Push pin / spring bar / bandpen

Heb jezelf gedaan!

1 like

Dan is het een superpositief vlaggetje.

@Gobert vlagt z’n eigen topic :joy:

5 likes

Ik weet dat er verschillende diktes zijn. Er zal waarschijnlijk ook wel een verschil zijn in de veren ed. Als ik zie wat er aan vast hangt, dan ga ik toch voor de dikkere, stuggere.

Ik heb nog nooit gevlagd. Eens moet de eerste keer zijn. Dan is je eigen topic het beste, lijkt me zo.

2 likes

Het is alsof ik mijn partner hoor spreken…

2 likes

Laatste twee zijn wat je zoekt. Het eerste is, behalve in het Nederengels :wink:, dit:

Je moet zeker kijken wat je voor pinnen nodig hebt want ik heb met mijn domme kop kraagloze pinnen (bedoeld voor drilled lugs) tussen de lugs van een kastje zonder doorboorde lugs gevrot en ben nu nog aan het klooien om ze eruit te krijgen.

Hmmm. Waarschijnlijk kan ik wederom niet goed zoeken. Maar 20mm double flanged van 1.8mm of 1.78mm kan ik niet vinden van Swiss? Alleen non-swiss…

Dan rest maar een methode: de flex erop.

Tja, daar kan ik je niet mee helpen denk ik…

Even dit topic nieuw leven inblazen:

Ik wil bij @Floris155 wederom 2 setjes Swiss bandpennen kopen (22mm) en daar staat dat je het moet opgeven als de pen voor een metalen bracelet is. Wat is de reden daarvoor?

Ik wil een originele Vostok bracelet wat beter vast zetten, de huidige pin heeft speling zowel in de lugs als in de band.

Zie dit antwoord op een vraag die iemand over Omega pushpins had op Omegaforums.net;

1 like

Duidelijk! Bedankt!

1 like

De swiss made springbars hebben een overmaat zodat ze goed strak zitten bij bijvoorbeeld een leren of rubber band, bijv. 20mm is dan 20,8mm en deze past dan niet op een stalen band want dan krijg je die er niet tussen

1 like

Ok duidelijk, maar wat is jouw mening over de stalen band hierboven afgebeeld? (Vostok band op Vostok horloge met 22mm lug breedte… wat te doen? De huidige pennen hebben wat speling al is de speling van de band nog groter, is een Seiko fat springbar een optie? Ik heb nu wel 0,5mm speling…

Duidelijke uitleg zo! :pray:t3:

2 likes

Lastig te zeggen zo, dat ligt eraan welke diameter het gat van je bandaanzet is. Bij de meeste stalen banden is dat geschikt voor een springbar van 1,8mm, een Seiko fat springbar zal niet gaan werken die zijn 2,5mm dik.
Bij de swiss made springbars zijn de tips iets dikker tov een standaard springbar, dat geeft al iets meer stevigheid.
Of je moet je een 2mm dikke springbar met een standaard tip proberen, die heb ik niet liggen

1 like

Ja ik heb de Swiss 22mm onlangs gekocht bij jou en ze zetten echt perfect bij mijn Casio Duro. Beetje speling op de band vind ik minder erg dan speling in de lugs want dan slijt het horloge erdoor. Ik ga gewoon komende week nog 2 setjes 22mm Swiss bestellen.

1 like

De Swiss 22mm pennen zitten gemonteerd en in dit specifieke Vostok geval zitten ze prima. Zonder ook maar enige speling klikten ze in het horloge en de eindschakel heeft nauwelijks speling. Al met al zit het prima en kan ik deze pennen voor alle soorten banden gebruiken. De Swiss zijn hun €5 dubbel en dwars waard.

2 likes