Raketa 2609.HA service

Deze week een service gedaan van een zeer vuile Raketa. Of eigenlijk Paketa, want het is een cyrillische versie.
Prachtige wijzerplaat met een zijde achtige plaat met simpele, maar schitterende, cijfers en wijzers die met hun eenvoud alles complimenteren.

Het is natuurlijk geen Ponkewonke kwaliteit. Vooral omdat ik nog steeds onkundig ben in het loskrijgen van die typische kleine klemmetjes voor extra dekstenen. Dus die zijn minder netjes geolied dan dat ik zou willen.

Er zat nog wel redelijk leven in het uurwerk.

Maar nu maar even beeldmateriaal voor de beginsituatie:






Voordat alles in de ultrasoon ging toch alvast wat schoongemaakt met de glasvezel borstel.

Dit is een stuk frisser!

En dan een uitprobeersel voor de montage.
afbeelding

Balans als laatste gemonteerd. En toen was er sneeuw… zaten gemagnetiseerde onderdelen in het uurwerk en de balansveer extra in de zippovloeistof gedaan. Daarna was de verkleving klaar!

Met dit mooie resultaat!

En om de pols.

Oproep aan alle andere hobby sleutelaars om ook zulke simpele verslagen te delen!

29 likes

Oorspronkelijk bestand was blijkbaar te groot. Hier de montage.
Mogelijk kan een moderator hem in het bericht voegen.

9 likes

Respect! En een mooie vondst ook. :grin:

1 like

Leuk verslag.
Ik heb ook een paar van deze Raketa uurwerken gedaan. Ze zitten goed in elkaar en zijn wel leuk om aan te werken. Meestal willen ze na een schoonmaakbeurt beurt ook wel goed lopen.

1 like

En wat is jouw ervaring met die kleine veertjes? Bij een 2614 daardoor een zonder een deksteen afgemonteerd en een prima werking gekregen.

Ik heb een horlogemaker daar ooit horen over zeggen dat veel van die “extra” steentjes weinig tot geen nut hebben, en vaak enkel dienden om mee te doen in de cijferwedloop. “Verdorie, de concurrentie heeft 19 jewels en wij maar 17, en we verliezen klanten daardoor. Waar kunnen we er nog bijplakken om ons cijfer te boosten?”. Dus zou zomaar kunnen dat ze even goed lopen zonder inderdaad. :smile:

2 likes

Dat is best een logisch verhaal. Ik waag me er voorlopig niet aan. Was even niet alert genoeg om voor de montage via de onderzijde te oliën dus maar naast de deksteen olie gedaan met de hoop dat dat tussen de stenen kruipt.

En laten we eerlijk zijn de Sovjet horloges zijn meer Lada dan Ferarri. Iets minder netjes in de olie en ze blijven nog prima tikken.

1 like

Ik neem aan dat je daar dan wel kruipolie voor hebt gebruikt.

2 likes

Ik weet niet wat het kruiptalent van 9010 is, maar “fingers crossed”

Weer prachtig gedaan heel mooi.
Wat een romel kwam er uit dat horloge.

1 like