Raad het horloge! (Deel 2)

Moete we bij IWC kijken?

1 like

Maar is het basic omdat je neit waardeert hoe het eruit ziet, of de specs, of basic omdat het gebaseerd is op iets anders? Ik bedoel, voor ~5000 verwacht je meer dan een eta2892 kloon.

Nope

1 like

Het uurwerk is een machine afgewerkt Peseux / ETA 7001. Technisch niets mis mee, maar dat is létterlijk het uurwerk waarop horlogemakers training krijgen, omdat het simpel en basaal is. Het is dus eigenlijk 2 stappen lager dan een 2892-kloon.

Nomos gebruikt het ook als basis voor hun Alpha movement en de afwerking lijkt ongeveer gelijk te zijn. Maar een Nomos kost 1/3e.
Ik heb overigens zo’n Nomos en het loopt geweldig, maar het is in deze spec geen uurwerk voor een high end dress watch.

1 like

Dank voor de uitleg. Ik ben het er wel mee eens dat het niveau en finesse van een uurwerk bij het prijsniveau moeten passen. Tegelijkertijd erkennen we beiden dat een beter uurwerk waarschijnlijk niet per se tot een hogere prijs had geleid. Hoe het ook zij, het is wel een heel geslaagd ontwerp in bovendien mooie elegante afmeting.

1 like

Absoluut! Zo worden ze helaas niet vaak meer gemaakt. En zo wel, dan wordt het gepositioneerd als vrouwenhorloge met 34mm…

1 like

Vintage of vintage inspired?

Een Kontiki toevallig? (Bezel ziet eruit als een royal quartz bezel en een vintage kontiki bracelet…)

Neo-vintage :wink:

Goed! Dit is een foto uit mijn eigen archief.

6 likes

Leuk! Precies deze heb ik inderdaad nergens gezien, maar de elementen klopten. Dit is been Royal Quartz, of wel?

Nu die is goedgekeurd, zal ik maar doorpakken met wat nieuws (excuus voor het wachten).

Screenshot_20260221-235155342 (1)_1

1 like

Nee dit is een prachtig dunne automaat. 9mm dik als ik mij goed herinner. En gebouwd als een tank.
Ik heb er al een paar jaar ook geen een voorbij zien komen. Jammer, want heel veel horloge voor het geld. Als Eterna dit exacte horloge nu voor 1000 euro op de markt zou brengen, zou het een verkoop-hit worden.

1 like

Ik ben veel moois tegengekomen onder zowel Royal Quartz als vintage Kontiki. Daar zit nog leven in, als men zou willen.

1 like

Screenshot_20260221-234918352 (1)_1_1

1 like

Een bauhaus 12je

2 likes

Echt Bauhaus is dit verder niet. Ook niet Duits.

1 like

1 like

Nee klopt maar leek een klein beetje op de nomos club 12

1 like

Met deze wil het ook nog niet echt vlotten…