten ze veel eigen ontwerpen, daarna kwamen er meer en meer lookalike modellen. Ze waren vooral concurrent van pontiac.
De horloges staan bekend om de robuuste kwaliteit voor de werkman. Met name in 50 tot 70er jaren is er een groot scala van modellen verkocht. Dit model is vroeg 70er jaren zo te zien.
Als je wat meer foto’s van de achterkant en mogelijk ook de binnenkant (caliber en deksel) wilt sturen kan ik je vrij exact vertellen uit welk jaar hij komt.
Deze automaat is vermoedelijk een Eta 2472 of opvolger.
Qua waarde zijn de pronto’s niet veel waard, gek eigenlijk, aangezien de calibers echt top zijn en de afwerking vaak heel behoorlijk.
Er is wel onderscheid in een modelijn en een toplijn qua afwerking.
Indrukwekkend, zo even uit de losse pols de feitjes over een relatief onbekend merk opdreunen. Lang leven HF!
Voorzichtige aanname over of 'ie nog werkt, de secondewijzer staat op elke foto anders, dat wekt in ieder geval de indruk dat er nog leven in het uurwerk zit.
Super antwoord, bedankt! Ja, de secondewijzer draait nog als ik 'm wat heen en weer schudt (het is een automaat), maar gezien de beschadiging gok ik dat de uur -of minuutwijzer over de dial schuurt, dus hoe goed ie loopt is een tweede.
Ik zou 'm graag een keer willen laten nakijken. Hij heeft jaren lang stil gelegen en het glaasje zou ook vervangen mogen worden.
Zijn er adresjes bekend die dat kunnen/willen doen?
Foto’s van de binnenkant volgen zodra ik een horlogebal heb.
Altijd leuk zulke kerstdagen waarbij er horloges op tafel komen. Pronto Verdal is al door @Pieter67 besproken. Ik weet zeker, als ik @Lexaf tag, hij meer informatie uit Mikrolisk kan toveren om je meer achtergronden ge laten weten.
De Day date is echt uniek en is inderdaad een ETA uurwerk, daar zal Dr Ranfft ook wel info over hebben. Zelf heb ik een Pontiac diadatic die ook een Nederlandse dagaanduiding heeft.
Zuinig op zijn, een service laten geven en op passende momenten dragen. Veel plezier ermee.
Serge
Je kunt naar ervaringen met horlogemakers hier op het forum kijken en een pb sturen. Reken rond de 100 euro voor een beurt, maar dat kan per horloger/hobby-ist verschillen
Meestal sleept de urenwijzer over de dial, want die wordt als eerste geplaatst. Een minder ervaren horloger heeft hem de diep op de as gedrukt, wat toch jammer is. Daarboven de minuutwijzer en tot slot de secondenwijzer.
Mooi dat ie nog loopt! Ik heb een daydate met NL dagen op 6 uur in de collectie. Zoals gezegd laten maken en van genieten hoor.
Als je meer wilt weten over het uurwerk is bij pronto vaak op de achterzijde een serienummer met een referentie naar het caliber meegenomen.
Als je het fotootje stuurt kan ik je helpen puzzelen.
Voor onderhoud zijn deze uurwerkjes goed te doen hoor.
Heel leuke Pronto, zoals eerder geschreven waarschijnlijk met een zeer goed Zwitsers uurwerk vermoedelijk ETA. Ik wil je best helpen om het horloge open te maken. (Omgeving Amsterdam)
Een ander glaasje vinden zal niet meevallen vanwege de zeldzame vorm. Als het alleen krassen zijn en geen barsten kan je het glaasje waarschijnlijk nog mooi polijsten