Re: En toen ging ik ook maar eens een bandje maken

Goed man. Ziet er heel aardig uit. Andere sluiting misschien?

Iedereen bedankt voor de leuke reacties.
Goede tip om er een forsere sluiting op te zetten. De sluiting die er nu op zit is van een oud bandje van mijn Mondaine Railway. Die buckle is idd nogal iel op de zelfgemaakte band.

Goed gelukt voor zo’n eerste poging (tu).

Banden maken is leuk. Ik vind de band van SiO2 goed gelukt! Zelf knutsel ik ook weleens wat, recent niet want; druk en in huis aan het verhuizen, verplaatsen enz. Onderstaande is uit een oude, stukke tas.

http://smg.photobucket.com/user/LeenV/media/CFDA0B2D-DCB6-4959-B30B-7B1713CBB814_zpsx4ppyfya.jpg.html

Deze is ook erg mooi! Misschien een leuk idee om een keer een dag te organiseren waarop men de basistechnieken kan leren van het maken van horlogebanden.

Ik zelf wil het wel een keer proberen, maar ik moet het eerst gezien hebben en youtube filmpjes werken voor mij niet :slight_smile:

Erg mooi gelukt hoor.
Hoe meer ik dit zie, hoe meer ik er aan zit te denken om ook ens wat te gaan proberen.

Dit wordt dé trend op het forum voor 2014:
zelf bandjes maken.
Horlogebanden.com kan wel inpakken, haha

HF ontdekt uw talenten! Kan iemand mij dit ook leren :stuck_out_tongue: Erg mooi Jurgen (tu)

Sprinter Schreef:

HF ontdekt uw talenten! Kan iemand mij dit ook
leren :stuck_out_tongue: Erg mooi Jurgen (tu)

En mij ook alsjeblieft!! :):slight_smile:

Ik voel een workshop bandenmaken aankomen. :sunglasses:

Scudo Schreef:

I hope so!

Mensen die van in de buurt zijn van centraal Belgisch Limburg, altijd welkom!

Ik kan ook tot bij je thuis komen en aan huis je eigen band maken, kan je eventueel een twee eigen band maken.

Je laat het maar horen!

(Niet om dit topic te kapen)

Knap gemaakt en het ziet er allemaal erg goed uit hoor!
grtz Leetje

Mimoza Schreef:

Mensen die van in de buurt zijn van centraal
Belgisch Limburg, altijd welkom!

Ik kan ook tot bij je thuis komen en aan huis je
eigen band maken, kan je eventueel een twee eigen
band maken.

Je laat het maar horen!

Dat is nog goed om te doen van mij uit.
Ik woon vlak aan de Belgische grens.
Lijkt mij wel eens leuk om te zien/doen

Scudo Schreef:

Mimoza Schreef:

Mensen die van in de buurt zijn van centraal
Belgisch Limburg, altijd welkom!

Ik kan ook tot bij je thuis komen en aan huis
je
eigen band maken, kan je eventueel een twee
eigen
band maken.

Je laat het maar horen!

Dat is nog goed om te doen van mij uit.
Ik woon vlak aan de Belgische grens.
Lijkt mij wel eens leuk om te zien/doen

Dat is ook goed te doen van mij uit, ik woon namelijk in het zuiden van het land:)
Lijkt me leuk om een keer te doen!

MT043 Schreef:

Scudo Schreef:

I hope so!

Me Too :smiley:

Wellicht een tip: koop oude riemen op in een kringloopwinkel. Zijn ingedragen en relatief goedkoop, meestal hangen er een heel zwik. Ik heb iig inspiratie genoeg opgedaan om ook een te gaan proberen. Of het fotowaardig wordt valt nog te bezien. Mooi topic !!

GeĂŻnspireerd door wat ik hier heb gezien ben ik ook maar eens aan de slag gegaan om een horlogeband te maken. Dit is het resultaat van mijn eerste poging.

Het basismateriaal was een oude broekriem. Ik heb wat filmpjes op Youtube gekeken over banden maken en ook heb ik op de site van Hirsch gekeken om wat ideeën op te doen.

Zo’n Hisch Liberty vind ik dus erg mooi. Zo’n donkerbruine band uit één stuk leer spreekt me wel aan. Plaatje maar snel weggeklikt want om niet tĂ© gefrustreerd te raken over wat ik zag en wat het resultaat van mijn huisvlijt zou worden.
Ook meteen maar besloten dat ik stiksels over de hele lengte vande band niet aandurf. Eerst maar eens iets simpels.

Het eerste begin,gezellig aan de eettafel tussen de kinderbekers:

Het wordt een band voor mijn Vostok Amphibia. Ik wilde een iets smaller wordende band. Dus de bandaanzet wordt 18mm en bij de buckle wordt hij 16mm.

Dat is lastig met snijden want de gedeelten die je omvouwt mogen niet in de breedte uitsteken. Daarom heb ik eerst het middengedeelte taps gesneden en de uiteinden evenwijdig. Dat was een lastig werkje. En ik wilde ook geen materiaal verprutsen. Want gek genoeg kan ik maar twee banden maken uit de broekriem.
Het materiaal dat over is heb ik gereserveerd voor een horloge dat ik in bestelling heb. Dat wordt dan een bandje met 22mm bandaanzet en een 20 mm buckle. Zie ook het ‘gezocht’ gedeelte van het HF waar ik een verzoekje heb geplaatst.

En de achterkant:

Ik heb alles geplakt met Bisonkit. De inkeping bij de kant van de buckle voor de doorn heb ik gemaakt door de gaatjespons er half op te zetten. En vervolgens het gat dieper gemaakt met een slijpschijfje op een dremel.

Het moeilijkste vond ik het dunner maken van het leer op de plekken waar meerdere lagen op elkaar komen. Op youtube filmpjes zie je dat ze daar een soort afgeschuind scherp plamuurmes voor gebruiken. Zo’n ding heb ik niet. Ik heb een kort groentemes op een wetsteen scherp gemaakt en toen met een aanzetstaal aangezet. Scherp genoeg om het leer te ‘fileren’.

Hier wordt het al wat. Gaatjes voor de stiksels geprikt. Deze stiksels zorgen dat de lusjes bijeen worden gehouden, ook als de lijm los zou laten.
Verder is de buckle bevestigd. En de randen gekleurd met acrylverf.

Een vaste keeper maken achter de buckle heb ik niet aangedurfd. Dat zouden dan drie lagen leer zijn geworden. Ik zou de laagjes dan zo dun hebben moeten maken dat ik bang zou zijn om het te breken. Zou ik het te dik laten, dan zou ik een bult krijgen die onderin mijn pols zou duwen.

Ik heb het dus bij één beweegbare keeper gehouden. Die heb ik ook geplakt en genaaid. De keeper heb ik van de rand van de riem gemaakt. Hier zat al een soort versierinkje in. Dat geultje heb ik dus niet zelf gemaakt.

Weer even vragen aan mijn vrouw voor quiltgaren, met die mooie crĂšmekleur. Ik had al gezeurd voor acrylverf. En o ja, ook nog een druppel kleurloze nagellak om de knoopjes van de stiksels te sealen.

En de andere kant:

En hup, dragen maarrr:

De band is lekker dik maar toch soepel. Het leer was immers al goed ‘ingedragen’.

Ik hoop dat hij mooi verweert zodat de band er lekker vintage uit gaat zien. Bij de keeper begint hij al!

Gaatjes wel een tikkie te groot. Maar bij dit ruige leer vind ik het wel kunnen.

Bedankt voor het kijken.

groet,
Jurgen

Voor de eerste keer maken vind ik dit zeker geslaagd!:smiley:

Leuk om te lezen hoe je ermee begonnen bent(tu)

ziet er goed uit. en met zo weinig stikken kan er ook weinig schreeft uitzien.